A forgalomban – akár országúton, vagy a sűrű városi dzsungelben – motorozva létkérdés, hogy gyorsan és jól reagálhasd le a környezeti változásokat. A lelépő gyalogos, a kikanyarodó vagy éppen sávot váltó autó okozta tempó- vagy irányváltási szükségszerűség lassú végrehajtása vagy esetleg egy rossz döntés meghozatala sokba kerülhet. Nekünk a legtöbbe, hiszen tempósak vagyunk, de védtelenek. A megfelelően gyors reakcióidő tehát motoron elengedhetetlen. Te vajon tudod, mi is az a reakcióidő? No meg hogy mennyi az? Hogyan mérik és mi a legelterjedtebb mérési módszer hatalmas hibája? Most sokat megtudhatsz saját magadról, tarts velünk!
Az első tesztről kérlek olvasd el a fontos tudnivalókat, és csak utána vágj bele. A tesztet a bekezdés végén levő linken a nagy fekete téglalap bal alsó sarkában levő gombbal indíthatod. Ez a feladatsor két részből áll. Az első ugyanaz, amit már esélyes, hogy ismersz: egy négyzetben megjelenő X-re kell a lehető leggyorsabban reagálnod a szóköz billentyű megnyomásával. Hússzor kell megismételned, a végén látni fogod az átlagos eredményedet. Igen ám, csakhogy ez nem több az úgynevezett “egyszerű reakcióidő”-nél. A második résszel válik érdekessé a történet: ugyanis a folytatás magyarázó ábrái után következik az úgynevezett “választásos reakcióidő” mérése. Ennek során négy előre ismert karakter (X,C,B,N) fölé kell készíteni az ujjaidat, majd mindig azt a gombot megnyomni, amelyik négyzetben felvillan az X. Vagyis nem egy szimpla ingerre kell reagálnod, hanem már egy döntést is hozol közben. Csináld ebből is végig a húsz tesztlehetőséget és nézd meg az eredményt. Eljött az idő, indítsd a tesztet ide kattintva!
Romlott az eredmény? Nem is keveset? A rossz hír az, hogy a forgalomban minimum ezzel számolhatsz, sőt még gyengébbel, hiszen ott sokkal nehezebb döntést hoznod. Hogy mennyivel nehezebb, arra hadd világítsak rá egy másik méréssel. Ez nem lesz több, mint egy “egyszerű reakcióidő-teszt”. Azonban egy autóban ülve, a környezeti tárgyak által megzavarva kell lereagálnod a felvillanó STOP jelzést a szóköz megnyomásával. Amikor ebből megcsináltál párat (ez inkább játék, mint komoly mérés), próbáld ki úgy is, hogy erősen az út melletti dolgokra figyelsz: a táblákat ismerd fel és értelmezd, nézd meg mennyi fa és állat bukkan fel. Itt a második kör, kattints a ide és vágj bele!
Ezt a második tesztet természetesen az első próba kezdő felével kell összevetned. Meglepő a romlás, igaz? A rossz hír egyébként az, hogy a motoron ülve mindezek össze is adódnak. Rengeteg környezeti ingert kell feldolgoznod, és amikor “helyzet” van, döntened majd cselekedned kell tudni. Amennyiben pedig a folyamatban bárhol hibázol, máris bajban vagy. Amennyiben végigcsináltad a feladatokat, talán már érted, miért mondjuk a vezetéstechnikában azt, hogy az átlagos közúti reakcióidő 1 másodperc. Hiába tudsz te egyetlen felbukkanó X-re gyorsabban válaszolni, ahogy lényegesen összetettebb lesz a feladat, lényegesen le is lassulsz. Arról ne is beszéljünk, mi van akkor, ha éppen rosszul döntesz… Mi a tanulság mindebből? Nagyon egyszerű: legyél pontosan tisztában vele, mennyi idő (és ezzel együtt hány méter) kell a reagáláshoz, és mindig ennek figyelembevételével motorozz. Mert ha nem így teszel, nagyon könnyen adsz mattot magadnak. Aztán mutogathatsz a kórházi ágyból a KRESZ szerint vétkes autósra, mégis csak te fogsz mankózni pár hónapot. Jobb esetben.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »