Mint említettem, a Harley-Davidson Roadster meglehetősen modern motor. Az első jele ennek a kulcs nélküli indítás. Elég egyszerűen rápattanni és megnyomni az önindítót, hogy lelkesen életre köszörülje magát. Ugyanennek a rádiófrekvenciás kulcsnak köszönhetően 4-5 méterre eltávolodva a motor automatikusan be is riaszt. Az index teljesen máshogy működik, mint a japánoknál: mindkét kormányvégen találunk egy, az iránynak megfelelő kapcsolót. Az irányjelzést a megfelelő irány ismételt megnyomásával deaktiválhatjuk, de ha nem így cselekszünk, akkor sincs baj: a higanyos dőlés-érzékelőnek köszönhetően az egyenesbe fordulást követően vagy 400 méter megtétele után automatikusan lekapcsolja magát. Az hátsó indexekbe integrálva találjuk meg amúgy a féklámpát és helyzetjelzőt is, ami nagyon jó áll a Roadster-nek.
A kerek műszeregységen analóg mutató jelzi az fordulatszámot, ebbe foglalva egy LCD kijelző található. Az aktuális sebesség és fokozatkijelzés mellett a kormányról hívhatjuk elő a kívánt információkat, mint például a két napi számlálót, az összesen megtett kilométert, a pontos fordulatszámot vagy az időt. Pillanatnyi és átlagfogyasztást mondjuk nem ír, akinek esetleg ennek vizslatása elégíti ki a lelkét, az ne egy 1200 köbcentis V2-t vegyen, hanem egy 48 lóerős sorkettest. Ugyanígy nem ír vízhőmérsékletet – mivel léghűtéses – és külső hőmérsékletet sem. Utóbbira szintén nincs szükség, mert minden porcikánkkal ÉREZNI fogjuk: a keskeny tank miatt szinte egy négyzetcentiméternyi szélvédelmet sem kapunk, még a belső combunkon sem. Az egész utazás alatt olyan érzésünk lesz, mintha nagyon megfontoltan és elegánsan szabadesésben közlekednénk.
Amit a Harley-Davison megtanult az elmúlt több mint száz évben, hogy hogyan kell olyan blokkot alkotni, amiben szó szerint dübörög a lélek. Az „Evolution” kódnévre hallgató 1’202 köbcentiméter térfogatú, 45 fokos hengerszögű V2 tényleg a motor szíve. A lóerőkben kifejezhető teljesítményről nincs gyári adat, csak a 4’000-nél tetőződő 96 newtonméter nyomaték van feltüntetve a katalógusban. Ha a haverok megkérdezik egy Roadster tulajtól, hogy „hány lóerős”, akkor az egyetlen helyes válasz az, ha a az ember a bajsza alatt sokat sejtetően elmosolyodva csak annyit mond: elég.
A motor ugyanis nagyon nyomatékos, a gázra azonnal, de jóságosan reagál. Amikor az ember odacsavar, a bőséges nyomaték ellenére sem keríti hatalmába a halálfélelem, inkább valami fölényes magabiztosság. Ez a blokk nem húz, hanem tol, méghozzá annyira, mintha egy tolómozdony haladna mögénk kapcsolva. Eközben végig szólnak a harsonák, a kipufogó nem bántóan hangos sem a vezetőnek, sem a környezetének, mégis határozottan jelzi a jelenlétünket a forgalomban. Vibrációról kár beszélni, még akkor is, ha a Harley a prospektusokban “Good Vibration” címszóval hivatkozik rá. Nyilván érezhető a nagyköbcentis V2-es puffogása, de ez nem vibráció, hanem egyfajta lüktetés. Annyira megnyugtató, mintha az anyaméhben hallgatnánk édesanyánk szívverését. Egyszerűen transzba ejt és eljuttat abba a lelki nirvánába, ahol semmi sem érdekel már a motorozáson kívül. Ezt tényleg nehéz objektíven elmagyarázni, ki kell próbálni és megérezni.
Visszatérve a földi létsíkra: 2’500-as fordulat körül nagyon kényelmesen motorozható, ezen a fordulaton szó szerint a világból ki lehet menni vele. Nagyon tovább nem is szükséges pörgetni, végfokozatban – vagyis ötösben – pontosan 2’870-et forog száznál, ami a zéró reciprokával megegyező szélvédelem mellett még kényelmes is. Különben is, minek száguldozni vele? Akkor nem látják, ki ül rajta.
Ami miatt mégiscsak érezhető, hogy valódi férfiaknak alkották meg és nem ecsetfejű metroszexuális girnyóknak, az az erőátvitelnél érhető tetten. A kuplung a japán motorokhoz képest baromi kemény, birkózni kell vele, a WASD gombok nyomogatásával edző szobapenészek garantáltan ínhüvely gyulladást kapnak, mielőtt elérnék az 5-ös sebességet. Kuplungolni márpedig itt is kell, néha többet is, mint amennyit az ember szeretne. Az üres megtalálása álló helyben nem egyszerű (mondjuk ki őszintén: nehéz), próbáltam az 1-es és 2-es felől is, gázfröccsel, mindenhogy, mégis komplett piros lámpákat kellett végigküzdenem vele, már ha végül sikerült. És ha már a sebességváltásnál tartunk: itt nincs semmi finom japános halk bekattanás. Amikor álló helyben beadjuk neki az egyest azt mindenki számára jól hallhatóan veszi be, mintha Thor csapna oda egyet a pörölyével.
A harmadik oldalon a futóművel folytatjuk, amelybe képtelenség belekötni.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »