Kapásból két okot is tudok mondani, miért nem vettem eddig semmilyen beépíthető headsetet az X-Lite sisakomba. Az egyik nem meglepő módon az ilyen sisakbeszélő szettek ára – az én bukómhoz a gyári cucc több mint 70 ropogós ezresbe fáj a családi költségvetésnek -, a másik pedig hogy motorozás közben én a motorozásra szeretek koncentrálni, mi több, élvezem a motorhang és a szélzaj jelentette “csendet”. A múlt héten viszont belekerültem egy kellemetlen szituációba: egyszerre kellett volna haladnom és egy fontos telefonbeszélgetést bonyolítanom. Elgondolkodtam tehát rajta, hogyan is tudnám ezeket a szituációkat a későbbiekben kivédeni. Fogtam egy telefon mellé kapott headsetet, egy kis szigetelőszalagot meg egy mosogatószivacsot és két perc alatt megalkottam azt a megoldást, ami jelentős kompromisszumokkal, de használható technikát nyújtott. Mindezt gyakorlatilag nulla forint költséggel. A működőképességhez ezen felül három technikai feltétel kellett, amely szerencsére mind adott volt: egy gyorshívást lehetővé tévő alkalmazás a telefonra, egy telefontartós tanktáska és a zárt bukó. Utóbbi nem csak a mikrofonba jutó szélzaj minimalizálása miatt, hanem hogy a szembejövők ne nyeljék le a rágójukat röhögés közben. Mert így néz ki:
Bukósisak nélkül elég vicces látványt nyújtunk. ÍGY NE HORDJUK!
Először városi körülmények között próbálgattam a rendszert, ahol kielégítően vizsgázott a feleségem felé indított telefonhívás és az üzleti reggelire történő GPS navigáció kapcsán is. Délután pedig Keszthelyre menet a Várpalota-Veszprém közötti szakaszon is volt lehetőségem egy mélyebb hangvételű beszélgetést folytatnom, helyenként a 110-es megengedett sebesség mellett. Végig jól értettük egymást, bár a túloldalon panaszkodtak rá, hogy olyan hangom van, mintha nem bukó lenne a fejemen, hanem egy pléhvödör. Tehát sikerült összerakni egy olyan cuccot INGYEN, amivel menet közben lehet telefonálni, lehet hallani a (telefonon futó) GPS-t – vagy akár zenét hallgatni. Nagyjából itt véget is ért a pozitívumok sora, a teljes képhez ugyanis rengeteg kompromisszum is tartozik.
Hozzávalók, és a helyes hurkolási mód, hogy a mikrofon közel essen a szánkhoz
Komfort: Pontosan olyan érzés, amikor három órán keresztül benne van a füledben, mint amikor egy fülhallgató három óráig van a füledben. Se jobb, se rosszabb. Kicsit kizárja a környezeti zajokat, az álladra eső mikrofonos rész nem nyom. Ráadásul a vezetékhossz miatt a mozgásban sem korlátozott, kényelmesen fel tudtam állni a 40-es sebességkorlátozású falvakban, nem szakadt ki a fülemből a dugó.
Telefonálás: Érthető a beszéd, nem kell ordibálni sem, de a hangminőség gyenge közepes. Zajszűrés nincs, mivel a mikrofont nem ilyen környezetre és száj-távolságra optimalizálták. A rendes sisakbeszélőkön általában két mikrofon található, az egyik a beszédet veszi, a másik pedig a környezeti zajokra figyel, a kettő különbségével varázsolja elő egy hangmodulátor azt a minőséget, amivel simán behazudhatjuk telefonon az asszonynak, hogy még az irodában vagyunk, miközben valahol Tarján és Tát között csavarjuk be a motort a kanyarba. A gyorshívós mobil alkalmazással (Nokia Car App) a magam elé kihelyezett telefonnal a hívás-indítás és -fogadás is nagyjából kényelmes, kesztyűben, menet közben is kivitelezhető.
GPS: Erre nagyjából hibátlan. Marika gépies hangjától nem várunk többet, úgyis az a legjobb, amikor befejezi a mondatot. Üröm az örömben, hogy ezért nem kell hülyét csinálni magunkból, ezt eddig is meg tudtuk oldani egy sima fülhallgatóval.
A zárt bukó ápol és eltakar. A headset kábelét én átfűztem a kabát cipzárján, hogy kevésbé lifegjen
Zenehallgatás: Ha őszintén szeretitek a zenét, inkább ne próbáljátok ki! Veszprém és Nagyvázsony között megkíséreltem egy kis Metallica hallgatást, de a hivatalosan trash metalt játszó zenekar tényleg úgy hangzott, mintha a vastelepen (metal) található szemetekből (trash) barkácsolt hangszereken játszottak volna, Jamesnek pedig olyan hangja volt, mintha a zárosztályon üvöltött volna ki a rácson keresztül a gumiszobából. Három szám után inkább kikapcsoltam, mert nem volt nálam aszpirin.
Hangerősség-szabályzás: Ez talán a legfájóbb pont, a telefonomon nem tudok menet közben hangerőt állítani, mivel nem férek hozzá a gombokhoz. Ami azt jelenti, hogy ki kell kísérletezni azt az erősséget, amin még kényelmesen tudunk beszélni és be kell érnünk azzal. A különböző alkalmazások (GPS, zenehallhatás) cserébe biztos nem lesznek használhatóak a beállított hangerőn.
Kommunikáció másokkal: Csapatban motorozáskor a “rádiózás” kizárva, bár próbáltam egy Zello nevű CB-szerű alkalmazást, de kivitelezhetetlen az adás gomb nyomogatása.
A tanktáska az említett alkalmazással. Természetesen a fólián keresztül érzékeli a nyomást
Figyelem-megosztás: Itt sajnos nem elég a bal kezünkkel kikeresni a sisakon a legnagyobb, hívásfogadó gombot. Itt rá kell néznünk a telefonra, hogy tudjuk, hova bökünk, és addig sem az utat nézzük. Nincs semmi gesztusvezérelt megoldás, amivel a telefoncsörgést elnémíthatjuk, ezért simán becsöröghet életünk párja, hogy ne felejtsünk el tejet is venni hazafelé menet, miközben egy tábla által 60-asnak javasolt kanyargós szakaszon gépészkedünk lelkesen.
Összegzés: Az alapvető probléma lefedésére alkalmas, a bekerülési ára miatt pedig nem érzem majd hatalmas veszteségnek, amikor kivágom a kukába fél év szenvedés után az egészet. Viszont addig valószínűleg használni fogom azon kivételes alkalmakkor, amikor előre tudom, hogy a motorozás és a telefonálás időben és térben nem választható el egymástól. De hogy nem fogom olyan rutinszerűen felhúzni magamra, mint a kesztyűt, az biztos!
Cimkék:
Remekül sikerült a szeptemberre szervezett első Onroad.hu-motoglobe.eu túránk. Szép látnivalók, jó társaság és izgalmas Yamaha tesztmotorok.
Elolvasom »Az Alpinestars hazai márkaboltja sokféle vízálló motoros lábbelit kínál, amelyek most, fő szezonjukban mind akciós áron szerezhetők be.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »