A motoros öltözködés ritka bonyolult dolog. Vannak szerencsés társaink, akik egy bőrruhában mennek tényleg télen-nyáron – én sajnos nem tartozom közéjük. Képtelen vagyok elviselni, amikor patakzik a víz rólam a ruha alatt – legalábbis egy hosszabb túra komfortját ez nagyon erősen le tudja rontani. Éppen ezért motorozom hálós cuccban egész évben, amelyet igyekszem mindenféle aláöltözőkkel és esőruhával kombinálni. Csakhogy vannak esetek, amikor az ember kicsit elszámolja magát, és szó szerint kakivá fagy a motoron – nekem a tegnapi nap a 48 órás bejárásával pont ilyenre sikerült. A legjobb ruhagyártók persze igyekeznek az összes létező kihívásra ruhát készíteni – most az Alpinestars felső kategóriás túracuccának felső részét, a Calama kabátot nézzük meg variálhatóság szempontjából a gyakorlatban is.
A Calama a hosszú távú túrázók igényeinek megfelelően cordura külső résszel készül, és a gyártó tervei szerint valóban a leghidegebb és legcsapadékosabb időtől a legnagyobb nyári kánikuláig minden időjárás esetén viselhető. Három rétege minden lehetséges módon variálható, de ennél tud még sokkal többet is. Természetesen a túramotorosok pakolási igényeire is gondoltak a gyárban. Persze a valós tudására csak egy tartós teszt adhatna választ – jelenlegi vizsgálatunk nagyjából 16-20 fokos külső hőmérséklet mellett kereste a választ arra, milyen a kabát a gyakorlatban.
A kabátot természetesen motoron is kipróbáltam, hogy milyen hőérzetet és szellőzést biztosít az egyes variációibanAz első természetesen a baleset elleni védelem: alapvetően ezért hordunk speciális motoros ruhát. Ütközéskor vagy az aszfaltra csapódáskor ugyanis csak a protektorok tudják megvédeni ízületeinket és csontjainkat, amikor a burkolt felületen csúszik pici testünk, akkor pedig bőrfelületünk megsemmisülését igyekszik megakadályozni a ruha külső része. Ez utóbbira a legjobb természetesen a bőr – annak azonban a változatos körülmények közötti komfortja hagy rengeteg kívánnivalót maga után. Ezért terjedtek el a cordura anyagból készült cuccok: olvadáshőjük ugyan alacsonyabb a természetes bőrénél, de még elfogadható az átlagos közúti csúszások esetére.
A Calama is ilyen külső réteggel készült. Belül az ütéseket kellően nagy méretű könyök- és vállprotektorok hivatottak csillapítani. Természetesen a gerinc védelmére is gondoltak: a gyárilag bent levő és csupán a zseb kitöltésére szolgáló habszivacs helyére beilleszthető az Alpinestars saját hátprotektorainak bármelyike – illetve természetesen hagyományos, külön felvehető védőeszközt is viselhetünk a kabát alatt.
A karok bősége értelemszerűen fokozatmentesen, tépőzárakkal állítható – ez nagyon fontos, mert a bélések számának függvényében hol passzentos, hol meg bő lenne az ujj – így a könyökprotektor könnyen elforoghat a helyén. Ez pedig akár azt is okozhatja, hogy amikor szembe jön a baj, simán a könyökünkre eshetünk: egy rossz méretű ruha sokszor olyan, mintha nem is lenne benne védelmi rendszer.
A Calama első ránézésre a klasszikus, három rétegű túrakabátok családjába tartozik. A külső cordura alatt (amelyet némileg a szél is átfúj és önmagában nem is vízálló) egy esőtől és menetszéltől is védő réteg van, majd legbelül a belső hőt remekül megtartó thermobélés helyezkedik el. Ez így a hideg napokra tökéletes – azonban amikor elkezd melegedni, azonnal izzasztóvá válik az erre érzékeny motorosok számára. A megoldás az egyes rétegek kivehetősége: a meleg fekete- és a vízzáró ezüst bélés egyaránt kicipzározható és eltávolítható.
Mi a három réteg nagy előnye? A vízálló bélés – készüljön bármilyen típusú, akár Gore-tex membránból is – egyszer csak elkezd rettentően izzasztó lenni. Így ha ez fixen a kabátba van építve, garantált a belerohadás. A másik komoly gond, hogy a speciális membránok sima mosógépben nem moshatók – ezáltal egy világos cordura garantált elkoszolódásra van ítélve. A membrán kivétele után azonban sima mosószerrel tudjuk mosni, és szép tiszta marad hosszú időre.
A hasonló kabátok egyik nagy kötöttsége, hogy a két bélés kizárólag a fenti sorrendben helyezhető vissza. Ami nem minden helyzetben ideális, sokszor ugyanis jól jönne némi meleg, de a levegőtől elzárva magunkat elkezdünk izzadni. A Calama egyik különlegessége, hogy a thermo bélés önmagában is betehető és rögzíthető, így a száraz, de hűvösebb – mondjuk városi – napokon is tökéletes lesz a ruhánk.
Hiába vesszük ki az összes bélést, a cordura a valóban forró napokon elkezd kegyetlenül izzasztóvá válni. Ilyenkor vagy hálós ruhára váltunk, vagy valami nagy varázslat kell a ruhánk részéről. A Calama mellkasán két, míg a hátán egy hatalmas szellőzőbetét található – ezek egy mozdulattal nyithatók, fedelük a külső réteg alatt kialakított zsebbe tűrhető. A felkarokon is van még egy-egy cipzárral nyitható rés, ahol szintén befúj a menetszél.
A gyakorlatban egészen meglepődtem, hogy mindössze városi tempónál milyen légáramlás indult meg a Calama belsejében. Valószínűleg a gigantikus hátsó nyílás szívóhatása a fő oka, hogy érzésre nagyjából a saját hálós dzsekimhez hasonlított a Calama. A 17-18 fokos külső hőmérsékleten szó szerint fáztam benne – pedig egy normál, bélés nélküli zárt textil kabát ilyenkor bőven kellemes szokott lenni.
Az igazi nagy durranás a kánikula elleni védekezés terén azonban még hátravan: amikor a fenti légáram is kevés, a kabát ujjai levehetők, és villámgyorsan visszaszerelhetők a külső cordura réteg nélkül. Így marad egy teljesen hálós, de a váll- és könyökprotektort tartalmazó ujjunk, amely már ahhoz hasonló hőérzetet nyújt, mintha egy protektoringben nyomulnánk. Amikor ide jutottunk a tesztben, már nagyjából húsz fok volt – de majdnem belefagytam a Calamába. Pedig a hideget jobban bírom, mint a meleget.
A tervezők a túrázók mindenféle pakolási igényeire igyekeztek gondolni. Vízálló belső zseb arra az esetre, ha nyáron történetesen bélés nélkül rommá ázunk (előfordul, hogy még jól is esik), az irataink szárazak maradjanak. Hatalmas külső zsebek, amelyek közül az egyik alá még fel is függeszthetünk bármi fontosat. Hátul egy nagy tárolórekesz helyezkedik el – ebben akár a vízzáró bélést, akár az iratainkat és egy fél literes üdítőt is elhelyezhetünk. Utóbbi esetben jön jól, hogy ezt még le is cipzározhatjuk, és övtáskaként magunkkal vihetjük mondjuk a városnézős sétára.
A gyakorlatban szerzett tapasztalatok alapján azt hiszem, nincs olyan túramotorosok számára valós élethelyzet, amelyre a Calama ruha nem felel meg. Mert természetesen van neki nadrágja is, amely ugyanilyen módon variálható. Hogy mindezeket változatos körülmények között hogyan produkálja, mennyire megy gyorsan a rétegek variálása, arra csak egy tartósteszt adhat választ – ami könnyen lehet, hogy hamarosan kezdetét is veszi…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »