A balesetekhez és veszélyhelyzetekhez riasztott mentőegységek gyorsaságán emberéletek múlnak, a motorkerékpárosok esetében pedig mindez hatványozottan igaz. A BMW Motorrad éppen ezért elkészítette a bajor gyártó által immáron több évtizede tökéletesített intelligens segélyhívó rendszer („Intelligent Emergency Call”) motorkerékpárokra kifejlesztett változatát, amelynek célja, hogy egy esetleges baleset vagy veszélyhelyzet esetén a lehető leggyorsabban megérkezzen a segítség. Súlyosabb közlekedési balesetek esetén a járműbe integrált segélyhívó berendezés élet és halál között dönthet. A 2011-ben bemutatott koncepciót Európa-szerte számos BMW modell és mentőszervezet részvételével tesztelték, a technológiának köszönhetően pedig a mentőegységek átlagosan 40-50 százalékkal gyorsabban kiérkeztek a riasztás helyszínére. Az átfogó tesztelést felügyelő Európai Bizottság becslései szerint az intelligens segélyhívó rendszer évente 2’500 ember életét mentheti meg az utakon és mintegy 26 milliárd eurót takaríthat meg. Sokkoló számok…
Az intelligens segélyhívó rendszert Európában először 1999-ben kínálta BMW modellbe építve a bajor gyártó, majd 2007-ben a BMW Group intelligens segélyhívó központok országhatárokon is átívelő nemzetközi infrastruktúrájával bővítette ki a biztonsági rendszert. 2018-tól az intelligens segélyhívó rendszer mindegyik új autóban kötelező alapfelszereltség lesz. A BMW és a BMW Motorrad közötti szoros együttműködésnek köszönhetően a technológia motorkerékpárokra kifejlesztett változata 2017-től várhatóan már az első kétkerekű járművekhez is elérhetővé válik extrafelszereltségként. Lássuk, mi mindent fog tudni!
Műholdas helymeghatározás a mentőegységek tökéletes útbaigazítása érdekében
Baleset és veszélyhelyzet esetén az intelligens segélyhívó rendszer – amely automatikus és manuális segélykérésre egyaránt képes – a jármű pontosan meghatározható helyzetét is elküldi a BMW területileg illetékes segélyhívó központjának. A koordináták mellett a rendszer az adott ponthoz vezető útvonalat és az utazás tervezett irányát is megadja, a mentőegységek így még a legbonyolultabb autópálya-csomópontokban is könnyedén, elsőre megtalálják a riasztás pontos helyszínét.
Folyamatos mobilkapcsolat a gyárilag integrált mobilkommunikációs egységnek köszönhetően
Az intelligens segélyhívó rendszer működéséhez mobilkapcsolatra van szükség, amelyet a motorkerékpárba gyárilag integrált mobilkommunikációs egység folyamatos készenlétben tart. A mobilkapcsolathoz nincs szükség dedikált szolgáltatóra, egy elérhető szolgáltató azonban elengedhetetlen. Az intelligens segélyhívó rendszert a BMW Motorrad rövid időn belül Európa összes országában elérhetővé teszi. A rendszer háromféle forgatókönyv szerint dolgozik:
1. forgatókönyv: automatikus segélykérés súlyos esés vagy súlyos baleset esetén
Az intelligens segélyhívó rendszer azonnal, késleltetés nélkül segélykérést küld a BMW területileg illetékes segélyhívó központjának, amelynek munkatársa a mentőegységek érkezéséig folyamatos beszédkapcsolatot igyekszik fenntartani a sérülttel. A mentőegységek riasztására mindenképpen sor kerül, még akkor is, ha a segélykérés küldőjével nem sikerül felvenni a beszédkapcsolatot. A motorkerékpár műszerfalán eközben egy visszajelző lámpa, valamint egy hangjelzés hívja fel a figyelmet arra, hogy a riasztás megtörtént. Ez esetben a sérült nem tudja megszakítani a segélyhívást.
2. forgatókönyv: automatikus segélykérés kisebb esés vagy kisebb baleset esetén
Az intelligens segélyhívó rendszer ez esetben 25 másodperces késleltetéssel küldi el a segélykérést a BMW területileg illetékes segélyhívó központjának. Amennyiben a baleset nem olyan súlyos, hogy mentőegységre van szükség a helyszínen, a motoros 25 másodpercen belül egy gombnyomással megszakíthatja a segélyhívást. A 25 másodperc letelte után a rendszer az 1. baleseti forgatókönyvet lépteti életbe. A motorkerékpár műszerfalán egy visszajelző lámpa, valamint egy hangjelzés hívja fel a figyelmet arra, hogy a riasztás megtörtént.
3. forgatókönyv: manuális segélykérés egyetlen gombnyomással
A tervezők az intelligens segélyhívó rendszer manuális működtetéséhez egy segélykérő gombot helyeztek el a motorkerékpár kormányának jobb oldali markolatánál, amelynek megnyomásával a motoros felveheti a kapcsolatot a BMW területileg illetékes segélyhívó központjával, például ha balesetet lát. A gomb megnyomására a rendszer üzenetet küld a segélyhívó központnak, amelynek munkatársa beszédkapcsolatot kezdeményez a küldővel. A további intézkedésekhez és a mentőegységek riasztásához elengedhetetlen a segélykérést küldő és a segélyhívó központ munkatársa közötti beszédkapcsolat. A segélykérést küldő ez esetben is megszakíthatja a segélyhívást, mindössze egyetlen gombnyomással vagy a gyújtás lekapcsolásával. Manuális segélykérés csak akkor küldhető, ha a motorkerékpár álló helyzetben van és be van kapcsolva a gyújtás.
Az intelligens segélyhívó rendszer a nem veszélyhelyzeti szituációkat is felismeri
Az intelligens segélyhívó rendszer különbséget tud tenni balesetek, veszélyhelyzetek és nem veszélyhelyzetnek számító szituációk között. A kifinomult rendszer érzékeli, ha a motorkerékpár másik járművel vagy akadállyal ütközik, és nem keveri össze a baleseteket az álló helyzeti oldalra borulással, az alacsony sebességű koccanással, a kátyúba gurulással vagy a terepezés során fellépő kisebb ugratásokkal és rázkódással.
Ergonómiailag is kiforrott vezérlőegység hangszóróval és mikrofonnal
A kormány jobb oldali markolatába integrált intelligens segélyhívó rendszert rendkívül kompakt méretben, ergonómiailag tökéletes helyre tervezték meg a mérnökök. A védőborítás mögé rejtett gomb mellé – amellyel a manuális segélykérés elküldhető és a hívás megszakítható – a tervezők apró mikrofont és hangszórót is építettek a kormányba.
Kifinomult szituáció-érzékelő szenzorok
Az intelligens segélyhívó rendszer a motorkerékpár érzékelőinek segítségével tesz különbséget a balesetek, a veszélyhelyzetek és a nem veszélyhelyzetnek számító szituációk között. A másik járművel történő ütközést vagy akadályba csapódást külön erre a célra kifejlesztett ütközés-figyelő szenzorok érzékelik. A motorkerékpár dőlésszögét figyelő szenzoroknak köszönhetően ráadásul a rendszer azt is érzékeli, hogy az erőhatás melyik irányból és a motorkerékpár mely részére érkezett.
Anyanyelvű segélykérés
Az intelligens segélyhívó rendszer, amely első ízben válik elérhetővé BMW motorkerékpárokhoz, nemzetközi lefedettséggel nyújt prémium színvonalú szolgáltatást. Segélykéréskor ráadásul az ügyfelek e világszerte egyedülálló motorkerékpár-technológia innovációjaként saját anyanyelvükön kommunikálhatnak a BMW segélyhívó központjainak munkatársaival, amely rendkívül hatékonnyá teszi a mentési folyamat elindítását. Az intelligens segélyhívó rendszer elsőként Németországban lesz elérhető, a BMW Motorrad azonban rövid időn belül Európa további országaira és egyre több modellre is kiterjeszti a technológiát.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »