Tisztelt Szerkesztőség!
Tanácsot szeretnék kérni bukósisak választással kapcsolatban. Néhány évvel ezelőtt vettem egy nyitott bukót (THH T-386), mikor megvettem a “kis” 50 köbcentis robogómat (Benelli QuattroNove X Onroad). A választásnál fontos szempont volt, hogy könnyen fel- és levehető legyen, mivel szemüveges vagyok (nem akartam a szemüveggel vacakolni). Ezért is döntöttem nyitott sisak mellett, a zárt helyett. Az árához képest egészen jó kis bukót sikerült választanom, alapvető kényelmi funkciókkal (szellőző, napszemüveg). Idén viszont egy kategóriával feljebb léptem és vettem egy 125-ös “nagy” robogót (Honda Forza 125). Ennek következményeként új problémával találtam magam szembe: sokkal nagyobb lett a szélzaj a bukóban mint azt idáig bármikor tapasztaltam. Azt nem tudom, hogy a motor plexiének, és az általa esetlegesen keltett légörvénynek van-e bármi köze a szélzajhoz, de a közel mintegy másfélszeres tempónak biztosan (és még autópályán nem is mentem vele). Innen jött a nagy dilemmám. Hogyan tudnám a szélzajt csökkenteni? Egy új, jobb minőségű bukó megoldaná ezt a gondomat? Létezik-e egyáltalán olyan nyitott sisak, aminek annyira lent van a plexije és ki van párnázva, hogy mondhatni csönd van benne? Ha létezik ilyen, melyik az? Vagy egy felhajtható állú bukó lenne a megoldás? Remélem tudtok tanácsot adni, és segíteni a döntésben, hogy egy jó bukót válasszak, ami hosszú évekig jó szolgálatot tehet.
Előre is köszönöm segítségeteket, üdvözlettel: Pintér Gyula
Kedves Gyula!
Tökéletesen rátapintottál a titok nyitjára: a megnövekedett zajszintet nagyobb részben vélhetően a Honda Forza 125 előző robogódhoz képest jobb szélvédelme okozza. Ugyanis amint elkezdünk egy plexit felfelé építeni, az esetek döntő részében annak széléről leváló turbulens áramlatok valahol a bukód környékén fognak olyan örvényeket okozni, amelyek aztán zajossá teszik magát a sisakot is. Természetesen könnyen lehet, hogy a THH T-386 csak a Benellivel tartott sebességhatárokig halk – ennek úgy tudsz a végére járni, ha kipróbálod egy csupasz motoron is hasonló sebességnél, mint aminél most a problémát tapasztaltad.
A megoldás sajnos nagyon összetett, és a “tutit” így a távolból nem is lehet megmondani. Amennyiben csupasz gépen csendesnek találod a bukódat, vagy csökkenteni kell a Forza plexijének a magasságát – de egy emelt túraplexi is segíthet. Előbbi, vagyis a gyári helyzet “megkurtítása” azért veszélyes, mert nem tudod visszacsinálni, ha mégsem jön be – utóbbi viszont azért, mert a plexit nem tudod kipróbálni, csak miután megvetted. Cserébe viszont nem egy egetverő beruházás – biztosan olcsóbb a sisakcserénél.
Természetesen számos érv szól a bukó lecserélése mellett is. Személyesen ugyan soha nem találkoztam ilyen fejvédővel, de a fotójáról is látható, miszerint a plexi viszonylag rövidke rajta. Városon kívüli sebességeknél ez könnyen okozhat olyan áramlásokat, amelyek következtében soha nem lesz halk – legfeljebb, ha elbújsz egy fejed fölé érő szélvédő mögé, de akkor meg nyáron fogsz belehalni a hőgutába.
A magam részéről nem vagyok a felhajtható állú sisakok híve – ezekkel ugyanis az az általános tapasztalat, hogy lakott területen a többség nyitott állapotban használja. Így nem véd annyit sem, mint egy leengedett plexijű nyitott bukó – főleg, ha Lexanból készült a vizor, mint a Nolan termékeinél. Amennyiben megnézed az olasz cég belépő szintű nyitott fejvédőjét, az N33-at, azt látod, hogy már ennek is jóval mélyebbre zár a plexije, mint a mostani bukódé. Saját, immáron jó egy éves tapasztalatom alapján a Nolan N40-est is nagyon jó szívvel tudom ajánlani – én ugyan az állvédős Full változatát nyúzom, de sokat hordom sima nyitott állapotban is. Alig hangosabb, mint betett protektorral.
Amennyiben nagyon felszívod magad, és tényleg csendes sisakot szeretnél, érdemes megnézni a német Schuberth termékeit is. Régebben is gyártottak nyitott (jobban mondva betehető állvédős) bukót. A J1 szinte ugyanolyan halk volt, mint legendásan néma zárt fejvédőik. Ennek azóta megjelent az utódja is, az M1 – ennek tavasszal tervezzük a tesztjét itt az Onroadon. Ezek ugyan nem olcsók, azonban szinte biztosan nem fogsz halkabbat találni náluk.
Zárszóként – bár a biztos megoldást sajnos nem tudtam megmondani – engedj meg egy tanácsot. Csak úgy cserélj sisakot, hogy próbáld is ki előtte a saját motorodon. Normális üzletben (nyilván a vételár letétbe helyezése után) lehetőséget biztosítanak erre. Így kiderítheted, hogy a te robogódon, a te magasságod- és zajkomfort-határaid mellett miként teljesít. Akkor vidd haza, ha magad is elégedett vagy vele – mert ezen a téren mások tapasztalatai közel sem biztos hogy igazak lesznek rád nézve is.
Motoros üdvözlettel: Macko, Sárvári Zsolt – Onroad.hu
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »