Kevés ijesztőbb dolog van mint ugrani egy hosszú oldalt a pályán. Utcán szerencsére ritkán esik meg, hogy így esünk (elnézést a szójátékért, lesz még), ott általában simán valamelyik kerék tapadásvesztése miatt lowside-ot dobunk, magyarán simán elcsúszunk. A hosszú oldal titka a végletekig tartó kiváló tapadás, és annak hirtelen elvesztése a hátsó keréken – majd egy közepesen ijedt gázelcsukásra történő gyors visszatérése. Ilyenkor a motor az égbe katapultálja pilótáját – rendszerint komoly lelki és fizikai nyomokat okoz a mutatvány, mivel két-három méter magasról is csapódhatunk a – rossz esetben még – aszfaltra. A következőkben mutatunk néhány komoly ugrást – de elárulom, hogy igazán súlyos sérülése nem lett egyik itt szereplő kaszkadőrnek sem.
A terv az, hogy (ha lehet ilyet mondani ennél a fajta esésnél) a kevésbé durváktól haladunk majd az igazán ordas nagy firkálások felé. Úgyhogy kezdésnek lássuk a francia Sylvain Barrier előadásában bemutatott highside-ot. A zabolátlan masina egy S1000RR volt a superbike VB losail-i futamának időmérőjén. Figyeljétek, ahogy az utolsó pillanatig kapaszkodik a lehetetlenbe, és próbálja megfogni! Talán már el is hiszi, hogy sikerült – amikor eldobja a gép. A Dorna hisztije miatt majd tovább kell klikkelnetek a videóról.
Kevin barátunk útját gazdagon tarkították jókora hosszú-oldalak, de csak egyet mutatunk – annyi van, hogy nem férne el az interneten… A helyszín Donington Park, az idő 1994. Amiért bevettem, hogy nem csak esik egy borzasztó nagyot, de éppen a mögötte jövő versenyző elé veti magát a motorja. Aki kész csoda, hogy a gépén maradt! Igazán vérfagyasztó pillanatok lehettek mind a két pilótának!
Mindig érdekes, ha egy nagymenő hibázik, hiszen hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ők kevésbé kottázzák el a dolgokat. Hát nem. Eleve mindig megy a teliszájas mutogatás, hogy a mai fiatalok csak azért csapják olyan veszettül neki, mert fullon van elektronikával a motorjuk, és bárki elvezetné azt. Aki így gondolja, a videón látható perecet is elfogyasztaná Stoner helyett? Ezt a dolgot az RC213V-vel követte el és ami közben a fejében járhatott az alábbi volt: aszfalt-égbolt-aszfalt-égbolt-fű-égbolt-fű-égbolt-fű.
Bár ez a videó mindössze 16 másodperc hosszú, igazán durvát művel rajta ez a Hopkins-gyerek! Komolyan mondom, csoda, hogy nem szakadt be a pálya alatta, olyan dühösen vágta földhöz a motorja szerencsétlen versenyzőt. Még a 2005-ös sachsenringi nagydíjon történt az eset(t). Az igazán nagy szopóroller az, hogy az irgalmatlan perec még az első körökben történt, úgy, hogy már az edzésen is lapra tette egyszer a Suzukit. Erre a gázkezelési hibára viszonylag rosszul reagált a szörnyeteg. Tanulságos.
A két legendának (na jó, az egyikük legendább) olyat sikerült összehozni, amiről igazán nehéz elhinni, hogy nem előre megkoreografált előadást látunk. Aztán az is lehet, hogy Chili annyira utánozni akarta Doohan minden rezdülését, hogy a highside-ba is utánaugrott. Nem mellesleg lessétek meg a videón, ahogy Chili megpróbálja összelapátolni a motorját, hátha tovább tud menni – pedig látszódott rajta miután feltápászkodott, hogy nem százas a hardver nála sem!
Egy igazán kemény esést mutatok nektek, amit szerencsére kiváló minőségben, lassítottan is megnézhetünk. Ilyenkor tökéletesen lehet látni mi is történik – ahogyan azt is, hogy Bautista mennyire tökös legény: egész végig rajta tartja a tüzet! Ezt 2014-ben hozta össze Indianapolisban egy RC213V nyergében. Látszik a videón micsoda energia gyűlik össze a szinte teljesen összeült hátuljában, hogy utána atomjaira robbantsa a motor fejét és beleállítsa a földbe a szerencsétlen versenyzőt. Tökéletesen mutatja a helyzet komolyságát a riporter reakciója.
Lorenzo korai MotoGP karrierje inkább szólt az esésekről és hibákról, semmint a sorozatos győzelmekről. Közülük is van egy kiemelkedően nagy bukfence, amit a végére hagytam – mert motorost motor nélkül ritkán látni ilyen magasan repülni. Még 2008-ban történt Laguna Secában, ahol negyedikként startolhatott – de egy jó start után már az ötödik kanyarban kiírta magát a versenyből ezzel a brutális hátassal. A kicsúszás után is látszik, hogy csont nem maradt érintetlen a lábában – de legalább ezek után lassan benőtt a feje lágya, és igazán megbízható versenyzővé nőtte ki magát. Lö video:
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »