Egy cég életében a minél magasabb számot mutató kerek évfordulók komoly jelentőséggel bírnak. A bajor járműgyártó motorkerékpár ágazata, a BMW Motorrad elérte a szegmensben igencsak komolynak számító 90 esztendős kort, amelyről nyilvánvalóan méltó módon kellett megemlékezniük. Máshol lehet hogy elég lett volna, ha csak valamilyen jubileumi fényezést mázolnak valamelyik vasukra – mondjuk ki lehetett volna dobni egy R1200R Classic 90th Edition-t is. De nem a BMW-nél – ott ennyi nem elegendő. Összehoztak tehát egy teljesen egyedi és eredeti, a jelenlegi termékpalettától jelentősen eltérő motort. Ez lett az R nineT – amelyet tavaly év legvégén kezdtek el gyártani, és amely annyira telibe találta a piac igényeit, hogy volt ahol értékesítéseit tekintve legyűrte a nagy GS-eket. Ez pedig több mint bizonyíték, hogy jó lett a gép. Nézzük, milyenre sikerült!
A BMW R nineT technikájának nagy része megegyezik a már emlegetett boxer motoros bajor csupasz testvérével, az R1200R-rel. A legutolsó generációs, lég-olaj hűtéses DOHC erőforrás teherviselő elemként van beépítve a térhálós acélcső vázba és forgatja a hat sebességes váltón és a Paralever hajtáson keresztül a hátsó kereket. Elöl viszont olyat találunk, amit a hagyományos oldaldugós bajor vasakban régóta nem: teleszkópokat!
Az első rugózó elemek a konszern új soros négyhengeres meztelen torpedójából, az S1000R-ből származnak. A fordított teleszkópok nem állíthatók, de az R nineT célterületét tekintve erre nem is igen lett volna szükség – tehát semmi értelme nem lett volna akár a szupersport-testvér S1000RR telóit, akár egy elektronikus futóműállítást beépíteni (utóbbi az S1000R-ben is van, de itt kihagyták). Így marad két elég szigorúra hangolt, 120 milliméteres mozgásra képes teló – kiegészítve egy kormány-lengéscsillapítóval.
Azonban ne ragadjunk le az R nineT technikájánál, mert egyrészt abban kevés az újdonság, másrészt talán nem is az a motor lényege. Sokkal inkább a minden részletre kiterjedő alaposságú formatervezés. Amely gyakorlatilag kompromisszumot nem ismerve igyekszik a motor legapróbb részletét is egy jubileumi modellhez méltó módon különlegessé és egyedivé tenni.
Kezdve az első lámpától (amely letisztult csupasz motorhoz méltó módon egyszerű kör alakú) a számos kovácsolt alumínium alkatrészen át (mint például a tank oldalsó és a légszűrő szívócsatornájának borítása) a roppant igényesen megvarrt ülésig. Azt mondani sem kell, hogy mindenhol büszkén tűnnek fel a gravírozott, hímzett vagy éppen mart “R nineT” és “BMW Motorrad” feliratok – mert hát ez a motor nagyon nagy részt a büszke német öntudatról szól! Böngésszétek képgalériánkat – ott több csemegét találtok, mint amit írásban érdemes részletezni.
A bajorok motorkerékpár-gyártásuk kilencven esztendejének kívántak emléket állítani. Ez pedig komoly dolog, az elegancia sokkal jobban illik hozzá, mint holmi csiri-csáré színeskedés. Ennek megfelelően a BMW R nineT egyetlen színben létezik: klasszikus fekete – gyengébbek kedvéért “Black Storm metallic” fődarabok (mint a 17 literes alumínium üzemanyag-tartály és maga az acélcső-váz) komorságát ezüst- és nyers fémszínű kontrasztárnyalatokkal dobták fel a formatervezők.
Ugyanakkor a motor nagyon is sokszínű – de ez főleg a formaiságában nyilvánul meg. Ugyanis már a gyárban úgy tervezték meg, hogy a hátsó váznyúlvány (amely alapkivitelben egy dupla ülést hordoz) a megfelelő cseredarabok beszerzése után otthon, néhány mozdulattal átépíthető legyen. A hátsó nyúlványt lekapva varázsolhatunk belőle igazi cafe-racert (ilyen tesztmotorunk is), de akár a vezető ülésével véget is érhet az egész felépítmény. (Azt azért nem árt tudni, hogy utóbbi kiépítés csak zárt pályán használható, hiszen a rendszám rögzítésének hiányában utcán kissé nehézkes közlekedni vele.)
Nyilvánvalóvá vált tehát, hogy a BMW R nineT beszerzésére az egyik fő ok a motor megjelenése, stílusa, egyénisége és varázsa. Némi túlzással elég lenne megvenni, hazavinni, betenni a garázsba – vagy a nappaliba! – és gyönyörködni benne. A többségünk azonban általában használni is szeretné a motort, így mindenképpen nagyon izgalmas kérdés, hogy a hagyományos teleszkópokkal kombinált hátsó Paralever rendszer hogyan működik a valóságban – vagyis az úton.
Induljunk azonban még onnan, amikor felpattanunk az R nineT igen keményre párnázott, esetünkben egyszemélyes ülésére. A motor ugyanis – bár pontos fizikai méreteit összehasonlítva mondjuk az R1200R-rel ezt nem is igazán értjük – egészen kicsi. Mélyebbre nőtt pilótáknak nyilván áldás az alacsony ülés – a magasabbaknak pedig nem éppen az annak csekély távolsága a lábtartóktól. A kormány pozícióját azonban jól találták el, az a motorosok többségének jó helyen lesz.
Beröffentve az 1’170 köbcentiméteres boxert jól ismert, sőt szándékosan elég nyersre hagyott vibráció fut végig mindenen – rajtunk is. A váltó határozottan veszi be az egyest, majd elindulunk. Nagyon határozottan veszi a gázt, remekül gyorsul és egészen bizonyosan sokkal többre képes, mint amit mi a szélvédelem teljes hiányában kibírunk a hátán. Minden váltás előtti gázelvétel, majd az újabb terhelés végigfut az egész szerkezeten, amellyel így már egyenesben is eseménydús a motorozás.
Hát még amikor elérjük az első kanyart! A tesztútvonal első részét sikerült nagyon hitvány minőségű utakon megtenni – az egyik következménye ennek az volt, hogy nagyjából harminc kilométerenként megálltam pisilni, a másik pedig hogy ha lett volna vesekövem, azt tuti megszülöm ott menet közben… Ja, és közben némi jellemformáláson is átestem – mert hogy a motor eleje úgy van hangolva, hogy – főleg rossz minőségű aszfalton – állandó közelharcot kell vívnunk az íven maradásért.
Nem rosszindulatúan teszi mindezt, mert miután az első sokkon túl vagyunk, nyugodtan el tudjuk vállalni a kanyarokat ugyanazzal a sebességgel, mint egy sokkal kényelmesebbre hangolt futóművel és hosszabb rugóutakkal szerelt géppel. Csak közben folyamatosan dolgozunk – de ez jó úton is igaz. Itt nem csak oda kell bökni egy kis kormánytolást a jobb oldalra a jobbos ív megkezdésekor, hanem tükörsima aszfalton is egyfolytában nyomnunk kell a markolatot kanyarodás közben. Gyakorlatlan motorosnak ez lehet hogy ellenszenves, de akinek van rutinja egy motorkerékpár tudatos irányításában, annak inkább gyönyörűséget okoz a dolog.
Összességében tehát a BMW R nineT pontosan olyan lett, amit a bajor mérnökök szerettek volna elérni. Egy semmivel – de a márka többi modelljével sem! – össze nem hasonlítható, külsejében és motorozási tulajdonságaiban egyaránt roppant markáns egyéniséggel rendelkező motorkerékpár. Egyfelől külső jegyeiben is egyedi, igényes és szépséges műalkotás, másrészt pedig egy nagyon határozott személyiséggel rendelkező jármű. Amely pontosan arról szól, amit a marketingesek az első sajtóanyagában megfogalmaztak: “a motorkerékpár-rajongók sokaságának a motorozás stresszmentes és hamisítatlan élménye utáni vágyát váltja valóra”.
Engem már csak egy dolog érdekel. Mit fognak kigurítani a még jubileumibb, századik évfordulóra? A kíváncsiság komoly motivációt ad arra nézve, hogy igen csak meg kellene élni 2023-at…
BMW R nineT | |
ERŐFORRÁS
|
|
MOTORTÍPUS
|
Kéthengeres, lég-olaj hűtésű, hengerenként négy szelepes, DOHC vezérlésű boxermotor
|
HENGERŰRTARTALOM (CM3)
|
1’170
|
FURAT X LÖKET (MM)
|
101/73
|
SŰRÍTÉSI VISZONY
|
12,0:1
|
KEVERÉKKÉPZÉS
|
BMS-K+ elektronikus üzemanyag-befecskendezés
|
TELJESÍTMÉNY (KW/LE/FORDULAT)
|
81/110/7’750
|
FORGATÓNYOMATÉK (NM/FORDULAT)
|
119/6’000
|
INDÍTÁS
|
Önindító
|
VÁZ TÍPUSA | Acélcső térhálós csőváz, teherviselő motor |
ERŐÁTVITEL
|
|
TENGELYHAJTÁS | Kardántengely |
TENGELYKAPCSOLÓ
|
Hidraulikus működtetésű szárazkuplung
|
VÁLTÓ
|
Körmös kapcsolású, hatfokozatú
|
FELÉPÍTÉS
|
|
VILLASZÖG / UTÁNFUTÁS (FOK / MM) | 64,2 / 102,5 |
FUTÓMŰ ELÖL
|
Fordított teleszkóp, 46 mm belsőcső átmérő, 120 mm rugóút
|
FUTÓMŰ HÁTUL
|
Paralever központi rugóstag, 120 mm-es rugóút
|
ELSŐ FÉK
|
Ø 320 mm dupla féktárcsa, 4 dugattyús féknyergek, ABS
|
HÁTSÓ FÉK
|
Ø 265 mm féktárcsa, 2 dugattyús féknyereg, ABS
|
GUMIABRONCS ELÖL
|
120/70-ZR 17
|
GUMIABRONCS HÁTUL
|
180/55-ZR 17
|
MÉRETEK
|
|
HOSSZÚSÁG/SZÉLESSÉG/MAGASSÁG (MM)
|
2’220/980/n.a.
|
TENGELYTÁV (MM)
|
1’476 |
ÜLÉSMAGASSÁG (MM)
|
785
|
ÜZEMANYAGTARTÁLY TÉRFOGATA (L)
|
17
|
SAJÁT TÖMEG MENETKÉSZEN (KG)
|
222 |
MEGENGEDETT ÖSSZTÖMEG (KG) | 430 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
GYORSULÁS 0-100 KM/H (MP) | 3,6 |
VÉGSEBESSÉG (KM/H) | >200 |
FOGYASZTÁS 120 KM/H (L/100KM) | 5,8 |
FOGYASZTÁS 90 KM/H (L/100KM) | 4,5 |
ALAPÁR (FORINT, 2014. AUGUSZTUS)
|
4.718.000.-
|
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »