A klasszikus mopedeket – amelyek pedálos rásegítéssel is hajtható igazi segédmotoros kerékpárok – a legtöbben legfeljebb megmosolyogják. Hiszen menetteljesítményük a harmatosnál is értékelhetetlenebb: talán sokunknak eszébe jut a Jawa Babetta, amint az emelkedőn rá kell segítenie tulajdonosának a pedálokkal, hogy felküzdjék magukat valahogy. Az amerikai Motoped által készített modern mopedek azonban már egészen más ligában játszanak – különösen hamarosan piacra kerülő csúcsmodelljük, a Túlélő. Bemutatkozik a Motoped Survival.
A cég által készített mopedek a legkeményebb igénybevételre tervezett downhill kerékpárok és a pitbike-ok keresztezésének tekinthetők. A vázat egy kerékpárváz módosításával hozzák létre. Az első futómű a bringák világából érkezik, de nem pite: 49,6 milliméter átmérőjű, és legalább 180 milliméter rugóúttal rendelkeznek a teleszkópok. A hátsó lengővillát egy pitbike hasonló alkatrészének módosításával házon belül hozták létre, a központi rugóstag itt 240 millimétert utazik, ha nehéz terepen veret a túlélésre játszó tulajdonos.
A fékek elöl-hátul igény szerint 160, 180 vagy 210 milliméter átmérőjű tárcsák lehetnek, az elöl 26, hátul 24 collos ráfokon pedig sokféle márkájú abroncs feszülhet annak függvényében, mennyire kíván belemenni a sűrűjébe a leendő felhasználó. Annyi talán már tisztán kiderült, hogy a képeken látható jármű egyféle prototípus, amelynek minden egyes példányát a vevő igényei szerint építik meg.
Ennek megfelelően a hajtómű is sokféle lehet. 50-155 köbcentiméteres, majdnem teljesen fekve beépített egyhengeres, négyütemű blokkok mindegyike nagyon csendes üzemű és csekély karbantartásigényű. Valószínűleg tényleg nem a repedtfazék-szerű ordítás a cél – ennek megfelelően készítik házon belül az egyedi kipufogórendszert. A Survival-ön 4,5 literes üzemanyag-tartály található, amelynek tartalmával a gyár információi szerint 130-190 kilométert tehetünk meg – nyilván terepviszonyok és átlagsebesség függvényében. Hogy ezt melyik motorváltozattal mérték, azt nem sikerült kideríteni.
Összességében azt hiszem egészen szép és izgalmas orvvadász-mopedet alkottak az amerikaiak. Kicsit bicikli, kicsit endúró, de biztosan nagyon könnyen vezethető. Egyetlen hibája az ára: amennyiben a gyártó cég honlapján elkezdjük a felsorolt részegységeket összeadogatni, hamar abba is hagyjuk azt hiszem. A vázak 140’000.- forinttól indulnak, egy hátsó rugóstag nagyjából 50 ezer forint, de az első telókért ennek a háromszorosát kell leszurkolni. A blokkról, kipufogórendszerről, no meg a hazaszállításról még nem is beszéltünk. De ami jó, az sose olcsó – ez sajnos örök törvényszerűség!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »