Bukósisakba kommunikációt építeni – amely mondjuk lehetővé teszi a zenehallgatást vagy a telefonálást, netalán a navigációs hangutasítások vételét – ma már nem nagy cucc. Olyannal is találkoztunk, hogy a visszapillantó tükröt egy fejvédőbe épített kamera helyettesítette. Már az eltévedőgépünk képét is elénk vetítik, ha akarjuk – sőt, utóbbit akár meglevő sisakunkba is telepíthetjük. Olyan rendszerrel is találkoztunk, amelyre akkor azt mondtuk, hogy mindent tud. Most kiderült, hogy mindig van még feljebb!
A spanyol távközlési óriásvállalat, a Telefonica újítása egy olyan összetett rendszer, amely nagyjából minden felmerülő igényre kínál megoldást – ráadásul vészhelyzetben akár életet is menthet. (Ez pedig talán még fontosabb, mint a zenehallgatás motorozás közben.) A Mobile World Congress kiállításon bemutatott sisak egy sima NZI – telezsúfolva innovációkkal.
A sisakba is beépítésre került egy GSM egység, így az önálló kommunikációra képes. A sisak összeköttetésben áll a kesztyűnkkel és a telefonunkkal is – az egészet pedig hangutasításokkal és kezünk gesztusaival egyaránt vezérelhetjük. A részleteket nem magyarázták el pontosan, de valószínűleg úgysem jegyeznénk meg – elég lesz azt majdani tulajdonosának agyába vésni. A „szokásos” dolgok mind megvannak: hallgathatunk zenét, látjuk-halljuk a navigációs utasításokat (ezek a telefonunkról érkeznek) és kommunikálhatunk a többi motorossal. A sisak elejébe és hátuljába épített kamerákkal pedig fotókat és videókat is készíthetünk menet közben.
A lényeg azonban még csak most jön: a Telefonica NZI sisakjába ugyanis ütésérzékelő szenzorokat építettek – és ugyanilyenek vannak a vele kommunikáló kesztyűben is. Amennyiben balesetet szenvedünk, a bukó egyrészt képes valamilyen szinten megállapítani vélhető állapotunkat (csak gondolom, hogy a légzésünket figyelve, vagy hogy mozog-e még a kezünk), sőt GSM modulja segítségével hívni a mentőket is. Eközben pedig fényjelzést is ad a környezetünknek – ezzel csökkentve egy további baleset esélyét (például hogy sötétben elüssenek, amikor az úton fekszünk). Az újdonságözön első részére lehet legyinteni, de ez utóbbi vitán felül hasznos dolog.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A motorkerékpárok között nem kimondottan elterjedt a dízel üzem, de a hibrid meghajtás sem. A Hero egyszerre alkalmazza a kettőt.
Elolvasom »Chrobák János 2012-es Alpok-Adria bajnok a Triumph Budapest támogatását élvezi az idei szezonban.
Elolvasom »Górcső alá vettem a BMW trónkövetelő túracirkálóját, az R1300 RT-t.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »