Sajnos a járművezetőknek általánosságban halvány fogalmuk sincs a megfelelő követési távolságról. Személy szerint nagyon nem szeretem, amikor motorral közlekedve a “seggemben jön” egy autó.
Mert ne legyenek illúzióink: bárki, bármikor eleshet – és ha olyankor még át is hajt rajtunk egy 1,5 tonnás jármű, az minimum nem kellemes. De az sem, ha mi még mondjuk megállunk egy vészhelyzet előtt, majd ugyanez a nálunk kissé súlyosabb vasdarab telibever hátulról… A mögöttünk jövő figyelmét pedig remekül fel tudjuk hívni erre azzal, ha gyors ütemben megvillogtatjuk a féklámpánkat. Személyes tapasztalatom, hogy erre általában kicsit lemaradnak. Aki pedig ezt sem veszi észre, attól el kell távolodni – akár előrefelé, akár úgy, hogy mi engedjük el őt.
Az egyik legrégebbi, ám a mai napig hasznos trükk: nappal kapcsoljuk fel a távolsági fényt! Sok barátom esküszik rá. A szemből érkezőket ilyenkor nem vakítjuk különösen el, tehát nem zavarjuk őket túlzottan meg – a tükörben vagy egy elsőbbségadási helyzetben viszont sokkal korábban és jobban fognak minket észlelni. Természetesen nem szabad elfelejteni, hogy amint szürkülni kezd, álljunk vissza a tompítottra – ilyenkor ugyanis már valóban elvakítjuk a szemből érkezőket, ami által ténylegesen mi magunk teremtünk balesetveszélyes helyzetet.
Eleinte a nagy túraendúrókon kezdett el terjedni, de ma már egyre több motorra tesznek a tulajdonosaik a motor hossztengelyétől jóval szélesebben szimmetrikus kiegészítő lámpákat. Sajnos a magyar jogrend szerint ez egyelőre nem szabályos, de személyesen még egyetlen esetről sem hallottam, amikor egy rendőr ezért akarta volna leszerelni a motor rendszámát (ellentétben a valóban zavaró, vakító és szabálytalan utólagos gagyi xenonokkal). Különösen hasznosak a ma még csak borsos áron beszerezhető, de nagyon jól látható és kevés áramot igénylő ledes fényforrások – ezeket direkt úgy találják ki, hogy akkor se vakítson, ha szándékosan a szemünkbe világit, mint az autók nappali fénye.
Amikor egy autós nem vesz észre és elkezd “ránk húzni”, gyorsan és hatékonyan fel tudjuk hívni magunkra a figyelmét egy rövid, lehetőleg szaggatott kürtöléssel. Ne restelljük megtenni, mert sokkal egyszerűbb, mint azután egy komolyabban kibontakozott vészhelyzetet vezetéstechnikailag megoldani. (Persze a példavideóban a motoros társunk talán “kissé” túlreagálta a dolgot…)
Vigyázzatok magatokra a szezon hátralevő részében is!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »