A motorkerékpárnak igazából két fő hátránya van, amelyek miatt rendszeresen kerülhetünk komoly veszélyhelyzetekbe. A nagyfokú dinamika (amely miatt persze imádjuk is őket) és a kis homlokfelület következtében jellemző rossz észrevehetőség. Rengeteg autóval történő ütközés ezen kettő együttes hatásaként következik be: villámgyorsan ott termünk, ahol az előbb még hírünk-hamvunk nem volt, és az egyébként defenzíven és körülekintően vezető sofőr mondjuk “elüt” minket, mert egyszerűen nem vett észre. Ilyenkor mi mindennek elmondjuk az autósokat – de tegyük a szívünkre a kezünket: amikor autót vezettünk, nem kerültünk még ugyanilyen helyzetbe? Én sajnos már sokszor – igaz, hála istennek hasonló baleset részese még nem voltam. Vannak azonban módszerek arra, hogy motorosként jelentősen javítsuk az észlelhetőségünket, és ezzel együtt az életben maradási esélyeinket.
Nagyon szigorúan tud kinézni egy csont fekete vas, de olyan mértékben képes beleolvadni a környezetébe, hogy az egészen elképesztő. Így ha tehetjük, tudatosan válasszunk élénk színű motorkerékpárt magunknak. Biztosan van, aki nem tart férfiasnak egy piros gépet, bár a mellékelt képen levő olasz paripára még talán ez sem igaz így… Mindenesetre egy tény: sokkal korábban észre fognak venni a forgalomban.
Amikor tavaly év elején először kezdtem élénk sárga bukósisakot és kabátot viselni, személy szerint is megdöbbentem a hatásán. Anélkül, hogy bármit tettem volna, észrevehetően előzékenyebbek lettek az autósok és “nyíltak a sorok” a városban. De még országúton is sokkal jobban lehúzódtak és elengedtek. Pedig semmi egyebet nem tettem, még azt sem mondhatom, hogy agresszív stílusban haladtam volna. Így most, hogy esőkabát vásárlása előtt állok, fel sem merül, hogy ne UV-sárgát keressek. Minden körülmények, de különösen rossz látási viszonyok között létkérdés, hogy minél több ilyen ruhadarabot viseljünk!
A felnicsíkot sokáig felesleges úri huncutságnak tartottam – ma már nem. Gondoljunk bele: a kerékpárokon kötelező a kerekenként két prizma használata – akkor motoron miért nem? Azonban ne csak a felnire ragasszunk: teleszkópokra, oldaldobozokra – bárhova, amit az autósok jól észrevehetnek. Jómagam a saját gépem aludobozaira tettem több helyre sima, autósboltban kapható 3M fehér matricákat (csíkban, méterre tudod megvásárolni), amelyeknek hála már olyan messziről észrevehetnek az akár szemből-, akár hátulról érkező autók, ahol a piros lámpám fénye még szinte nem is látszik.
Itt a cikk elejére kell visszautalnom: sajnos egy átlagos autó oldalsó tükreinek holtterében egy motorkerékpár olyan vidáman el tud tűnni, hogy az egészen ijesztő. Ha pedig oda bújunk, szegény autós sem az élénk színű motorunkat, sem a jólláthatósági esőruhánkat nem fogja észrevenni… Úgyhogy a forgalomban nagyon figyeljünk oda rá, hogy soha ne tartózkodjunk hosszasan ezeken a területeken! A legjobb módszer erre nézve az, ha állandóan keressük a szemkontaktust az autóvezetőkkel. Ha mi látjuk az ő arcukat, a tükörbe pillantva nekik is észlelniük kell minket!
További négy tipp a második oldalon. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »