Tulajdonképpen elsősorban azért kaptam fel a fejem a hírre, mert ugyanazon bukósisakok vallottak benne, amelyeket sok éve hordok magam is. A crossover, vagyis ki-be pattintható állvédővel szerelt fejvédők előnyeit sokszor ecseteltem már, hiszen a mai napig használom a Nolan N43 Air-t és az X-lite X402 GT-t. Előbbinek már megjelent az utódja is, amelyet logikusan N44 névre kereszteltek. A mérnökök jól láthatóan kijavították a korábbi hibákat: az álltól messzebb van az állvédő, nagyobb a plexi és a helyére felpattintható kis sild is, illetve a vizoron külön szellőző is helyet kapott.
A Motorrad tesztjében az ismert gyártók kínálatában összesen tizenöt ilyen kategóriájú sisakot találtak, de a német szakújságírók csak azokat válogatták be a tesztbe, amelyek kettős J/P homologizációval rendelkeznek. A kettős homologizációjú modellek a nyitott és a zárt sisakokra vonatkozó biztonsági előírásoknak egyaránt megfelelnek, kivehető állvédőjükkel teljesítik a zárt sisakokra vonatkozó ECE teszteket.
Az előzetesen kiválasztott tizenöt fejvédőből így már csak hét maradt fent a rostán. A sisakokat autópályán és vidéki mellékutakon is próbára tették, emellett a TÜV Rheinland laboratóriumában törésteszteken is bizonyítaniuk kellett – ez utóbbi vizsgálati szempont a legérdekesebb, hiszen erre saját módszereimmel nem kaphatok választ.
A győzelmet a Nolan idei újdonsága, az N44 N-Com szerezte meg, a második helyen pedig az általam hordottal megegyező X-lite X-402 GT végzett. A teszten résztvevő modellek közül egyedül a Nolan és az X-lite kapott “Jó” minősítést. A további sorrend: Caberg Hyperx (“Kielégítő”), Givi HPS X.01 (“Kielégítő”), Probiker Multi-Jet (“Kielégítő”), Scorpion Exo-300 Air (“Kielégítő”), Nexo Multi Jet (“Elégséges”). Az Airoh, a HJC, a Roleff és a Shoei nem tudott a Motorrad rendelkezésére bocsátani a tesztkritériumoknak megfelelő sisakot.
A szerzők véleménye szerint a tesztgyőztes Nolan N44-et N-Comot a nagyszerű kilátást biztosító plexi, a jól működő pleximechanizmus, az egyszerűen le- és felszerelhető állvédő, a kényelmes, bőrbarát anyagú és jól szellőző bélés emeli ki vetélytársai közül. Fontos szempont volt az is, hogy a törésteszteken az N44 érte el a legjobb összesített eredményt, azaz a viselő feje ebben a sisakban van kitéve a legkisebb terhelésnek egy esetleges baleset során.
A Motorrad további jó pontként említi a 130 kilométer/órás tempóig kifogástalan zajcsillapítást és aerodinamikai tulajdonságokat, a jól használható, megfelelő mértékben sötétített beépített napellenzőt, a hatékony bogárhálót (az én Nolanomban még nincs ilyen sajnos, az X-liteban már van) és a rendkívül széles méretkínálatot (nyolc fejméret, két külső héjméret).
Negatívumként említették, hogy a plexi csak négy állásban rögzíthető, és a két középső pozícióban vibrál menet közben, ami rontja a kilátást a sisakból. Emellett kifogásolták a szűk kialakítású állszíjat és a sisak súlyát is. Saját tapasztalataim alapján hozzá kell tennem, hogy az összes kritikai észrevétel fennáll az N43 Air esetében is (sőt, ott a plexinek csupán két állása van), viszont egyik sem jellemzi az X-lite X402 GT-t.
Mindenesetre jó hallani, hogy a külföldi kollégáknak is bejönnek ugyanazok a márkák, amelyekkel én is pozitív tapasztalatokat szereztem az elmúlt években. A Nolanom kissé viseltes bélésének házilagos felújítása kapcsán pedig terveim szerint a közeljövőben ismét reflektorfénybe fog kerülni.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »