Az, hogy megérkezünk egy világvárosba és a reptéren autót bérlünk, évtizedek óta megszokott dolog. Ma már azonban az sem jelent semmi újdonságot, ha sima hátizsákos turistaként járjuk a világot, és egy főváros megtekintéséhez egy utcai standról bérelünk néhány órára egy kerékpárt, majd egy másik állomáson valahol leadjuk. Ez a mozgalom a kerékpározás őshazájában, Amsterdamban indult évtizedekkel ezelőtt: ott akkoriban a város kerékpárjait fehérre festették, és bárhol (értsd: az utcán) ráülhettél egyre, ha kellett, majd ott hagytad, ahol éppen dolgod volt – amikor tovább kellett menni, akkor pedig kerestél egy másikat, mert az előzőt valaki már elvitte.
Ehhez hasonlatos módszerű elektromos robogó-bérlési szolgáltatást vezet be az idei ébűvtől Barcelona városa Motit néven. Első körben 50 darab, jellegzetes festésű eletromos hajtású kis kétkerekű áll üzembe a település utcáin, ám számukat a tervek szerint hamarosan egészen 300-ig emelik. A kis lila mopedek értelemszerűen teljesen környezetbarát módon üzemelnek, legnagyobb sebességük 65 kilométer/óra, hatótávolságuk pedig 40-60 kilométer között van egy feltöltéssel. Neked azonban nem kell sem a töltéssel bajlódni, sem állomást keresni, csupán letölteni a szolgáltatás alkalmazását okostelefonodra. Regisztrálsz, és máris láthatod, hol hagyta az előző használó a hozzád legközelebb eső robeszt. Lefoglalod, odaballagsz, és már mehetsz is várost nézni, vagy éppen a dolgodra. Ahol pedig már nincs szükséged rá, simán otthagyod és kilépsz a rendszerből.
Valamennyi robogón található bukó is (mondjuk hogy az méretben hogy jó minden bérlőre, azt egyelőre nem tudjuk pontosan), illetve egy GPS, amely segít a navigálásban – a cég dolgozói pedig a segítségével mindig tudják, merre jár a bringa, milyen távolságot tett meg, illetve hogy szüksége van-e töltésre. Amennyiben igen, a helyszínen cserélik a mobil akkumulátort, így a kis lila kétkerekűek nem esnek ki hosszú órákra a szolgálatból. Ezzel garantálják, hogy csak olyan robogót tudsz kibérelni, amelyben elegendő mennyiségű amper is lesz a helyváltoztatáshoz.
Amennyiben rendszeresen igénybe veszed a szolgáltatást, 0,45-0,55 eurót kell fizetni érte kilométerenként, vagy 5 illetve 6 eurót óránként (a bérléseid sűrűségének és regisztrációdnak a függvénye, melyik vonatkozik rád). Ha csak alkalomszerűen, vagyis turistaként bérled a robogót, egységesen 7 euró az óránkénti díj. Mondjuk egy három órás városnézésért 6’000.- forint pedig talán nem is olyan hatalmas pénz egy világvárosban. Már csak azt kell kibekkelnünk, hogy Budapest városvezetése is felkapja a fejét erre a remek ötletre, és villámgyorsan megvalósítsák!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »