A rendezvényt elég szép komplex programmal tervezték meg: néhány előadást követően gyakorlati védőfelszerelés-bemutató, majd az udvaron egy rögtönzött vezetéstechnikai tréning (legalábbis demonstráció szinten) szerepelt az előzetes tájékoztatásban. Azután a sajtó valamennyi résztvevője maradt a Harley szalon feletti klubhelyiségben, ugyanis a kint éppen szakadó hóesés a szabadtéri, utolsó programpontot – mondjuk finoman így – elmosta.
Elsőként Schváb Zoltán, közlekedésért felelős helyettes államtitkár (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) beszámolóját hallgathattuk meg. Tőle tudtuk meg azt a kissé meglepő számot, hogy – bár csupán néhány, motorozásra úgy-ahogy alkalmas nap volt eddig 2013-ban - idén már ötven (50!) motoros baleset történt hazánkban. Tavaly ugyan 9 százalékkal kevesebb ilyen történt, azonban az összes balesetek számának szerencsés mérséklődéséhez képest ez nem annyira büszkeségre okot adó szám. Főleg, ha azt nézzük, hogy a Magyarországon 2012-ben történt összes közúti baleset (1’500) tíz százaléka érintette a motorosokat – ez az arány pedig magasabb, mint a tehrgépkocsi-vezetőké, holott belőlük egyrészt sokkal több közlekedik, másrészt sokkal több kilométert is tesznek meg. Különösen a fiatal korosztályokban rettenetesen magas a közúti balesetekben elhunytak aránya – de nem csupán nálunk, hanem egész Európában. Egyes dél-európai államokban, ahol sok a motoros és sokat is mennek, ez akár az összes haláleset felét is eléri – ami tényleg nagyon durva! A balesetek elsődleges oka a sebességhatárok nem megfelelő megválasztása, az ittasság és a védőfelszerelések hiánya. Hihetetlen, de az egész EU-ban a motorosok negyede, utasaiknak pedig a fele nem visel bukósisakot!
Következett Óberling József ezredes úr, az Országos Rendőr-főkapitányság főosztályvezetőjének előadása. Ebből olyan számok derültek ki, mint hogy például motoron 18-szor nagyobb a halálos baleset kockázata, mint személygépkocsiban. Az elmúlt három évet tekintve azt látjuk, hogy hazánk útjain csökkent ugyan a motorkerékpáron elhunytak száma, de “csak” 63-ról 59-re – holott az összes balesetet nézve ez a mérséklődés bizony 50 százalékos. Különösen sok halálos motoros baleset történik a hosszú téli kihagyás utáni időszakban – nagyon nagy hangsúlyt kell tehát fektetni a szezonkezdet tudatosságára. A motoros rendőrök – akiknek a tudásszintje Európa-szerte az első vonalban van – is minden szezonkezdetkor bemotorozó tréninggel kezdenek. A fiatalon elhunytak száma sajnos nálunk is igen magas: az összes motoros balesetben elhunyt 70 százaléka 35 év alatti! Az összes hazai halálos balesetet nézve is kiemelkedően magas a sebességtúllépés mint elsődleges kiváltó ok aránya (25-30 százalék), viszont nálunk, motorosoknál ez több mint 60! Ezen bizony érdemes elgondolkozni…
Az előadások közül harmadikként Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke következett. Elmondta, hogy ők a motorosokat három csoportba sorolják. Vannak, akik szabálytisztelő módon, jól felkészített motorokkal, jellemzően csoportosan és határozott úticéllal közlekednek. Egy másik csoport szintén nagyon igényesen felkészíti a motorkerékpárját, azonban a szabályokra és a többi közlekedőre már kicsit sincsenek tisztelettel. Végezetül pedig ott az utolsó csoport (pejoratív szlenggel megnevezve őket “a pizzafutárok”), akik életveszélyes lélekvesztőikkel közlekednek, és a szabályokat is a legritkább esetekben tartják be. Az NKH egyik feladata, hogy a közlekedésre alkalmatlan járműveket kiszűrje. Hiába változott nagyon sokat, méghozzá pozitív irányban az autósok hozzánk való viszonya, mégis vannak köztük ma is olyanok, akik “vadásznak” ránk, motoroskra.
A Honda Szallerbeck jóvoltából megnézhettünk egy gyakorlati bemutatót a motoros védőfelszerelésekről. Ebből kiderült a bukósisak fontossága, illetve hogy a zárt mennyivel jobb, mint a nyitott – de szó esett a csizmákról, a motoros farmerekről (nyáron sokkal kellemesebb viselet, mint egy bőrgatya, főleg városi lótás-futáshoz), a hátprotektorokról, a gerincvédőkről, a kesztűkről és a térdvédőkről is. A lényeg: ma már egy motoros teljesen biztonságosan fel tud öltözni akkor is, ha divatosan és nem hardcore bikerként akar kinézni.
A második oldalon a vezetéstechnika fontosságáról esik néhány szó, és megismerhetjük a motorosok tízparancsolatát 1927-ből és 2012-ből. Az elsőnek néhány pontját egyszerűen imádom! Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »