Látszólag nem sok kapcsolat lehet a kétdecis fűnyírómotor által mozgatott Rokon és a több mint hat literes V8-as erőforrással dübörgő Boss Hoss között – pedig van. Mindkettőt Amerikában készítik, kis manufaktúrában, csekély darabszámban – mégis hosszú évtizedek óta sikeresen árulják őket, vagyis a piacnak van rájuk igénye.
A Boss Hoss ugyan kevésbé régi vállalkozás: magát a céget 1990-ben alapították. A kezdetektől egyetlen eszme vezérelte őket: V8-as autómotorokkal építeni motorkerékpárokat. Olyan amerikaiasan: a funkció nem annyira lényeges, mint a monumentalitás. Mindig is Chevy erőforrásokkal és legalább félautomata váltókkal dolgoztak. Eleinte építettek trike-okat is, és a Small (5’700 köbcentiméterestől) – és Big Blockokat (akár 8 liter fölötti hengerűrtartalom) egyaránt alkalmazták. Azután maradtak csak a kétkerekűek, és megelégedtek a “kisebb” V8-asokkal.
A cég eleinte sebességváltó nélküli gépeket épített, az elindulást és a felgyorsítást (60 kilométer/óra körül ment alapjáraton egy ilyen korai szörnyeteg…) egy 300 milliméter átmérőjű, 10 tárcsás kerámia kuplung tette lehetővé. Tettek egyébként kitérőt a V6-osok világába is: 1997-ben és 1998-ban megpróbálkoztak egy kicsit rövidebb és keskenyebb motorral, amelyet a Chevrolet 4 literes blokkja mozgatott. Jellemző, hogy a piacnak az a motor nem kellett, csak a V8-as.
Nézzünk néhány, ma jellemző technikai adatot! Egy átlagos mai Boss Hoss 6’200 köbcentiméteres V8-as erőforrással készül, legnagyobb teljesítménye 445 lóerő, forgatónyomatéka pedig nagyjából 600 Newtonméter. Hogy milyen fordulaton? Teljesen mindegy, mint ahogy az 500 kilogrammot meghaladó tömeg is. Az automata váltó két fokozata közül bármelyikben és akármekkora sebességnél képes megforgatni a hátsó kereket.
A 23 éves történet során igazi sikersztorivá vált a márkanév: míg a kezdeti időkben nagyjából évi 300 darab ilyen szörnyet szereltek össze a tenessee-i Dyersburgban levő üzemben, addig a kétezres évekre ez a szám 4’000 környékére növekedett. Hogy kicsit halljuk a hangját is és megnézzünk néhány szép gumifüstölést, íme egy videó a szörnyekről:
Az egész történet lényegét az egyik tulajdonos foglalja össze talán a legjobban: “Nagyon szeretjük a Harley-Davidsonokat, mindannyiunknak van is és motorozunk is velük. De ha valami igazán amerikaira vágyunk, akkor csak a Boss Hoss jöhet szóba!”
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Hát igen…ha már széles, kietlen, egyenes unalmas utakon kell krúzolni 110-el akkor tegyük minél nagyobb motoron, minél nagyobb köbcetivel hogy legalbb ez élvezetes legyen:)
Nézegetem, nézegetem, de 500 kg-t még a sztenderről se tudnék felhúzni 😉
Ha már a sorozatok felé tendálsz (nem brazil ), akkor érdemes lehet a fejlécben mindegyik lefutottat elérhetővé tenni egyszere, mint nálam.
Vagy ez direkt van lépcsőzetesen kialakítva új ablakos nyitással? (megértenék egy magyarázatot erre is… )
Akkor tippelek a következőnek egy Honda NR 750 ovál dugattyús motort. Legalább is talán lehetne tagja a sorozatnak.
Nálam nem az jön, de kérés már érkezett vele kapcsolatban.
Lehet, hogy ezt az általam 10 részesre tervezett sorozatot folytatni kell? 🙂
Az indokolja, hogy minden link új ablakban nílik meg, mert így ha elolvastad, csak be kell zárni az ablakot, és véletlenül sem tűnik el az előző. Tudom, hogy elvileg a “vissza” gombbal is lehetne, ha ablakon belül maradnánk, de valahogy ez így alakult ki.
Ha a köz másképp akarja, lehet módosítani rajta. 🙂
Ha a köz akarja! …amely köz-höz nekem annyi közöm van, hogy egy motorral köz-lekedőként (itt olvasó) én is egy köz-önséges alkotó eleme vagyok 🙂
Na de félre a szójátékot, csak hangosan gondolkodtam, aminek nincs túl nagy jelentősége. Tényleg ahogy a többségnek jó!