A sorozat előző része: Gilera CX.
Az egyoldalú első felfüggesztések divatja nem szakadt meg az olaszok kísérletével. A kialakítás talán legismertebb típusa lett a Yamaha GTS1000. A sport-túra gépet 1993-ban mutatta be a hangvillás gyár, és igazi világhírre tett szert a RADD névre keresztelt első futóművével, amelyet egy James Parker nevű mérnök tervezett.
A technika jóval bonyolultabb volt a Gilera sima egy oldalra tett masszív teleszkójánál: itt egy mindkét oldalon rögzített bölcső tartotta az első kereket, a teleszkóp, a lengőkar és a fék azonban mind a bal felén voltak megtalálhatók. A fő előny persze nyilván nem a könnyű kerékszerelés volt: a gyár akkori kommunikációja szerint a technika jelentősen növelte a stabilitást – különösen fékezéskor.
Egyetlen probléma volt ezzel a gyári információval: a piac nem találta megalapozottnak. Mivel pedig a vásárlói visszajelzések alapján a stabilitás-növekedés nem volt valós, ugyanakkor a GTS1000 különleges technikája jelentős felárat eredményezett, a gép halálra ítéltetett. Az Egyesült Államokban már 1994-ben megszűnt a forgalmazása, néhány piacon még ’96-ig a kínálatban tartották, majd a gyűjtők féltett kincseivé vált.
A motor technikája pedig az első futóművet leszámítva is említsére érdemes volt. Az FZR1000 Genesis erőforrását használta, amelynek teljesítménye a tudatos korlátozás miatt lett pontosan 100 lóerő. Érdemes megemlíteni azonban, hogy a vas olyan széria felszereléseket tartalmazott, mint a blokkolásgátlós fékrendszer, az elektromos üzemanyag-befecskendezés, vagy éppen a katalizátoros kipufogógáz-tisztítás – amelyek abban az időben egyáltalán nem voltak megszokottak a motorok világában.
Végezetül egy kis mozgókép segítségével is megcsodálhatjuk a GTS1000 futóművének működését – még menet közben is:
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Köszönöm az írást, jó volt olvasni. Azt viszont jelzem, hogy a mobile.de-n több 99-es is kapható:
http://suchen.mobile.de/motorrad/yamaha-gts1000.html?scopeId=MB&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&lang=de&makeModelVariant1.makeId=26000&makeModelVariant1.modelDescription=gts1000&ambitCountry=
Sajnos nincs tippem a következő cikk alanyára, de már várom 🙂
Nyilván, például a KTM SER950 gyártását 2007-ben állították le, és Zsore 2009-ben vette a sajátját, első tulajként. Éppen mivel szegény GTS1000 sem volt egy bestseller, maradhatott a Yamaha kereskedésekben belőle gazdagon. Vélelmezem, hogy ezeket évekig árulták – a motor évjárata pedig mindig az első forgalomba helyezést örökíti meg.
De ez csak egy tipp. 🙂
Holnap egyébként egy olyan motorral folytatjuk, amely szintén a Yamaha logót viseli magán. Van egy észrevehetetlen kapcsolódása a GTS1000-hez. De a többit majd rövidesen… 😉
A cikk iroja egyben teved.A f3eket nem a baloldalra pakoltak fel hanem az egyetlen motor ahol az elsökerek közeppontjaban van a fek.Amasik amiröl nem beszel a cikk iro a vilagon az egyetlen omega vazas motor.
Nekem ilyen van a motor egyetlen baja hogy nehez 280kg.Igaz az eredeti gumiparositassal voltak stabilitasi problemak (130-170) de ket ev mulva a Yamaha engedelyezte a (120-180) parosditast es evvel megszüntek a problemak.A motor nem szereti a szük fordulokat hosszu gyors fordulokban viszont nagyon satbil az egyenes futasa szenzacios.
Na jo nem sport motornak hanem tura motornak keszült.
Köszönjük a kiigazítást, sajnos forrásanyagból dolgoztam…
Viszont nagyon szívesen állunk egy teszt elébe! 🙂 Keresni foglak ez ügyben!
Tudommal, nem ez az egyetlen omega vázas motor. A Bimota a Tesi 2D illetve 3D esetén is ezt a kialakítást alkalmazta. Annyi különbséggel, hogy a Tesi esetében mart az alkatrész.
Az utolsó képen nem robbantott ábra látható, hanem metszeti. A robbantott ábrán az alkatrészek távol lennének egymástól.
A tesztet pedig várom. Nekem tetszik a konstrukció. Kár hogy kihalt. 🙁