A cikksorozat első részét itt olvashatjátok.
Gondolhatjuk, már csak menni kell, motorozni, élvezni a tájat, helyi étkeket fogyasztani, ismerkedni az ismeretlennel. Rossz hírem van. Koránt sem vagyunk a tervezés, szervezés végén. Ebben a részben a szállásfoglalásról a túraszervezőről, a túravezetőről, a résztvevőkről ejtünk szót.
A szállás sokfélesége miatt rengeteg a buktató is. Nem mindegy, hogy egy éjszakára keresünk szállást, többre, esetleg körúton megyünk és minden éjjel új alvóhelyet kell felkutatni. A legnagyobb baj, hogy legtöbbször nem ismerjük a kiválasztott szállást. Ha lehetséges, keressünk olyan helyet, ahol már jártunk, vagy ismerős ajánlotta, az interneten olvassuk el a véleményeket, tájékozódjunk mennyire motoros-barát a ház a környék. Sok szállás jelzi, hogy csatlakozott ehhez a csapathoz. Nyugati irányba egyszerűbb a helyeztünk, átlátható, mennyiért milyen szolgáltatást kapunk. Kelet felé érheti meglepetés az utazót.
A foglalás sikere sokban függ a létszámtól, az éjszakák számától, illetve az esetleges ünnep, iskolaszünet is nehezíti a dolgunkat. Figyeljünk az igényekre, kérdezzük ki a résztvevőket, ki hajlandó 3-4-5 ágyas szobában aludni, ki milyen komfortra tart igényt. Az egyéjszakás kaland a legegyszerűbb, hiszen ha hibázunk, csupán reggelig kell kitartani. Az ár sem annyira lényeges, nem kell hetekig fizetni, ha drága. Több napra már körültekintőbben kell választani, nem jó napokig rágódni a drágaságon, a rossz szobán, ez ugyanis elrontja az egész motorozást. Körutazásnál minden éjjel más szálláson alszunk, de koránt sem mindegy az ár, nem biztos, hogy a kalkulált napi etap célpontjában van korrekt szoba. Rengeteg infót kell összegyűjtenünk, megannyi fotót, véleményt felderítve, de a legjobb, ha már valaki személyes tapasztalatok alapján segíti munkánkat.
Talán a legkönnyebb dolgunk a „kalandtúránál” van, hiszen itt nincs előre foglalt szállás, de ez egy külön világ, kevesek merik felvállalni a bizonytalanságot. Bármilyen szállást foglalunk, tájékozódjunk és tájékoztassunk. Tudjuk meg mekkora létszámot tudnak fogadni, van-e fedett parkoló a motoroknak, étkezési lehetőség, mikor kell fizetni és meddig, milyen módon tudunk változtatni, lemondani. Minden információt osszunk meg idejében a résztvevőkkel: ha bárkinek kifogása lenne, tudjunk lépni az ügyben. Szedjük be a szállások díját előre, ne nekünk kelljen megelőlegezni, esetleg a késői visszalépés miatt az üres helyeket is kifizetni.
A túraszervező veszi nyakába az összes problémát. Különböző emberek sokféle igényét kell figyelembe vennie, megtalálni a középutat útvonalban, tempóban, megállásoknál, szállásnál, étkezéseknél és még sorolhatnám a sok tennivalót. Csak olyan ember vágjon bele, aki bírja a gyűrődést, ugyanis rengeteg munkát igényel egy túra jó megszervezése és még így is lesz, akinek nem lehet a kedvében járni. Valójában elsősorban a saját igényeit kell kielégíteni, de mégis felelős lesz az egész motoros túra lebonyolításáért.
Fontos szempont, hogy ismerje a túrára jelentkezőket, legalább egy beszélgetés előzze meg a túrát. Minden résztvevő telefonszámát, egyéb elérhetőségét tudja, Ő maga legyen mindig elérhető, hiszen az egyetlen ember aki 100 százalékig tisztában van a túra minden részletével. Nagyon lényeges, hogy az esetlegesen felmerült problémákról idejében tájékoztassa a szereplőket, mert így van lehetőség változtatni a csapat igényei szerint, illetve van idő megemészteni a változásokat. Amennyiben felcsapunk túraszervezőnek, úgy bátran kérjük ki tapasztaltabb barátaink tanácsát, hiszen a szervezés csak látszólag egyszerű feladat.
Egy túrát nem csupán meg kell tervezni, hanem le is kell vezényelni, és egy csapat is kell hozzá. Ezek jönnek a második oldalon. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nagyon korrekt összefoglaló. Érdemes minden szervezőnek és road-captain-nek figyelembe venni a leírtakat.
MGP