Ha kiválasztottuk a célt, tudjuk mennyi idő áll rendelkezésre, kezdődhet az útvonal megtervezése. Egy igazán jó túra mindig a két pont közötti utazásról szól, a valódi motorozásról. Az utak számozása segít a tervezésben, az egy számjegyű utak többnyire gyorsak, kevés kanyarral, nagy forgalommal, általában unalmas környezetben, ami elveszi a motorozás örömét. A kettő-három számjegyből álló utakon már kisebb a forgalom, cserébe az útminőség már nem makulátlan. Ezeken a részeken lassabb a tempó, viszont a táj kárpótol sok mindenért. A négy vagy több számmal jelölt, esetleg jelöletlen közútra csak a kihívást kedvelők merészkedjenek, hiszen ott egy nyomtáv, burkolatlan út is könnyedén előfordulhat.
Amennyiben van GPS készülékünk, rengeteg időt spórolhatunk a tervezésnél, sőt a Google Earth segítségével még az útviszonyokat is felderíthetjük. Tervezéskor használhatunk papírtérképet, útvonaltervező szoftvert, olvashatunk már kész leírásokat, amiből ötleteket meríthetünk.
A napi etapot meghatározni igen nehéz, hiszen tájanként és útvonalanként és motoronként is nagyon eltérő lehet. Nyugati irányban autópályán könnyedén teljesíthetünk akár 600 km-t egy nap, de ha hegyi szerpentinen kacskaringózunk akkor még a 350 km is túlzás lehet. Kalkulálnunk kell tankolásokat, pihenőket, étkezéseket, valamint ha nincs előre foglalt szállásunk, akkor annak a felkutatását is. A napon belüli távokat alakítsuk a motorokhoz, de 200-250 km-nél ne menjünk többet egyhuzamban.
Tájékozódjuk az esetleges határátlépés viszontagságairól. Azt is figyelembe kell venni már az elején, hogy mekkora csapatra számítunk, ugyanis a létszám növekedésével hatványozottan csökken a megtehető táv. Legyünk tisztában a résztvevők fizikai és mentális korlátaival. Ezek a dolgok nagyon fontosak, mert a túratársak nagyon hamar kinyilvánítják fáradtságból fakadó nemtetszésüket.
Ha megvan a véglegesnek gondolt útvonal, kezdhetjük felderíteni az útközben fellelhető érdekességeket, látnivalókat. Gondoljuk át mit néznénk meg, mit mutatnánk meg a többieknek, sőt az a legjobb, ha a többiek is beszállnak a keresésbe. A táv hosszától függően mindenki dobjon a „kalapba” pár dolgot, amit szívesen megnézne útközben. Ezeket összevetve kialakulhat a látványosságok listája, fontossági sorrendben. Érdemes tájékozódni a nyitva tartásokról, belépőkről, az útvonaltól való távolságról. Ha egy érdekességre sokat kell várni, vagy túl drága, esetleg nem tudunk egyszerre menni, inkább hagyjuk ki, de mindenképpen mérlegeljünk, megéri-e.
Amikor ezen is túl vagyunk, az információk birtokában elkészítjük a fix útvonalat, megállásokkal, kijelölt étkezéssel, szállással, látványosságokkal.
A folytatásban a résztvevők és a túravezető fontosságáról, helyes viselkedéséről és a szállásfoglalásról olvashattok.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Már csak a gondolat is jóleső; motoros túra.
Ugyan én nem szoktam ennyit tervezgetni, belövöm a látnivalókat és azokat az utakat, amiket be szeretnék járni és ha megvan az időpont, akkor hajrá. Szállás ott lesz, ahol az este ér. Igaz, ilyenkor csak ketten megyünk a párommal.