Gondoljunk csak bele: több mint hatvan éve kitalálták, hogy legyen egy kemény külső héj, azon belül egy energia-elnyelő réteg, és nagyjából ennyi a lehetőségünk, hogy megvédjük legsérülékenyebb testrészünket egy motoros baleset során bekövetkezett sérüléstől. Természetesen rengeteget fejlődtek a fenti összetevők: a héjak anyaga is egyre nagyobb ütést tud elviselni, míg a bélések energia-felvevő képessége is rengeteget nőtt. Most azonban érkezik valami teljesen más elmélet szerint elkészített fejvédő: itt a 6D bukósisak!
A kaliforniai fejlesztők abból indultak ki, hogy a statisztikák szerint meglepően sok olyan fejsérüléssel járó baleset történik, amelyeknél a sisak becsapódási sebessége alacsony. Ilyenek a kis városi elcsúszások vagy ütközések, illetve ez a jellemző a legtöbb eséssel-keléssel járó terepmotorozás világában is. Az is meglepő, hogy ezeknél a kisebb sebességű becsapódással járó balseteknél milyen nagy az agysérülés valószínűsége.
Ennek magyarázata sem túl bonyolult: a bevált sisakszerkezeteket a nagyobb tempókhoz optimalizálták. Így lehetséges az, hogy mindössze 15 kilométer/órás ütközési sebességnél agyunk lassulása elérheti a 120g értéket is! Ezeken a típusú sérüléseken szeretne az újdonság segíteni.
A lényeg abban van – és ezért is nevezték el 6D rendszernek -, hogy a sisaknak két kemény héja van: egy külső, és egy belső, amit nem látunk. A két héjat pedig olyan kis összekötő elemek rögzítik egymáshoz, amelyek belül egy különleges zselés anyaggal vannak feltöltve. Ez az anyag teszi lehetővé, hogy a rögzítőelemek hat különböző irányba tudnak programozottan mozogni. Így pedig a belső héjszerkezetre – amelyen belül már a hagyományos ütéselnyelő-anyagot találjuk – lényegesen kisebb lassulás hat az alacsony becsapódási sebességeknél.
A krosszpályákon jellemző 7-8 kilométer/óra sebességű sisakütközési sebességnél a 6D bukósisakban 49g lassulás éri agyunkat, míg egy hagyományos, minden biztonsági szabványnak a legteljesebb mértékben megfelelő fejvédőben ugyanez az érték 79g. Hatalmas a különbség!
További fejlesztés az újdonságnál a külső héj kialakítása is: az alsó-oldalsó területen ugyanis láthatunk egy kis mélyedést. Ennek az a szerepe, hogy a szintén nagyon jellemző kulcscsont-sérülések előfordulását mérsékelje. (Ezek jellemzően amiatt következnek be, hogy a fej oldalra billen a talajra érkezéskor, így a sisak ezen része villámgyorsan el is töri ellentétes oldali kulcscsontunk belső felét.) A módosított héj ezen sérülések valószínűségét fogja csökkenteni a tervezők szerint.
A fejlesztők szerint forradalmi javulást a terepsportok világában tud hozni a 6D technológia, azonban nyilván az utcai motorozásban is van helye – például a robogós sisakok terén. A közúti- vagy túra célú felhasználás esetén egyébként további előnyökkel is jár majd a kettős héjszerkezet: sokkal nagyobb levegőáramlási sebességet, ezzel pedig a szellőzés terén is javulást lehet majd elérni.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »