Fenti gondolataim általános érvényűek, azonban most egy EP döntésről beszélek mégis. Ez a döntés két év nyűglődés után, a napokban született meg, és rólunk, motorosokról szól. Konkrétan az EU területén érvényes biztonsági szabályokról és korlátozásokról határoztak a döntéshozók.
Az egyik legjelentősebb döntés leginkább a francia motorosokat érinti, hiszen náluk 1985 óta nem lehet 100 lóerőnél nagyobb teljesítményű motorkerékpárt forgalomba helyezni. Kitalálták a francia hatóságok, hogy a motoros balesetek jelentős hányada a nagy teljesítményű motorkerékpárok felelőtlen használata miatt következik be. Tehát megszületett a verdikt, amely ma is érvényben van. Maximum 100 lóerő és pont. Tehát például egy hivatalosan 98 lóerős KTM 950 SM nyergében sokkal kisebb valószínűséggel ér bennünket baj, mint egy 105 lóerős boxer hátán… Gondolom ők is tudták, hogy ez mekkora ökörség de a határt meg kellett szabni valahol. Nos, az EP most kimondta, hogy ez a törvény mehet a kukába, ilyen határt a jövőben nem lehet megállapítani. Ha valaki 300 lóerőre vágyik, az szíve joga. Igaz, csak 2016-tól. Hogy miért? Ki tudja…
A következő igen jelentős határozat azt mondja ki, hogy ugyancsak 2016. január elsejétől minden, az EU-ban regisztrált új motorkerékpáron (125 köbcentiméter felett) kötelező lesz az ABS. 50 és 125 köbcenti között pedig úgynevezett kombinált fékrendszerrel kell rendelkezniük a járműveknek.
Döntöttek a károsanyag kibocsátási normákról is: 2016-tól a minimum az E4-es szint, és a gyártóknak igazolniuk kell azt, hogy ezt a kibocsátási szintet a jármű legalább 35 ezer kilométeres futásteljesítmény eléréséig nem lépi túl.
Végül de nem utolsó sorban újra kategorizálták a motorkerékpár fajtákat, így összesen hét alosztályt különböztetnek meg. Ezek sorrendben: L1e-B (kétkerekű moped, maximális teljesítmény 4kW), L3e-A1 (kis teljesítményű motorkerékpár, legfeljebb 125 köbcentiméter és 11kW), L3e-A2 (közepes teljesítményű motorkerékpár, maximum 35 kW), L3e-A3 (nagy teljesítményű motorkerékpár, nincs teljesítmény korlátozás), L4e (oldalkocsis motorkerékpár és nincs korlátozás), L3e-AXT (trial motorkerékpárok), L3e-AXE (enduro motorkerékpárok). Utóbbi két kategória esetében alaposan körül van írva, hogy milyen adatok alapján sorolható ide a jármű (például: ülésmagasság, hasmagasság, hajtómű paraméterek és menetkész tömeg), azonban itt csak a károsanyag kibocsátási norma és az erre vonatkozó gyártói igazolás mértéke van meghatározva. Ez hát a jövő…
(Hogy a motoros társadalomban milyen indulatokat ébresztett a hír, illetve hogy mennyire eltérően gondolkozunk ugyanazon kérdésről, érdemes elolvasni a hozzászólásokat a Motorozz.hu ide vágó fórumában.)
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Szép új világ…nem is tudom miért nem várom. Pont egy ilyen agyatlanul szabályozó és korlátozó korban kell fiatalnak lennem. 🙁
Ebben az országban folyton nyekereg mindenki…elszomorító. Nekünk semmi nem jó. 🙁
Tényleg igaz a mondás, hogy “sírva vigad a magyar”. Olvasva, s máshol vitába is keveredve pár okostojással, tényleg nem értem, hogy
– ugyanannyiért miért baj biztonságosabb motort kapni?
– aki nem vesz új motort, annak meg miért nem mindegy, hogy mi van az újakban?
Rengeteg “okos” ember élhetne különben, ha kicsit kisebb lett volna az egoja. Tényleg az az érzésem, hogy van, aki az ABS ellen:
– zsigerből lázad, mint minden ellen, ami új
-ostobaságból lázad, mert nem érti, hogy hogyan működik
Ezt az új kategóriarendszert meg ki találta ki? Borzasztó.
Az ABS-t, kombinált féket még meg tudom érteni hogy mi célt szolgál, a 100 lovas korlát megszűnése jó döntés.
De a kategorizálást nem értem.