A kimondhatatlan nevű izlandi Eyjafjallajökull vulkán tavalyi kitörése miatt el kellett halasztani a 2010-es évad japán fordulóját. Ugyan a kitörés közvetlenül nem érintette az ázsiai szigetország lakóit és a pályát, azonban a csapatok nem tudtak útra kelni, mivel Európa légterét vulkanikus hamuval pöfögte tele a tűzhányó. Idén sajnos egy jóval tragikusabb „apropóból” halasztották el a futamot március közepén. Nem sokkal a következményei miatt még mindig a hírekben szereplő természeti katasztrófa után megszületett az akkor logikus döntés a versenyhétvége őszre tolásáról: az eredetileg április 24-én esedékes versenyt elhalasztotta a FIM és a Dorna, a japán futam új időpontjának pedig október 2-át nevezték meg. Sajnos a fukushimai atomerőműben kialakult helyzet súlyos, azt sokan a két és fél évtizeddel ezelőtti csernobili atomkatasztrófával összemérhetőnek nevezik, így a motoros sajtó már a japán nagydíj törlését taglalja.
Végleges megoldás még mindig nem született, az atompánik pedig már régen beindult. A tény azonban tény marad, a sugárzás jelentősen a megengedett határértékek felett van. A közvetlen egészségkárosító és környezetszennyező hatás mellett a japán gazdaság is számos nehézséggel lesz kénytelen szembenézni a közeljövőben. Az egyik a (nézőként) minket is érintő motoGP futam potencionális elmaradása. A kettős aszfaltcsíkkal rendelkező Motegi pálya, amely egyben a Bridgestone tesztpályája is, Fukushima és Tokio között körülbelül félúton található, mintegy 170 kilométerre a Dai-Ichi reaktortól. Mivel a katasztrófáról szóló hírek nem apadnak, megoldás nem látszik, a japán futam sorsa legalábbis kétséges – bár októberig még sok minden történhet.
A futam törlése azonban felvet egy másik problémát. A szponzori, illetve televíziós szerződések egy 18 futamos évadról szólnak. Tavaly a Balatonring törlése után egy új spanyol pálya, Aragon került be a versenynaptárba, ami sok olasz rajongó haragját kiváltotta – a spanyol és olasz futamok számának összehasonlításában az aragoni jelentősen Ibéria fele tolta a mérleg nyelvét. Az idei japán verseny pótlására azonban nem egy talján pálya, azaz egy újabb olasz futam lehetősége merült fel, hanem a 2007-ben elhagyott török helyszínt nevezték meg a potenciális lehetőségként a sajtóban megjelent elemzések.
Anno az Európa és Kis-Ázsia határán fekvő pályától azért búcsúzott el a Dorna, mert a török versenyek népszerűsége, de legalábbis nézettsége nem hozta a kívánt szintet, így üzletileg nem volt indokolt az aszfaltcsík versenynaptárban szerepeltetése. Nyilván nem az isztambuli pálya jelenti a legjobb megoldást, talán ezért is merült fel a GP-re még nem teljesen felkészült abu dhabi Yas Marin is alternatív helyszínként. Március végén a szaksajtó egy argentín futam lehetőségét taglalta, így nem lennék meglepve, ha hamarosan ez a pletyka is felbukkanna, bár a hiányos infrastruktúra miatt ennek racionalitását nem látom. Mindenesetre egy nemzetközi sporteseményt megszervezni cseppet sem lesz egyszerű feladat, főleg ilyen sürgősséggel. Bár számos új pálya aspirál a GP-be kerülésre, de amikor euró-milliós kárpótlások fizetésének elkerüléséről van szó, a kialakult helyzetben a legésszerűbb döntést kell hozni, ami a sportnak, a csapatoknak és a rajongóknak is a legkisebb veszteséget jelenti.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »