Új vezérműtengely, átalakított hengerfej, átalakított keverékképzés, turbósítás, mind olyan műveletek, amelyekkel növelhetjük a motor teljesítményét. Ebben a témakörben már nehéz újat hozni, különösen, mióta Ian Drysdale kilenc darab Honda XR600 blokkból épített csillagmotort.
Úgy fest, Bart Crauwelsnek most mégis sikerült valami egyedit, és eredményében meghökkentőt produkálnia. Átépítése azon a tényen alapul, hogy egy négy- (vagy akár két-) ütemű motor végső soron nem más, mint egy légszivattyú. A szívóütemben beszív valamennyi levegőt – a következő két ütem, a sűrítés és a munkavégzés most érdektelen -, majd kifújja.
Nos, ez a derék motoros fogta a Ducati 1000DS-ét, és a felső hengert nemes egyszerűséggel kompresszorrá avanzsálta, hogy majd az töltse jelentős nyomáson az alsó hengert. A rendszert kiegészítette egy légtartállyal is. Valószínűleg a kompresszor nem tud annyi levegőt fújni amennyi szükséges, így célszerű pufferelni. Ahogyan manapság a legtöbb feltöltéses motornál látjuk, itt is helyet kapott egy intercooler, hogy az alsó hengerbe passzírozott levegő hőmérsékletét csökkentse.
Akik vonzódnak az ilyen átépítősdihez, azok számára minden bizonnyal az is gyönyört jelent, ha ez a szerkezet egyáltalán működik. De az írás szerint nem csak működik, hanem 15 lóerővel túl is szárnyalja az eredeti konstrukciót. Így a 498 köbcentis V1 vígan forog 10000-et, 117 lóerőt ad a hátsó keréken, és nyomatéka is nagyobb az eredeti változaténál.
Persze az sejthető, hogy az alsó hengerre eső több mint kétszeres terhelést az nem viseli jól hosszú távon, illetve az átépítés a plusz tömeget is figyelembe véve lehet, hogy összességében ront a motor idején versenypályán. Az is kérdéses, hogy a felső hengernek átalakította-e a vezérlését Bart, mert ha a felesleges két ütem bennmaradt, az jelentősen rontja az egész rendszer hatásfokát. Egyfelől a szükségtelen sűrítés teljesítményt emészt fel, másfelől fordulatonként fele annyi levegőt tud pumpálni.
Mindenesetre a készítő szerint a versenypályára szánt Ducati V-One már annyira kiforrott konstrukció, hogy készítője vállal másoknak is ilyen átalakítást.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
“Az is kérdéses, hogy a felső hengernek átalakította-e a vezérlését Bart, mert ha a felesleges két ütem bennmaradt, az jelentősen rontja az egész rendszer hatásfokát.”
Szerintem nincs felesleges 2 ütem mivel ha csak egyszer szívna akkor a teljesítménye a fele lenne az eredetinek nem pedig 15LE-vel több.
2 fordulat alatt 2-szer szív és “túltölti” a mnkahengert mint egy turbós, kompresszoros motor.
A felső henger kompresszorként működik. A kompresszornak két üteme van:1. a dugó lefelé mozogva beszívja a levegőt. 2. a dugó felfelé mozogva kifújja a levegőt.
Ha az eredeti négyütemű vezérlés maradt, akkor beszívás után még jár egy felesleges fordulatot, a sűrítését és a munkavégzését. Ez kompresszor üzemmódban teljesen felesleges, sőt káros, hiszen egyfelől teljesítményt emészt fel, másrészt egy fordulat munka légszállítés szempontjából kárba vész.
Beszélgettem erről egy barátommal és oda jutottunk, hogy valószínűtlen, hogy az eredeti vezérlés maradt volna a felső hengerhez. Minden bizonnyal készült egy új vezérlés más bütyökprofillal. Sőt a felső henger vezérműtengely áttételezésén is változtatni kellett, minden bizonnyal 1:1 áttételűre alakították. (tehát minden főtengelyfordulatra egyet forog)
Az alsó henger minden bizonnyal ugyanúgy működik, mint eredetileg, azzal a különbséggel, hogy a levegőt egy intercooleren keresztül a nagynyomású légtratályból kapja.
Szerintem se valószínű hogy meghagyott egy üresjáratot…
Úgy a logikus hogy 2 fordulat alatt 2-szer tölti fel a légtartályt.
Egy kéthengeres motor egyik hengerét feláldozzuk, azért, hogy kompresszort csináljunk belőle, s a maradék egy hengerbe belepréseljük a levegőt, hogy kábé ugyanolyan erős motort kapjunk. Ráadásul a dugattyús kompresszor az egyik legrosszabb hatásfokú szerkezet így az egész rosszabb hatásfokkal üzemel, mint a kezdeti alap.Nem beszélve szegény dolgozó henger megnövekedett igénybevétele miatti élettartam romlásáról..
Jobban járt volna, ha azt a 15 lóerőt valami finom kis tuninggal ügyeskedi ki.
Sok hűhó semmiért.
Köszönjük Emese! Ezért kár volt.
Dani
sokkal valószínűbb hogy a töltőhengernek teljesen megszünt a vezérlése és membránszelepeket kapott. teljesen felesleges energiát pazarolni a nyitás-zárásukra, megteszi ezt a légáram is…
sok évvel ezelőtt már csinált egy osztrák srác, egyhengeres kétűteműt megfejelve egy négyütemű rotax fejjel, a forgattyúsházban elősűritett levegő “várakozott” a szívócsőnél a henger feltöltésére.
Mint technikai érdekesség oké a gép,de szerintem is több értelme lett volna a V2 blokkot tuningolni azért a 15 paciért.
viszont rengeteg előnye van.a levegőrendszerre csatlakoztatható:légkürt,sűritettlevegős kéziszerszámok,festékszóró pisztoly ,és a fékrendszert ki lehet egésziteni ifa főfékhenger fékrásegitővel.boldog új évet Minden motoros Testvérnek!
pedig az gyakram megtorténik, mindha lettek volna hasonlo elven mukodo automotorok, a 6 hengerbol 2 kompresszorként mukodott, s toltotte a másik 4et. Csak éppen zsákutca volt, mivel léteznek sokkal jobb hatásfoku kompresszorok is, mint amit ez a megoldás ad. Szerintem is felesleges volt tornie magát az alkotonak, hacsak nem szorakozásbol, technikai kuriozumként, vagy csak kihivásként tette ezt egy Ducatival.
Valamire jo lessz, nehezék, alátét, akármi….
Egy ismerősöm szokta mondani:
“Nem rontottam el, csak majd jó lesz valamire!..”
Végül is semmi bajom azzal, hogy valaki próbálkozik.
Azzal sincs, hogy nem sikerül elsőre..
De hogy nem kis energiát fektet abba, hogy megjelenjen az interneten annak bizonyítéka, hogy hiányzott az általános iskolai fizika órákról…
Nos erre nem tudok semmilyen enyhítő körülményt felhozni..
eko
Szerintem rosszul közelíted meg a dolgot. Nem azért csinálta hogy jobb legyen, csak úgy összehozta mert érdekes és elmondhatja hogy neki ilyenje van…
Ez is érdekes, bár nem tudom mennyire olyan a hatásfoka mint amennyire mondják:
http://www.autopro.hu/fejlesztes/zold-pont/Kethengeres-ketutemu-Scuderi-motor-a-FISITA-n/835/
Kétüteműként talán több értelme van a feltöltésnek mert minden fordulatra van munka.
http://www.freepatentsonline.com/6571755-0-large.jpg
Ennél meg talán annyi az előny hogy jobb a kenés, mintha a forgattyúsházba szívna…
Én ezt már olvastam valahol még régen: totalbike.hu/hirek/2009/01/12/kompresszoros_egyhengeres_ducati/