Egészen az idei szezon elején Eko írt egy cikket a Bioetanol, anyakönyvezett nevén az E85 alkalmazásáról (aki nem olvasta, annak a folytatás előtt mindenképpen javasoljuk, mert a későbbiekben többször támaszkodunk az ott leírtakra). Akkoriban mindannyiunkat nagyon foglalkoztatott a kérdés, hiszen a jelenlegi üzemanyagárak mellett még egy kis spórolás is több megtehető kilométert jelent. Így belevágtunk: elkezdtünk kísérletezni saját motorjainkkal. Először persze el kellett dönteni, egyáltalán merjünk-e beléjük etalolt tankolni. A hazai BMW szervizektől – egy R1200R és egy R1200GS Adventure voltak a tesztalanyok – nem kaptunk egyértelmű választ. Beszéltünk olyan cégekkel is, amelyek E85-re való átalakítással foglalkoznak, de így sem lettünk sokkal okosabbak. Végül a döntést, miszerint belevágunk, az hozta meg, hogy megnéztük, mely modelleket forgalmazzák Brazíliában. Mivel ott szinte kizárólag nagyon olcsón előállított alkohollal járnak az eredetileg benzinüzemű autók, úgy okoskodtunk, hogy ha a BMW forgalmaz ott egy motorkerékpárt, akkor annak el kell menni nálunk is E85-tel. Nos, a listán az Adventure rajta volt, az R viszont nem. Az RT-t ugyanakkor megtaláltuk, mivel pedig annak a teljes üzemanyag-rendszere és a motorja is megegyezik az R-rel, úgy döntöttünk: hadd szóljon!
Nem tudtuk, a BMW elektronikája milyen mértékben tudja megemelni a befecskendezési dózist, így egy fele-fele keverékkel kezdtünk. Azaz Eko, mert ő volt a bátrabb. Hívott is izgatottan, hogy semmi rendelleneset nem észlelt, nincs hibaüzenet a motor fedélzeti rendszerében. Így rögtön tett is egy kísérletet a tiszta E85 alkalmazásával. A tapasztalat ugyanaz volt: semmi hiba, a boxermotor simán járt etanollal! Szó szerint simán, de erről később. Így hát jöhetett az Adventure is: mivel nekem éppen félig volt a tankom és nem volt türelmem kivárni, ameddig kiürül, rátankoltam éppen 15 liter E85-öt a közeli kis maszek kútnál. (Tudni kell, hogy tavasszal – ez április környékén történt – még bizony csak néhány kisebb töltőállomáson lehetett etanolt vételezni.) Ekkor szembesültem én is a sima járással: az oldaldugattyús erőforrás jellegzetes vibrációi mintha eltűntek volna! Az ereje is megnőtt, ami alapvetően nem csoda, hiszen a fele-fele keverék 100 oktános üzemanyagnak felel meg, én pedig 95-össel jártam addig. A fogyasztásom kis mértékben nőtt, de ez (akkor még) kezelhetőnek tűnt. A fogyasztásra egyébként visszatérek…
Még ezzel a feles keverékkel indultunk el a 48 óra Magyarország várai közt teljesítménytúra útvonalát végigjárni (ekkor készült az itiner), kettesben feleségemmel. Az első alkalommal, amikor már láttam, hogy előbb-utóbb tankolni kell, és utunkba akadt egy E85-öt is árusító AVIA kút, a szinte kiürült tankot nagy bátran tele is csorgattam színtiszta etanollal. Kicsit izgultam, de a GS beindult, és nagyon szépen húzott. Meglepően simán gyorsított ki alacsony fordulatokról, ebben a tartományban sokkal erősebbnek tűnt. Fontos tudni, hogy Eko ezt például kevésbé tapasztalta, de ő ugye alaphelyzetben 98-100 oktános nedűt tankol a motorjába, hiszen annak az a gyári előírása. A fogyasztásunk biztosan ment fölfelé, pedig a 120 kilométer/órás tempót sehol nem léptük át. A motor üzemanyag-igénye ugyanilyen használat mellett 95-ösből 5,5-6 liter között szokott lenni, feles keverékkel 6,3-6,5 között mozgott, míg tiszta E85-tel már 7,2-7,4 adódott. Így értük el Pécset, ahol másnap reggel a 8-9 fokos hidegben jött a hidegzuhany: a boxermotor csak mintegy fél perces köszörülés után indult el, nagyon nehezen. Napközben aztán nem volt gond, így folytattuk a tesztet. A következő éjszakát az ország túlsó, észak-keleti sarkában töltöttük, majd kis híján ott is maradtunk. Itt csak 4-5 fok volt, és úgy tűnt, az akkumulátor előbb adja fel az indítózás támogatását, mint hogy életre keljen az aggregát. Aztán szerencsénk volt, csak beindult a motor és mehettünk tovább. A Bükkben már megint nagyon szerettem az etanolt, ugyanis mindenhol legalább egy fokozattal a szokásos felett lehetett használni a motort, annyira selymesen járt és erősen húzott már alapjárati fordulatról. A lakott területekről 60-as tempóról simán hatodikban gyorsítottam ki. Az egyetlen, mindkét motoron tapasztalt negatívum egy 3000-es fordulat környéki pillanatnyi elgyengülés volt, amelyhez azután szépen hozzászoktunk…
A három nap során több mint 1700 kilométert tettünk meg. Abban az időben 320-330 forint körül mozgott a 95-ös benzin literenkénti ára, az E85-höz pedig 215-225 között lehetett hozzájutni. A hosszú tesztút során végül közel 7,5 literes fogyasztást regisztráltam, azaz visszaszámolva a kilométerköltségben mintegy 10 százalékos megtakarítás mutatkozott. Ez, valamint a sima járás együttesen azt sugallták: ezt az energiahordozót kell preferálni a jövőben!
A következő oldalon további tapasztalatainkkal folytatjuk!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Magam nagyon kíváncsi voltam az E85-re, mégis jó ideig tartott, mire ki mertem próbálni. A hosszútávú hatásairól soha nem fogok tudni beszámolni, mert a saját motorom (BMW F650CS) fele-fele arányú benzin-E85 keveréktől is folyton lefulladt, 1/3 etanollal menni éppen ment, de érezhetően rosszul esett neki, kis fordulaton rángatott, a vibrációja is megnőtt, és egyáltalán erőtlenebb lett tőle.
Mindezeken túl még a fogyasztása is megnőtt, azt nem tudom mennyivel, hasra ennek az egy tanknak az alapján úgy 10%-ot mondanék.
Egyszóval nekem abszolút nem jött be, pedig reménykedtem a kicsit (nem, távolról sem nagyságrendekkel, ó dehogy… nálunk talán másfeles energiamérleggel állítják elő az etanolt…?) kisebb környezetterhelésben.
Időszerű és tárgyilagos a cikk,engem végképp meggyőzött.
Maradok a benzinnél.
Sajnos nem emlékeztem EKO cikkére. Pedig kellett volna, hogy elmenjen kísérletező bátorságom.
Egy VW bogarat kínáltam meg alkohollal. Tudván, hogy Mackó boxere elment a vártúrán az E85-tel, és a VW boxer mindent kibír. (Sőt, Nagyapám fiatal korában nem is ismerték a benzint, csak Metalko-volt az üzemanyag.) Tehát fél tankot töltöttem és próba. Mi baj lehet?! Vidáman ment a kis veterán, bár érezhető volt a cikkben leírt lyuk bizonyos fordulaton. Óvatosan elmentem a következő kútig, s lelkiismeret furdalásomtól vezérelve feltöltöttem a tank másik felét benzinnel. A VW boxer szépen elduruzsolt. Majd este leállítottam a garázsban, s szóban vállon veregettem magam a környezetvédelemért.
Mígnem pár nap múlva hatalmas foltot konstatáltam a garázsban a kocsi alatt. IGEN, az átok E85 megmarta a benzincsöveket és illa-berek kifolyt az egész tanknyi. Gyors pótlás (vésztartalék kölcsönzés a fűnyírótól) és irány a szerelőakna. Azóta más nem jelentkezett, de változatlanul érezni az aromás “illatot” a kocsiban, pedig már pár tank benzint elfüstölt a kis csinos. Lehet, hogy megmarta az alvázvédőt és idő kell, hogy újra kikeményedjen. Vagy csak emlékeztetni akarja a kocsi a lelkiismeretemet!
A motornál meg sem próbálom. Marad a benzin, mivel nincs jobb…
Ez már az idei R1200R? Ha nem, és lesz cikk az újról, szívesen állok rendelkezésre egy összehasonlító tesztre 🙂
Nem ez Eko 2008-as évjáratú gépe. Ha kapunk 2011-es modellt tesztre, az valamikor tavasszal lesz.
Fogok szólni!
Szerintem van jövő az Etanolban…
Az a 15% nyi benzin meg nem kell bele…szerintem főképp az adózás miatt keverik hozzá.
hallottam olyat is hogy a hidegindítás miatt is kell, de ez nem olyan dolog amit ne lehetne megoldani máshogy…
Amúgy etanolhoz ( alkoholhoz ) lehet vizet keverni mert oldódik benne és növeli a teljesítményt.
A Saab csinált széria vízbefecskendezéses autót …
Etanolnál felesleges külön fecskendezni ha bele is lehet keverni…
Lehet meg kellett volna próbálnotok még vizet is tenni a tankba
Vizet?
‘Iszen így is az volt a baj, hogy rozsdásodott 😀
Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg. Pécsre úgy mentünk valamikor a szezon során, hogy desztillált víz is volt a tankjában. A pontos arányt majd ő leírja. De az már nem vált be.
Persze nyilván módosítani kellett volna a motor szoftverén is. De a többit az illetékestől.
akárhogy csűrjük csavarjuk az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,a kettő nem ugyanaz.lehet találni szakcikkeket ahol kivesézik a dolgokat.átalakitani a karbis motorokat gazdaságos,a fúvóka csere adta egyszerűség miatt.köszi a bömösök beáldozását a végeredményt szerintem előre ti is gondoltátok.(szegény öninditók).üdv mindenkinek!!!
“Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg.”
hehe..
“az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,”
Lehet, de amit vesztesz a gyengébb hatásfokon visszanyered a magasabb kompressziótűrésben…szerintem.
Egy alapvetően etanolos üzemre gyártott motornál nem adódnának olyan problémák mint itt is…korrózió, hidegindítási gondok.
Saját tapasztalataimat írnám le.Kb 1 éve amióta egy havertól hallottam,hogy ő felesben tankol a vadiúj Faser-ébe gondoltam én is megpróbálom.
Egy Piaggio X9 500-asom van injekciós.Felesben tankolok és a kicsit nehezebb hideg induláson kívül,semmi rosszat nem tudok mondani.De a hideg indítás sem olyan nyögve nyelős mint Maczko klipjében volt,csak annyi,hogy kb:3-al többet kell fordítania az önindítónak mint a csak tiszta benyával.Szóval nekem bevált,ha tudok csak így tankolok.3 hónapja a párom Chevrolet Spark-jában is bevezettük ezt a módit,na annál tényleg szarabb az első indítás de nem azért mert nem indul hanem nagyon nehezen éled fel az alpjárat,hidegben!De utána már megy mint a golyó,sőt jobban mint tiszta benzinnel.A Piaggio-nál ezt a teljesítmény változást nem vettem észre,de nem is dadog hidegen, viszont jelentős fogyasztásnövekedést sem észleltem.Szerintem egy próbát mindenkinek megér de inkább nyáron és fémtankba tényleg ne használjátok.
Valóban – mivel szerintem a kíváncsiság hajtja előre a világot- kipróbáltam vízzel is.
Erdekes, hogy Braziliaban a motorokba sosem tankolnak alkoholt.
Sokat motorztam aszfalton es megtobbet terepen, de a csapatombol senkit nem lattam (nem is hallottam), hogy alkoholt tankolt volna a motorjaba. Pedig ott aztan igazan olcso az alkohol!
Erdekes meg, hogy sajat gyartmanybol nincsenek nagy ccm-es motorok. Max. 400ccm-esek rohangalank (ugy aszfalton, mint terepen).
Az alkoholos autok szama is csokkent az utobbi evekben (mondjuk ez foleg a kulfoldi autopiacok elotti nyitasnak koszonheto). Az autoknal a motroterben van egy kis tartaly (par literes – mint az ablakmoso folyadek tartalya), melybe benzint tankolnak. Az ebben talalhato benzin segitsegevel oldjak meg (nyilvan az elektronika) a “hideg” inditast.
Szoval… mas vilag. Tele erdekessegekkel.
🙂