A tavalyi bajnokságra épített gépek versenyében a művészi vonal érvényesült, vagy legalábbis azt díjazták. Az AMD által szervett VB-n idén azonban más szempontok győzedelmeskedtek, sokkal inkább a mérnöki teljesítmény került előtérbe. Figyelemre méltó, hogy bár a V2-esek még a mai napig dominálnak, már nem a klasszikus értelemben vett chopperek jelentik a legfőbb attrakciót. Az idei győztesek között a H-D átépítésen kívül nem is találunk choppert. Nézzük a négy kategória bajnokát. (A gépekről készült nagyfelbontású képek egyébként egy 85 Mb-os zipfile-ban, ezen a linken letölthetők.)
Ahogy a neve is mutatja, ebben a kategóriában gyakorlatilag bármi megengedett, ami motorépítés címszóval elsüthető. Ha „összetettnek” nem is nevezhetjük, mégis itt akár az összes versenyző indulhat. Az idei győztes a tavaly harmadik helyet megszerző belga Fred Krugger csapata lett a Veonnal. A motor egy igazán különc darab, több érdekessége is van. Ez a masina eleve egy komoly tervezőmunka eredménye, azt alkotói nem csupán „fejben” tervezték meg, hanem egy számítógépes CAD programot is használatba vettek – a motor először virtuálisan született. Az egyedi motorok világában eleve eltérő alkotási folyamattól már csak a masina szokatlanabb, az ugyanis egy gomb megnyomása után, akár menet közben is, öt másodperc alatt stílust vált. Egy alacsony cruiserből egy jóval agresszívabb V2-es pályagéppé alakul a gépállat. A két különböző stílus miatt a gép két lábtartó párral, két-két váltókarral és hátsó fékpedállal rendelkezik. Az átalakuló váz és felfüggesztés mellett az is figyelemre méltó, hogy a Veon lelke egy folyadékhűtéses V-Rod erőforrás.
Az alakváltó gép dimenzió így változnak a két üzemmódban:
cruiser | race | |
Ülésmagasság | 604 | 775 |
Villaszög | 32 | 27 |
Utánfutás | 119,4 | 78,7 |
Tengelytáv | 1610 | 1534 |
Szabad magasság | 170 | 236 |
Az egyetlen követelmény ebben a kategóriában, hogy a nevezett gépből legalább évi 50 darabot le kell gyártani. A fiatal spanyol csapat, az Sbay ennek eleget is tesz, hiszen a Flying nevű alkotásukból 250 darabot terveznek a közeli jövőben elkészíteni. Szubjektív dolog, számunkra ez a VB leginkább szimpatikus darabja, kis malíciával azt is mondhatnám, hogy a króm teljes hiánya is szerepet játszik ebben. Akárcsak a Veont, alkotói ezt a gépet is számítógépen tervezték meg, de ez ebben a kategóriában nem olyan „kirívó”. Ez a vérbeli roadster egy 6061T6-os alumíniumból készült vázra épül (ilyen anyagból készültek a Pioneer űrszondák híres aranyozott plakettjei), annak egyik érdekessége, hogy a szépen görbülő gerinc az olajtartály szerepét is betölti. A villahidak és a lábtartók a jóval erősebb 7075-ös alumíniumból lettek legyártva.
A Revtech 110 köbhüvelykes (1803 köbcentiméteres) blokkja egy karbonszálas műanyagból készült tankból kapja az éltető nedűt, az alu váz és a karbon alkalmazása miatt a masina külön fényezést nem is kap. Az egyéb alkatrészek kifejezetten európai jelleget adnak a motornak: Öhlins felfüggesztés, Marchessini kerekek (3,5-17 és 6,0-17), Continental gumik (120/70-17 és 190/50-17), Brembo fékek. A könnyű anyagok alkalmazásának hála a masina mindössze 211 kilogrammos menetkész tömeggel rendelkezik, ami az óriási erőforrást számításba véve igazán figyelemre méltó.
A metrikus mértékegység szerint tervezett erőforrás köré épített gépek között idén egy kelet-európai, egész pontosan egy fehérorosz építő, Yuri Shif szerezte meg a megtisztelő győzelmet. A merev csővázas, négyhengeres boxer Ural K-750 alkatrészek felhasználásával készült.
Bár a masina a 2010-es év szülötte, megalkotója szerint a felhasznált alkatrészek technikai szintje és az építés módja miatt az akár 70 évvel ezelőtt is készülhetett volna. Valószínűleg állítása igaz, hiszen a furcsa külsejű, flattrackker-lowrider torzszülöttön avítt dobfékek, és drótküllős kerekek találhatók. Mindenesetre a Freestyle kategóriában a 3. helyet is megszerző gépnek van valami megmagyarázhatatlan bája, a motorozás hőskorát idéző hangulata.
Hagyományos, amerikai értelemben véve, ez a leginkább motozható masinákat szülő kategória. Egy Harley-Davidson modellre alapuló, az eredeti váz és blokk megtartásával épített motorok között idén a Strike True II elnevezésű gép nyert.
A kategóriában túl sok manőverezési lehetőség nincs, az alapvetően a kiegészítő alkatrészek cseréje, illetve egyéni kütyük felszerelése jelentette út azonban annál jobban igényli a kreativitást egy nyerő csomag létrehozásához.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »