Európában egyre divatosabbak a „megaendurók”. A 30 éves BMW R-GS idén egy komoly ellenfelet kapott, a Yamaha Super Teneréje eddig várakozáson felül teljesít, de az angol Triumph konkurens modellje is a láthatáron van.
A GS-sel majdnem egykorú egy másik enduró, amelyre saját „hazájában” is csak vágynak a motorosok, a Kawasaki KLR 650-ből készített Hayes M1030. Ezt a motoros világ mint dízel motorkerékpárt tartja számon: a katonai alkalmazás igényei szerint átalakított Kawasaki vázba egy Hayes Diversified Technologies által fejlesztett 650 köbcentiméteres dízel erőforrás került. Ezzel ez lett az első, tömeggyártásban készülő dízel kétkerekű. A majd’ 30 éve szolgálatba lépett M1030M1 volt a kiinduló típus, azóta a Hayes palettája átalakult, szélesedett. Elkészült az erőforrás javított változata, egy 670 köbcentiméteres motor, amely nem csupán dízel, hanem biodízel, és az amerikai hadseregben valamint a haditengerészetnél használatos hatféle másik üzemanyaggal is képes működni (különböző hatékonysággal persze), maximális teljesítménye pedig 33 lóerő. A Hayes a B2 LE 650 mellett az ezzel az erőforrással szerelt M1030-M2 LE 670-t kínálja a NATO hadseregei számára.
Ami érdekesebb lehet számunkra is, hogy létezik egy AT-1 670 nevezetű típus, amely az utolsó szériás KLR650-re épül, és láthatóan a civilek számára készült. A gép ára elméletileg 16.900 dollár plusz a forgalomba helyezés költsége, ami nagyságrendileg megegyezik egy alapváltozatú BMW R1200GS Adventure amerikai árával. Hogy mégis miben jobb az etalonnak számító bajornál? Valószínűleg semmiben, csak sokkal különlegesebb. A technikai ínyencségek mellett azonban van a motornak egy olyan jellemzője, amely kismotorokat is megszégyenít: a masina fogyasztása konstans 90 kilométer/órás tempónál mindössze 2,25 liter, ráadásul gázolajból. Ez a 20 literes üzemanyagtartállyal akár közel 1000 kilométeres hatótávot biztosít a kétkerekűnek.
Azonban mindenez csak elmélet, a demilitarizált AT-1 változat civilek számára még mindig nem vásárolható meg. A nagy mennyiségű katonai megrendelés miatt a polgári igényeket a gyártó nem tudja kielégíteni, így a legtöbb, amit tehetünk, hogy a gazdaságos, benzines alapmodellt élvezzük, vagy feliratkozunk a cég honlapján található várólistára.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ez a fogyasztás lenyűgöző!
Ezek szerint lehet ilyen motorokat építeni csak akarni kell. Igazi (nemcsak) városi alternatíva lehetne pedig.
MINDENT LEHET CSAK AKARNI KELL
elektromos motort is lehet jót építeni mint hidrogén üzeműt is és diesellel teletankolhattó motort
Nem hülyeség, hogy vannak ilyenek (kiprobálnám milyen lehet)
Azért ne lepődjünk meg, hogy civil kereskedelemben nem villognak vele.
A mostani megalomán világban 33 lóerővel nem is lehet. Mivel reklámozza? Hogy 1000 km-t futhatsz vele egy tankkal? Aki rááldoz 16000 pénzt nem hiszem, hogy a fogyasztás lenne a fájó pontja.
Hogy a hadseregnek jó? Miért ne lenne, hisz valóban egy jó konstrukciónak tűnik a hatékonysága meg egyenesen lenyűgöző.
Sajnos ez is csak egy álom marad, pedig szívesen látnék egyet a garázsomban.
Én bizony kipróbálnám.
A hatótávja lenyűgöz, közlekedéshez és túrázáshoz lehet, hogy tökéletesen meg is felelne nekem a 33 lóereje, megfelelő nyomatékkal.
Meg persze rögtön nekiállnék lefaragni a fogyasztását, tuti megy az 2 liter alatt is 😀
Ja, meg legyen elnyűhetetlen, azzal tudna még csak bevágódni nálam!
Nyilván az ára a leggyengébb pontja, de ez alapvetően a mennyiségből, az amerikai, egyedi gyártásból ered. Elő lehetne ezt állítani olcsóbban is…
Az amerikai patriótákat tekintve meg nem biztos, hogy nem volna kelendő, sőt…
“Ja, meg legyen elnyűhetetlen,” – szerintem az mivel katonai. Ott nem lehet a semmi közepén szerelgetni. Nincs baj a teljesítménnyel szerintem, nem kevés azért, valószínűleg baromi nyomatékos lehet. Nem is ronda. Ennek mennie kell hidegben melegben, szárazságban esőben, valószínűleg ez is feltétele volt az amcsi hadseregnek. dakaron ki kellene próbálni egy ilyet 🙂
Szívesen kipróbálnám!
Ezzel a motorral új értelmet nyer az “egy seggen ezer kilométer” !
Kár, hogy a gyártók nem nagyon gondolkodnak az endurós vonal fejlesztésében
…minden esetre ezek közül bármelyiket kipróbálnám
“Kár, hogy a gyártók nem nagyon gondolkodnak az endurós vonal fejlesztésében”
Hm?!
2 éve kijött a kis GS, a Teneré, idén a Super Teneré, hogy a megújult, 30 éves GS-ről és GSA-ról már ne is beszéljünk. Ugyan a Multistrada 1200 inkább túramotor, de amennyit átlagos felhasználó terepen megy, annyit az is bír. A címlapon meg ott a Triumph újdonsága, de hondás pletykákat is hallhattunk már… Talán csak a Suzuki van lépéskényszerben, a V-Strom 1000 európai kivonása után csak a 650-es van a palettájukon.
Mi kellene még, toronyóra lánccal?