Az Európai Unió mintha a magyar költészet két világháború közti időszakát irigyelné: l’art pour l’art stílusú, az élettől elrugaszkodott szabályokat alkot. Korábban már beszámoltunk arról, hogy az Európai Bizottság a motorok, a motorozás korlátozásáról ajánlásokat, szabályokat kíván bevezetni. A válasz persze nem késett, a gyártók szövetsége üzenetében figyelmeztetett, hogy itt messze többről van szó, mint puszta statisztikai adatokról. A racionális érveknek úgy tűnik volt némi foganatja, mivel az okos és hozzáértő politikusok és „szakértők” az eredetileg tervezett ajánlásokhoz képest jóval szerényebb csomaggal leptek meg minket. Az előzményeket figyelembe véve azonban legalábbis kétséges, hova vezetnek ezek az ajánlások.
Racionálisan szemlélve, Európában kevés a motor, a motoros közösségek száma alacsony. A városi dugók, az országok függése az importált fosszilis energiahordozóktól nagyban csökkenthető lenne, ha a most autóval közlekedők átülnének robogóra, kismotorra. A nagyobb számú motoros jelenléte az utakon óhatatlanul átalakítaná a közlekedést, a több motor nagyobb figyelmet kapna. Persze lehet azt is mondani, hogy a több motoros több balesetet szenved, de forróvérű mediterrán államokban is tudják kezelni ezt a kérdést. Az EU ahelyett, hogy a motorosok érdekei szerint foglalkozna biztonságunkkal, kiemelt figyelmet szentel nekünk saját szempontjai szerint, mert az elmúlt években a motoros balesetben elhunytak száma más közlekedési módokkal szemben nem csökkent, évek óta stabilan tartja magát.
Az ABS mindent megold?!
Az EU szerint a következő módszerekkel lehet javítani biztonságunkon a következő tíz évben:
Ha naiv optimistaként szemléljük az ajánlásokat, azt mondhatnánk, semmi gond, hiszen csak a már amúgy is folyamatban lévő fejlesztéseket „intézményesítik”. Ez azonban már most kimondottan kötelezővé tenne bizonyos eszközöket, a kidolgozott technikai szabványok kikerülhetetlenek lennének egy idő után, a gyakori felülvizsgálatok pedig, akárcsak az első két ajánlás, plusz költségeket róna a motorosokra. Átfogóan tekintve a dolgot azt mondhatjuk, hogy a motorozást hosszabb távon elfogadhatatlanul költségessé tehetik ezek a lépések, és további korlátozások bevezetését könnyítenék meg. A július 20-án kiadott közleményre a FEMA, az Európai Motorosok Szövetsége nyilatkozatban reagált, amelyben részletesen kifejtik a már korában felmerült, és az EU célkitűzéseiben nyíltan vagy burkoltan szereplő célkitűzésekre vonatkozó ajánlásaikat és javaslataikat.
Cimkék:
2011-re megújul az egyik kis-BMW: az F800R „természetesen” csak új színeket kap a következő modellévre.
Elolvasom »Újabb hírek érkeztek a legújabb KTM-ről. A belépő szintű motort Brazíliában kezdik forgalmazni, a tervek szerint késő ősztől.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
ugyanúgy “lehúzás”, mint az autóipar hasonló fejlesztései: mondvacsinált statisztikák, és homályos összefüggések, melyekkel több pénzt tudnak kinyerni az ágazatból.
más kérdés, hogy az automatikus fényszórót inkább az autósok számára kéne kötelezővé tenni, a motoros pontosan tudja, hogy a saját seggét védi meg azzal, hgy láthatóvá válik.
ha mégis bevezetik? puff neki: nem fogunk “leszokni” a motorozásról, be kell látni, hogy ez nem ukrajna, ahol a szabályok csak egyfajta ajánlásként szereplnek, miközben mindenki nagy ívben tesz rájuk. ahogy ausztriában nem hajtunk 50-nél gyorsabban városokban, úgy ezt is szép lassan megszokjuk; még ha furák is ezek a korlátok azoknak, akik a ’80-asokban kezdtek motorozni, még kiskőrösi bukóban, és vegyvédelmi ancúgban az eső ellen…
Van néhány észrevételem
Ha jól értem amelyik motoron ABS van azt ki sem lehet majd kapcsolni? -nincs bajom az ABS -sel és nem vagyok egy nagy motoros, de ha jól gondolom kavicsos úton, terepen (vagy olyan mint a mi utcánk) kifejezetten meghosszabítja a féktávot. Szerintem lehetőségetkell adni a kikapcsolására
Szabványosítani szeretnék a védőruházatot?
-Ezzel sincs baj, ha nem akarnak valami agyament dolgot kötelezővé tenni. Viszont a költségeket növeli nagyban, 125ös mocin légzsák? ne már!
Amit hiányolok ebből az egészből. nincs szó vezetéstechnikai tréningekről, amit akár a biztosítók is támogathatnának. Itt nem csak a motorosokról beszélek, autosoknak egyaránt, sajnos sok olyan “soför” van akire ez ráférne. Egy vezetéstechnikai képzés elvégézse akár a bonus-malus rendszerbe is beleférhetne. – kérem szépen ezen Tessék agyalni inkább!!!
Valamint ott a Gumi szerű bevonat a szalagkorláton vagy a motorosbarát szalagkorlát Tessék szépen azt kötelezővé tenni! (ja, hogy az állam(ok) költsége az más)
Két észrevételem van a hozzászólásoddal kapcsolatban.
1. Kikapcsolható ABS: hány normál hétköznapi autón van? Azért, mert néha murvás utcában megyünk, még nincs rá szükség – így utcai motoron sem. A murvás utcában lassabban kell menni. Azokon a járműveken, amelyekkel rendszeresen közlekedünk laza talajon, már más a helyzet: éppen ezért készítik a jó túraendúrókon kikapcsolhatóra.
2. Vezetéstechnika. 2007-től foglalkozom motoros vezetéstechnikai képzésekkel, 2009-től autóssal is. A motorosokon azt tapasztaltam, hogy bizony a tréningre ellátogatók 90%-a fékezni sem tud helyesen. Gondoltam, autónál jobb lesz a helyzet. Nos, ott 99,5% ez az arány… Azaz sokkal rosszabb. Tényszerűnek látom, hogy csakis és kizárólag ezen az úton lehet igazán javítani a közúti baleseti statisztikákon. Nagyon fontosak a vezetőt segítő elektronikák, azonban nem pótolhatják az alapvető tudásbeli hiányosságokat.
Az első blokkban leírtak közül a legnagyobb gond az, hogy “nem módosíthatsz”. Nincs kipufogó, nincs PC, nincs tuning, nincs ABS kikapcsoló (tényleg annak van külön biztosítéka?…).
Egyetértek Mackoval. Pont ezaz, hogy az endorúkon is lenne akkor ezek szerint nem kikapcsolható ABS.
Nem vagyok az ABS ellen én örülnék ha lenne nekem is.
Bár nincs a motoromon ABS, valószínűnek tartom, hogy a következőn lesz, engem meggyőztek a tesztek, amiket olvastam itt-ott. DE! A fenti videó felháborítóan torzítja az igazságot. Egy olyan motoros, aki nem most ül először motoron, tudja, hogy ha ész nélkül berántod a féket, akkor blokkolni fog a kerék – akár nedves, akár száraz az út. Magyarul a fenti teszt torzít, és nem veszi figyelembe, hogy a motorosok tudják (lehet, hogy nem tökéletesen, de valamelyest), hogy hogyan kell fékezni, és ha nedves az út, akkor nem rántom be az első féket.
Tegyük fel hogy va egy Thundercatem – példának okáért, vagy akármilyen idomos gépem – amiről 1 jól sikerült esés alkalmával lebontom az idomokat, meg mondjuk a gyári kipufogó is kuka.
Ezt jelen esetben, első körben nakeddé alakítom, meg teszek rá valami olcsó, magyar nyitott csövet. Később, esetleg ha lesz rá több pénzem akkor csináltatok rá utángyártott idomot – mindez megvan kb 100-150eFt-ból.
A tervezett szabályrendszer szerint vásárolhatnék rá méregdrágán gyári idomokat, meg gyári kipufogó rendszert, + a sallangok: indek, fékkar, stb. Ebben az esetben, ezeket kb egy másik Thundercat árából tudnám összehozni. Ezek normálisak? Azt hittem csak magyarországon (így kisbetűvel) kerülnek állandóan dilettánsok vezető pozícióba, de úgy nézki ez a példa ragadós?! Ráadásul EU-s szinten?!
Alapvetően törvénytisztelő polgár vagyok (vagyis igyekszek), de tuti hogy ledobnám a rendszámot a gépről, és fogjanak meg ha tudnak. Egykis kergetőzés még belefér.
Számomra ezekben a tervekben mindig az a visszataszító, hogy az autós oldalon sosem gondolkodnak ezekben az irányokban. A motor “átalakíthatatlan”, az autó spoilrezhető, kf. felnizhető, stb. A motor legyen max. 100 lovas, az 1000 lóerős Veyron OK bárkinek ha van rá pénze. A világítás (egyébként szerintem mára nagyjából megoldott) legyen automata, az autós meg majd eldönti. Miközben ugyanabban a forgalomban veszünk részt, nagyjából azonos körülmények között. Annyi az eltérés, hogy sebezhetőbbek vagyunk. Viszont ennek a rizikofaktornak a megfelelő kezeléséhez mindkét fél szükséges. Szerintem…
Az ABS nem azért van, hogy lerövidüljön a fékút, hanem azért, hogy manőverezhető maradjon a járműved csúszós úton való fékezéskor is. Kétségkívül, terepre nem való, de azért szerintem könnyen belátható, hogy közútra nem hülyeség. Sajnos a motorosok többsége nem tud fékezni, bár erről Mackó nyilván többet tudna mesélni.
***
A járművek módosítása most is engedélyhez kötött, úgy tudom, hogy a kipufogót sem lenne szabad típusbizonyítvány és átalakítási engedély nélkül más paraméterűre lecserélni. Ennek az az oka, hogy nemcsak a károsanyag, hanem a zajkibocsátás mértéke is határértékekhez kötött, amelyet hacsak nem EU-minősített rendszerről van szó, a kókányolt darabok egyáltalán nem teljesítenek. Ha egy nyitott kipufogós motor mögött mész, azt érzed, hogy baromi büdös, emellett pedig háztömbökre, vagy nyílt terepen kilométerekre elhallatszik a hangja. Engem senki nem tud meggyőzni arról, hogy a hangos motor jó, így ebben a szabályozásban semmi kivetnivalót nem találok.
Az viszont jobban zavar, hogy még mindig az a beidegződés, hogy tiltással és szigorítással kell alakítani a baleseti statisztikákon. Pedig sokkal kézenfekvőbb volna, ha az oktatás minőségén próbálnának javítani, és egy jóval keményebb, szigorúbb, de főleg hatékonyabb motoros képzést dolgoznának ki. Aki felelősen áll a kérdéshez, az könnyen belátja, hogy jelenleg nem tanítják meg motorozni a jogosítványt szerzőket és nagy szerencséje van annak, aki egy vezetéstechnikai tréningen szembesül azzal, hogy nem tud fékezni, nem tud kanyarodni, nem tudja lassan manőverezni a motorját. Ez azt jelenti, hogy egyrészt életben maradt addig, míg erre volt lehetősége rádöbbenni, másrészt pedig önszántából látja be, hogy szüksége van a nem kevés pénzbe kerülő utánképzésre.
A világítással kapcsolatban sem dönthet az autós, ha jól tudom, már határidőt szabtak a gyáraknak arra, hogy mikortól lehet csak automatikusan felkapcsolódó világítást építeni a modellekbe. Egyébként az EU-n belül is elképzelhető helyi szabályozás, de nagy általánosságban az egységesítés a cél. Ezért lehetett, hogy vannak olyan országok, ahol nem volt kötelező nappal, megfelelő fényviszonyok között a világítás, csak ahol táblával jelölték, ott kellett bekapcsolni.
A körülmények lehet, hogy azonosak, viszont ne felejtsd el, hogy az autó a méretével és a színével is felhívja magára a figyelmet, míg a motor csak akkor látható jól, ha ki van világítva.
Az 1000 lóerős Veyron nem reprezentatív példa a motorok számához képest, meglehetősen keveseknek futja rá, ahogy Ferrarit és Lamborghinit is kevesen vesznek. De ha ez megnyugtat, bizonyos helyzetekben egy átlagos teljesítményű autó vezetéséhez is kellene valami plusz tudás.
Egy kicsit úgy érzem, mintha üldözési mániád lenne.
“A világítással kapcsolatban sem dönthet az autós, ha jól tudom, már határidőt szabtak a gyáraknak arra, hogy mikortól lehet csak automatikusan felkapcsolódó világítást építeni a modellekbe.”
Pontosítanék.
2011-től az új autókat úgy lehet forgalomba helyezni, hogy ha az autó motorja jár, a nappali fény is bekapcsoljon. Ami nem azonos a tompitott fényszóróval.
Egy pár példa rá:
(Motorkerékpáron használatuk nem engedélyezett.)
Több helyröl hallottam, hogy mororkerékpáron miért a gyujtásra van kötve a fényszóró?
Nos ott sem követelmény a gyujtással együtt müködö világítás, ott is a menetre kész állapot a feltétel (járó motor), az már más kérdés, hogy néhány gyártónak egyszerübb a gyujtáshoz rendelni.
Persze vannak kivételek. (Azt nem merem leirni, hogy mely márkánál.)
Miért nem mered leírni?
Hyosung GT 650-em csak beindítás után kapcsolja be a világítást.
Érdekes viszont, hogy az újabb 2010-es modell pedig már gyújtásra bekapcsolja.
Az ABS-t és a légzsákos ruhát nem tartom hülyeségnek, de ha kötelező lenne, igencsak lehidalnék.
Az időközi műszaki vizsgálat az mit takar pontosan?
Nem lehetséges, hogy van olyan ország, ahol nem kell műszakiztatni a motorokat, és most be szeretnék vezetni?
Ezt a 2 évet már csak nem sűrítik rövidebbre.
Oké, eko, pongyolán fogalmaztam.
Kétségkívül, a nappali világításnak nem a fényszórás a célja, hanem a láthatóság. A lényeg, hogy világítson és ne lehessen kikapcsolni.
Viszont jelenleg több gyár is úgy oldja meg, hogy a tompítottat kapcsolja be. Gondolom előbb-utóbb kifejezetten nappali világítást is terveznek majd a modelljeikre.
Mellesleg 25-30%-kal kisebb áramfelvételt írnak elő neki…
“Egy kicsit úgy érzem, mintha üldözési mániád lenne.
“
Itt a városban időnként valóban van…
A versys-en automata a világítás, ha a motor beindul akkor kapcsol. Manuálisan nem lehet sem ki sem bekapcsolni.