Évek óta készülök rá, hogy egyszer eljussak Garmisch-Parterkircenbe, amely önmagában csupán egy gyönyörű dél-németországi kisváros, azonban minden nyáron benépesül a BMW motorkerékpárok szerelmeseivel – itt rendezik ugyanis a márka kétkerekűinek legnagyobb találkozóját. Az idén ráadásul mindezt kettős jubileum tette még különlegesebbé: ez volt a 10. BMW Motorrad Days, és idén ünnepli 30 éves évfordulóját a GS modellcsalád, amely vitathatatlanul az egyik legfontosabb kék-fehér típus. Így különös örömmel töltött el, amikor a BMW Magyarország meghívott az eseményre, sőt még egy GS-t is kaptunk a kiutazáshoz (melynek során azt mintegy 2000 kilométeren keresztül tudtuk összehasonlítani a Yamaha Super Teneréjével – de ez már egy másik cikk). Így július elsején Ekoval felkerekedtünk, és kimotoroztunk Garmischba.
A találkozó egyik igazi különlegességét a vidék adja. Annyi a hegy a környéken – köztük rengeteg ilyenkor is havas csúccsal -, hogy az ember már-már belefárad a látványba. Maga a városka egy olyan völgyben helyezkedik el, amelyet szó szerint minden oldalról a csúcsok vesznek körül. Ennek megfelelően a tízezer-szám összegyűlő rajongók egyik kedvelt programja a környéken motorozgatás, hiszen hegyvidéken mi más lenne, mint szerpentin – aminél jobbat motoros nem is álmodhat magának. Így több tucatnyi motorból álló társaságok jönnek-mennek folyamatosan a környéken, bármerre indulunk. Természetesen a találkozón is szerveznek vezetett túrákat a legszebb helyekre – a többség azonban megoldja ezt maga.
A találkozó a helyi kemping közelében kerül megrendezésre. Sokan ennek megfelelően eleve sátorral érkeznek, hiszen így az esti programok után nem kell törni a fejet a “részegen ki visz majd haza” kérdésen. Az esti bulik ugyanis remek hangulatban zajlanak: a központi nagy sátorban folyamatos koncert akadályozza a meghitt társalgást, máshol tábortűz mellett készül a vacsi, és még ilyenkor is rengetegen mászkálnak a már bezárt pavilonok üzletsorai között. Egyszóval éjszakába nyúlik a program.
A környéken szervezett motorozásokon kívül (amelyeket nem csupán saját gépünkkel, hanem előzetes regisztráció után bármely aktuális bajor kétkerekűvel is megejthetünk) igazi környezetükben lehet kipróbálni a BMW terepgépeit. Ráadásul két különböző helyszínen. Az egyiken a nagyvasakat lehet egy hegyes-dombos szakaszon megízlelni – tapasztalt hechlingeni instruktorok felvezetésével. Természetesen nem tréning ez, a 10-15 perc alatt senki nem tanul meg terepmotorozni, legfeljebb kedvet kap rá. A másik pályán a kisebb, keményebb gépeket lehet vallatóra fogni, a G450X és a Husquarna modellek egy könnyű krosszterepen ízlelhetők meg.
Csodálni nem csupán a gyakorlott terepezőket lehet. Egyrészt kötelező jelleggel itt van és naponta többször is bemutatót tart a márka verhetetlen stunt-világbajnoka, Chris Pfeiffer. Az egyik show-ját végig is néztük. Profi kerékpárosok hergelik kicsit a nézőket, majd jön a kedves és közvetlen Chris, aki először a jól megszokott F800R-jével brillírozott – bár hogy mennyire emberből van ő is, azt nekünk éppen sikerült bemutatnia egy elég méretes zakó prezentálásával -, majd kapott kölcsön egy S1000RR-t (teljesen utcai, rendszámos kivitelben), hogy ugyan, csináljon már azzal is valamit. Csinált, többek között megmutatta, hogyan törik meg egykerekezés közben egy sportmotor rendszámtáblája tényleg pont a két karaktersor között – aki ezt lefotózta, majd lobogtathatja a rendőrnek bizonyíték gyanánt…
No és érdemes megcsodálni a különféle, bajor vasak számára kiírt versenyeket is. Megmérkőztek a legeredetibb állapotú öreg motorok, a leginkább átalakított és a legtöbbet futott BMW-k is. Utóbbiak versenyét egy német hölgy nyerte 15 éve vásárolt R80G/S motorjával, amelynek első tulajdonosa volt, és amelynek órája 525.000 kilométert mutatott. Amikor megkérdezték, hogy ezt mind ő tette-e bele, kicsit sértődötten mondta a mikrofonba, hogy “Natürlich!”
Természetes, hogy a legnagyobb sátrak egyikét a “30 Years of GS” azaz a “GS 30 éve” felirat díszítette. Itt a napok nagyobb részében egy kiállítás üzemelt, amelyen a nagyközönség csodálhatta meg a modellcsalád legfontosabb állomásait egy-egy közszemlére tett verseny- vagy szériamotor képében. Szombat délelőttre átépítették a csarnokot, és egy igen különleges sajtótájékoztatót tartottak. Ezen bemutatkoztak a G/S modellekhez kapcsolódó legfontosabb emberek, akikről egy-két mondatban röviden én is megemlékeznék.
Karl Gerlingert bízták meg a hetvenes évek végén, hogy találjon ki valamit, ami kihúzná a bajból a BMW Motorrad divízióját – ellenkező esetben megszüntették volna a motorgyártást Münchenben. Herr Gerlinger ötlete volt egy olyan kétkerekű megalkotása, amely aszfalton és terepen egyaránt otthonosan mozog, és a világ végére is el lehet vele jutni. Házon belül kapott segítséget a magyar Peres Lászlótól, aki a fejlesztési részlegen dolgozott, és a német terepmotor-bajnokságban egy saját maga által épített BMW-vel versenyzett. Az ő versenymotorja lett a kiindulási alap, amelyből létrejött és 1980-ban piacra lépett a legenda megteremtője, az R80G/S, az első Gelände Strasse. A diadalhoz kellett egy őrült francia is: Hubert Auriol 1981-ben első nekifutásra megnyerte a Párizs-Dakar viadalt – innen pedig semmi nem állíthatta meg a modell világméretű diadalmenetét.
Színpadra lépett egy hölgy is: Jutta Kleinschmidt. Híres tereprali-pályafutását 1987-ben a Fáraó-ralin kezdte, mégpedig motoron, ráadásul BMW-n, és sokáig így is folytatta. Erről el is mesélt egy érdekes történetet. Az akkoriban még francia nyelven írt itinert ő nem nagyon értette, így a “dűne tetején vigyázni” mondatból semmi nem jutott el hozzá. Ennek megfelelően teli gázon érkezett az ominózus homokdomb tetejére, ahonnan egy 30 méter hosszú és közel 20 méter mélységű ugrást mutatott be. A mai napig ő maga sem érti, hogy nem esett el és hogy maradt egyben a futóműve, mindenesetre ment tovább. Az eseményt azonban megörökítette egy éppen arra repülő légijármű operatőre, így az világhírű lett. Sajnos a neten nem bukkantam rá, így csak a kivetítőről készített felvételemet tudom közzé tenni, de szerintem azt is megéri megnézni.
A színpadra végül, de nem utolsósorban felhívott úriembert ismerték talán a legtöbben: a Long Way túrák egyik kulcsfigurája, Charley Boorman volt az utolsó, a GS modellek népszerűsítésében igen komoly szerepet játszó figura. Hiszen megbecsülni is nehéz, hányan szavazhattak vásárlói bizalmat a modellnek az ő filmjei megtekintése után.
A garmishi találkozóban a legszebb, hogy a fenti hírességek mindenkivel kedvesen és közvetlenül beszélgettek, Peres Laci kimondottan örült, hogy magyarok is jártak arra. Charley pedig bárkivel megivott egy sört az esti bulikon…
A következő oldalon jönnek a találkozó igazi gyöngyszemei!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
”a G450X és a Husquarna modellek egy könnyű krosszterepen ízlelhetők meg.”
Ja, egy kör után kiköptem a tüdőmet!
Garmisch-sal csak egy baj van:
idáig úgy lebegett előttem, hogy egyszer szeretnék eljutni oda.
Most már úgy érzem, mindig el kell mennem..
Bár ez egy BMW-s rendezvény, de nyugodtan ajánlható azoknak is akik más márkájú géppel érkeznek. Voltak ilyenek is szép számmal, főleg Olaszországból, de felfigyeltem egy 125cm³-es Honda robogóra is, amelyen bécsújhelyi rendszám díszelgett és egy idősebb házaspár ült rajta.
A rendezvény hangulata, a programok színes volta, a táj, no meg az odavezető – szerpentinnel teletűzdelt – utak miatt is felejthetetlen kirándulás marad, függetlenül a rendező márkától.
A “Motorozás” az elmúlt évig számomra a bütykölgetés mellett főként motoros rendezvények, találkozók látogatásását jelentette, javarészt kishazánk határain belűl, sőt vettem már ki részem a szervezésből is…
Tavalytól több lehetőségem nyílt rentgeteget motorozni és kilómétertízezreket gyűjteni, kaptam is az alkalmon: irány Mackóékkal Garmisch-Parterkirchen, eddig még nem is hallottam róla nemhogy a nevét kiejtsem 🙂
A lényeg, hogy elmondhatom sokminden átértékelődött bennem a motoros és egyébként is a rendezvényszervezésről alkotott gondolataimban. Ekonak van tökéletesen igaza, hiába voltam ott szinte alvás nélkül az elejétől a végéig, hiába jártam, néztem és próbáltam végig mindent, nagyon nem volt elég és jövőre sem lesz az 🙂
Köszönöm, hogy veletek tarthattam, és had legyen ez így többször, sokszor…
A próféta szóljon belőled!
Garmisch annyira körül van véve hegyekkel, hogy 1936-ban téli olimpiát, 1978-ban alpesisí világkupát tartottak, és tartanak majd jövőre is, sőt 2018-ban ismét téli olimpiai helyszín lesz.
Jó régen voltam a BMW találkozón, de azóta visszavágyom. Remélem egyszer még újra eljutok én is, mert nagy élmény volt. Remélem jót motoroztatok az oda- és visszaúton…
Körte, jövőre szervezünk egy Onroad.hu ki-és visszautat!
Helyes, helyes. Nagyon klassz megtervezett útvonalam van hozzá, minden fontosabb, útbaeső és útba nem annyira eső hágó és alpenstrasse érintésével.
Érdekes, sehol ez a video. A saját honlapján is csak pár sor, meg egy nagyon kicsi foto.
“Aiming high
In the land of the pyramids I tried my first jump in the dunes. Unfortunately, I was a bit too optimistic: I stormed up the dune at a speed much too fast and became airborne on a crest. The rest is a very dusty story…
“