Fejlődő országokban a kisköbcentis motorkerékpárok a mindennapi élet jelentős szereplői. Az egyéni közlekedés egyetlen racionális megoldását jelentik ezek a gépek, azonban a gazdasági fejlődés hatására a kétkerekűek hasznossága is átalakul, egyre inkább hobbijárművekké válnak. Bár az egyes piacok közötti eltéréseket összemosni felelőtlenség, de kijelenthető, hogy a fejlett világ országaiban ez a trend ugyanúgy megfigyelhető. Profitorientált, kockázat-kerülő és még inkább: elkényelmesedett világunkban a motorozás valóban nem a legközkedveltebb közlekedési forma. Az egyre erősebb, gyorsabb, okosabb gépek pedig mind magasabb árakon érhetők el, ráadásul a motorok értékvesztése sokkal gyorsabb, mint az autóké.
A ’60-as évek Európájában egy hasonló fordulattal találkoztak már a gyártók, akkor a teljesítmény növelésével, technikai fejlesztésekkel menekültek előre. A Honda most azonban más utat választ. Ugyan az aranyszárnyas márka saját hazájában (is) piacvezető, de a hosszútávon vizsgált statisztikák elszomorítóak. Míg 1982-ben 3,29 millió kétkerekűt értékesítettek a felkelő nap országában, addig a tavaly regisztrált 27%-os csökkenést figyelembe véve is a 380.000 motorkerékpár értékesítése nagyságrendi visszalépést jelent egy szűk emberöltő alatt. Az elemzések után a Honda bejelentette a motorkerékpárok árának csökkentését. Nem hirtelen akcióra kell itt gondolni, nem lesz holnaptól olcsóbb sem a PCX, sem a VFR. A hosszú távú, 10 éves terv a japán belpiacos gépek árának 2000-es szintre való visszaszorítását írja elő, ami egyes esetekben 10-30%-os árcsökkentést jelent. Természetesen egy ilyen redukció csak az előállítási költségek hasonló mértékű csökkentésével érhető el, ezt a Honda a termelés kihelyezésével és olcsóbb alkatrészek alkalmazásával kívánja elérni. Ugyan a nyilatkozat egyelőre csak Japánról szól, de az irány kívánatos, és remélhetőleg hatással lesz a többi piacra is.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Ajjaj. Nem hangzik ez olyan jól. Kínai meg indiai emberek éhbérért dolgoznak, a minőséget az olcsóság nevében alább veszik. És csak azért, hogy a fejlett országokban jó legyen. Hm. Valamit valamiért? Mióta az öreg Szoicsiro meghalt…
Termelés kihelyezése? Jaj.
Olcsóbb alkatrészek? Ajjajajajajaj.
A végén Koreában vagy Kínában fogják összerakni a Hondákat Hyosung alkatrészekből.
Sajnos a made in China Honda soha nem lesz olyan, mint a made in Japan Honda.
A végén még kitalálja valaki az egyszer használatos motort is.
A kihelyezett termelés – költséghatékony (olcsónál is olcsóbb – occo)termelés motiválatlan, éhbérért dolgozó modernkori rabszolgákkal.Szakszervezet nyema. Azt tudom, hogy a rabszolga munkája következésképpen hanyag.Kár lenne ha zanzásítanák a Hondát. Inkább legyen annyi amennyi, de egy-két szezonnál bírjon ki többet.
Nem látok ebben nagy aggodalomra okot.
Hornet: Nem tudom, van-e benne japán alkatrész, de Olaszországban szerelik össze, több beszállító alkatrészeiből.
Varadero: a blokkja készül az óhazában, minden más innen-onnan érkezik meg Montesa-ba, Spanyolországba az összerakáshoz.
Biztosan lehet még jó pár példát felmutatni, azt tudom, hogy a Pant otthon csinálják és nemrég hazavitték a Goldwingot is az amcsiktól.
Az pedig végképpen nem zavar, hogy ázsiai ebmerkék, a mi értékrendünk szerint “éhbérér” dolgoznak a motorokon, mert ha ez a munkájuk sem lenne, akkor tényleg éhenhalhatnának. És ugyebár mi nem akarunk többet adni egy olyan motorért, amt drága munkaerő szerelt össze, még drágább összetevőkből.
Szóval ez a probléma és a lehetséges megoldások jelentősen túlmutatnak a mi kis steril, európai hiperérzékenységünkön.
Csabus, pár hónapja volt egy hír, hogy Montesában megszüntették az összeszerelést. Ha jól emlékszem a sztorira, jöttek a hírek, hogy bezárják, amit a Honda nyilatkozatban cáfolt: nem zárják be, csak az összeszerelést költöztetik át a taljánokhoz.