Ötödik nap: Budva- Niksic (
Útvonal: Budva- Cetinje- Njegusi- Niksic- Virak- Pluzine- Niksic
Kellemesen kipihenten ébredünk. Felmálházás közben az a gondolat született meg bennünk, hogy nap közben ideiglenesen elválunk társainktól. Még együtt megcsodáljuk a Lovcen Nemzeti Park látnivalóit, majd mi visszamotorozunk Északra, hogy lehetőleg eső nélkül is bejárjuk Durmitor sziklavilágát. Jocóék Horvátországba, Dubrovnikba mennek tovább, beteljesítve régi álmukat, a város meglátogatását.
Budvát elhagyva a város felett kanyargó szerpentinen, olyan látványosság tárul szemünk elé, ami azonnali megállásra készt minket. Lenézve a tengerpartra a lélegzetünk eláll az elénk táruló látványtól. Alattunk a város, az azúrkék tengeren kissé távolabb Sveti Stefan szigete sejtelmesen tetszik át a reggeli fények páráján. Percekig csak ámulunk és hálát adunk a sorsnak, hogy eljuthattunk ebbe a csodálatos országba.
A Nemzeti Park az első hely, ahol belépőt szednek, kemény 2 eurót fejenként. Ráadásul ezért a pénzért jól karbantartott utakat kapunk cserébe, több helyen most is folyik a javítás és a kilátást akadályozó, belógó növényzet kordában tartása. Feljutunk a hegy legmagasabb pontjáig, ahonnan pár száz lépcsőn felkaptatva juthatunk a nagy nemzeti hős, költő, hadvezér és püspök, Njegos mauzóleumához. A kilátás innen is pazar, újra belefeledkezünk a kék tenger, a Kotori öböl és a végeláthatatlan sziklavilág együttesének csodálatába.
Errefelé többé-kevésbé kielégítő az utak táblázottsága, ezért csodálkozom, mikor egy elágazóhoz érve semmilyen támpontot sem találok a megfelelő irányú továbbhaladásunkat illetően. Viszont ott áll egy lakókocsi, amelynek tulajdonosa már jön is és adja az útbaigazítást. Igaz, tovább nem enged, csak ha megkóstoljuk a helyi sonka- és sajt specialitásból álló kínálatát. Engedünk a csábításnak és a próba után úgy döntünk, hogy egy-egy adaggal rendelünk a környék nevezetes termékéből. A juhsajt kissé erős, de nagyon finom. A különleges szárítási-füstölési eljárással készült sonka pedig felveszi a versenyt az általam eddig legjobbnak vélt korzikai műremekekkel.
Még javában falatozunk, amikor lengyel autós túrázók jelennek meg és tanácstalanul lesik a térképet, de az öreg martalóc már ott is terem és útbaigazítást követően már kalauzolja is őket egy kis termék-mustrára. Erős bennem a gyanú, hogy alkalmasint ő tüntette el a táblát, ezzel lendítve a bolt forgalmán!
Elköszönünk Edittől és Józsitól a holnapi találkozó reményében, és a mostari Öreg hídon folytatjuk utunkat Észak felé. Áthaladunk Njegush faluján, amit a sonka tett híressé, majd igazi zord sziklavilág következik. Órákon át kanyargunk úgy, hogy a néhány autón és az elszórtan, de egymástól 10-20 kilométerre álló házakon kívül semmi nyoma sincsen civilizációnak. Elkövetek egy nagy hibát, de ebből tanul az ember igazán. Ismeretlen helyen járunk, ha bármi történne velünk, semmi remény gyors segítségre, de még egy üveg vizet sem hoztunk magunkkal. A szomjúság miatt már fáj a fejem és ez eléggé zavar a vezetésben. A jövő nomád környékre vezető túrái előtt ez igen tanulságos. Nem mindenhol van úgy, mint például Ausztriában, ahol minden bokor mögött ott lapul egy „gasthof”, ahol felfrissülhet a tikkadt vándor.
Niksic előtt megállok, mert megőrült a navigáció. Ilyenkor kikapcs-bekapcs, új tervezés és minden megy tovább rendben. Elzúg mellettünk egy szerb rendszámos Kawasaki endúró, nagyot fékez, visszafordul, majd mellénk áll. Egy hozzánk hasonló korú fiatalember köszön ránk magyarul, megkérdve, hogy segítségre van-e szükségünk. Kicsit beszélgetünk, de szomorú dolgokról esik szó. Őt, mint vajdasági magyart, de szerbiai állampolgárt, ide vezényelték a háború alatt és itt kellett harcolnia egy általa elfogadhatatlan ügy zászlaja alatt. Most ellátogatott azokra a helyekre, ahol akaratán kívül, de talán szenvedést és fájdalmat okozott ismeretlen embereknek. Elmondja, hogy mérhetetlen teher magyar emberként úgy élni, hogy a rendszáma alapján leköpdösik, megfélemlítik, de akár meg is verhetik, ha nem vigyáz magára.
Az első kútnál itatás: nekünk víz, a technikának szénhidrogén, aztán ráközelítünk a Durmitorra. Mikor már majdnem ott vagyunk, látszik, hogy ez megint mellé ment. Hatalmas szürke felhőtömeg pöffeszkedik a hegyek ormán mozdulatlanul. Mégis megkísértjük a jószerencsénket, ami ezúttal valahol jó távol marad el tőlünk. Ha két napja idefelé esett, akkor most egyszerűen folyik a víz az égből. Kissé morózusak leszünk tőle mindketten, aztán csak azért is átvágunk a hegyen. Ronggyá ázva érjük el a Piva völgyét. Némi hezitálást követően a főúton visszarobogunk Niksicbe, ahol kissé lehangolva nekiállunk a szálláskeresésnek. Találunk egy hotelt, de erősen koszos és le is van pukkanva. Egy kedves benzinkutas srác ajánl egy másik helyet, meg is találjuk nagy nehezen, de ott nagyon drágán adnák a szállást. Kijövet az épületből találkozunk egy vidám, kerekesszékes fickóval, aki nagyon magyaráz valami hotelről, de sajnos semmilyen általunk ismert nyelven nem kommunikál. Meghallva a palávert odajön egy bongyorított, zselés hajú piperkőc (mint ha a ’70-es évek német katalógusainak valamelyikéből szalajtották volna) és pár szavas angol tudását a végletekig kihasználva mondja, hogy kövessük a kocsiját. Kissé bátortalanul, de megtesszük. Bevezet minket a város közepére, eltűnik egy fotós boltban, majd kulcsokkal kezében előjön és betessékel minket egy ajtón, ami a szálláshoz vezet. Takaros szoba, igaz a fürdő a folyosón van, de ebben a helyzetben ez mellékes. Ráadásul féláron adja a szállodához képest. Egy megoldandó probléma marad, a motor éjszakai szálláshelye. Ezt is pillanatok alatt sínre teszi, a szemben lévő bevásárlóközpont parkolójának őrbódéja mellett szerez helyet a gépnek. Nincsen szem előtt, de az ablakból pont rálátunk. Nagyon fáradt vagyok, nincsen kedvem mindent lebontani a motorról. Vállalom a kockázatot és csak a legszükségesebb cuccokat viszem magammal, de valahogy érzem, hogy bátran megbízhatunk ebben a csodabogárban. Míg én lerakom a gépet, Mirko (így hívták jótevőnket) beszélget Zsuzsival. Arra volt kíváncsi, hogy angolok vagyunk-e. Mikor meghallotta, hogy magyarok, jókedvűen nevetett és csak mosolyogva nézett ránk. Ezt követően elköszönt és nem is láttuk többé. Hát ilyen is létezik még a világon? Önzetlenül segíteni valakin, aki rászorul? Hihetetlen nem?!
Megvacsorázunk a szobában, tovább apasztva ezzel páncélos kajakészletünket, majd sétálunk egy nagyot a városban. Itt is zajlik az élet, fiatalok százai-ezrei az utcákon, minden kávézó és étterem teltházas, még az utcákra is székek-asztalok vannak kipakolva. Feltűnően sok a rendőr, de csak beszélgetnek kisebb csoportokban. Azért van egy olyan sejtésem, hogy nem ok nélkül vigyázzák a mulatozó tömeget. Ha ezek a temperamentumos emberek egyszer beindulnak…..
Visszatérve szállásunkra megtervezem a holnapi útvonalat. A térkép és a navi is jelez egy főutat a határ felé, amin áthaladva rövid úton elérhetünk Mostar-ba, nem lekésve Józsiékkal a megbeszélt randevút.
[ pagebreak ]
Útvonal: Niksic- Kazanci- Niksic- Scepan Polje- Sarajevo- Zenica- Doboj- Bosanski Samac- Eszék- Udvar- Mohács- Szekszárd- Tamási
Reggel, pakolás után kihasználva a lehetőséget, a fotóüzlet szomszédságában lévő pékségben betolunk az arcba egy-egy rúd bureket, hogy jól induljon a napunk. Szép szerpentinen haladunk a határ felé, ám az út egyre keskenyebbé válik. Sőt, elhagyva egy kőbányát, megjelennek rajta a hatalmas kőszállító teherautók, akik nem igazán foglalkoznak a motoros jelenlétével. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy ha észre is vesznek, ugyanabban a tempóban és ugyanúgy velünk szemben, a mi sávunkban jönnek tovább, mintha mi sem történt volna. Mivel folyamatosan a hegy felőli oldalán haladunk az útnak, nagyon kell figyelnem, nehogy valamelyik nekinyomjon minket a sziklafalnak. Bónusz meglepetésként a szilárd útburkolat egyszer csak elfogy alólunk. Előbb döngölt murvának, majd agyagos földútnak adja át a helyét, miközben a navi szerint a jó úton haladtunk a határátkelő felé.
A Varadero itt is csillagos ötösre vizsgázik, zokszó nélkül veszi az akadályokat. De le a kalappal Feleség tűrőképessége előtt is, korábban nemigen hagytuk még el a szilárd burkolatot, ha együtt motoroztunk, de minden nyafogás nélkül „állja a sarat”! Jó másfél órás késéssel meg is érkezünk a határhoz, amely a hegyek között a semmi közepén áll, távol minden emberlakta településtől.
A montenegrói oldalon viszonylag hamar átjutunk, a mosolygós hivatalnok ugyan rászól F.-re, hogy ne fényképezzen, de azután jó utat kívánva enged tovább minket.
Megérkezve a mintegy kilométernyire álló szerb állomáshoz, egy gyomorbajos tekintetű katona jön ki hozzánk. Alaposan kifaggat angolul, honnan jövünk, hová megyünk, satöbbi. Majd eltűnik az útleveleinkkel. Hosszas várakozás következik, miközben a bódéból emelkedett hangvételű vita szűrődik ki. Ennek során több alkalommal halljuk a „madzsarszki” kifejezést, de elég indulatos hangsúllyal. Majd jó húsz perc múlva meg is jelenik emberünk és mélyen ülő disznószemeit hunyorgatva, alattomosan somolyogva közli, hogy bizony ezen a határátkelőn mi nem fogunk átmenni, mert ez nem nemzetközi létesítmény, csak a helybéliek használhatják. És ez tartott nekik ennyi ideig, hogy erre rájöjjenek? Ugggyanmár!
A lecke fel lett adva. Ha pénz akar, akkor csak tesz valami ráutaló gesztust. De mi van, ha csak arra vár, hogy megpróbáljam megvesztegetni? Itt a semmi közepén kiprovokálni négy barátságtalan szerb határőr haragját az amúgy sem felemelő hangulatban?!
Agyamon fénysebességgel cikáznak át a különböző gondolatok, majd kiveszem a kezéből az útleveleinket, megfordítom a paripát (még soha sem sikerült ilyen kis helyen) és megindultunk visszafelé.
Amikor a montenegrói kollégája meglát, eléggé csodálkozó arcot vág. Kérdőn rámutat a szerb oldalra, mire én megingatom a bukósisakomat. Erre kérdőn a homloka előtt legyezve érdeklődik a nemzetközi jelzéssel, hogy azok odaát idióták? Igenlő válaszomra széttárja a karjait, majd szó nélkül visszaenged országába. Már csak azért sem gondolom, hogy hivatalosan nem engedhettek volna át a szerbek, mert ebben az esetben el sem tudom képzelni, hogy a montenegrói határon ne figyelmeztettek volna, hogy feleslegesen próbálkozunk.
Így még egyszer kiélvezhetjük a dagonyázós motorozás, majd a kavicsszállítók minden pillanatát. A különbség csak annyi, hogy most a szakadék felőli oldalt húztuk, ez némileg érdekesebbé teszi a játékot. Közben megálltunk egy szép helyen, felhívom Jocót, lemondva a mostari találkozót. Ők már ott voltak és vártak ránk. Semmiképpen nem akartam, hogy miattunk még 5-6 órát ott tébláboljanak a környéken, ennél kevesebb idő alatt nem értünk volna már oda.
Ekkor már dél felé járt az idő. Beprogramozva a GPS-t úgy tűnt, hogy minden féle erőlködés nélkül hajnali 2 felé otthon lehetünk, ha úgy döntünk, hogy itt befejezzük az utazást. Úgy döntünk.
Pluzine-ben még egyet tankolunk, a csodás Piva völgyet még egyszer végig motorozva átlépjük Hum-nál a határt Bosznia felé. Közben úgy tűnik a Durmitor felett tegnap óta valamelyest kitisztult az idő, de nincsen kedvünk egy harmadik próbálkozáshoz. Talán egy másik alkalommal.
Szarajevóig eseménytelenül telnek a kilométerek, leszámítva a folyamatosan szakadó esőt. De érdekesen változik az ember tűrőképessége. Én bírom a természet általi kiszolgáltatottságot, szakmám miatt rengeteg időt töltöttem már erdőben és számomra természetes, hogy az esővel szemben semmi helye sincsen reklamációnak. De Feleség számára korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy napokon át motorozzunk esőben úgy, hogy közben csak a táj szépségével törődünk. Mostani utunkon pedig mint ha kicserélték volna. Még esőruhát sem hajlandó felvenni, mondván mögöttem ülve még a víz sem éri. Nekem viszont szükségem van rá, mert egy közel 500 kilométeres utazást nem kellemes több liter vízzel a nadrágomban és a csizmámban lenyomni.
Közvetlenül Szarajevó előtt azonban kifogy az égi tartalék. Már idefelé jövet nézegettük, hogy valahol egy útmenti hússütőnél meg kellene kóstolni a nyársra húzott és parázs felett forgatott állatok közül egyet. Az első szimpatikus helyen be is térünk egy muzulmán étterembe egy kis falatozásra. A felszolgáló fiú eléggé gyanakvóan méreget minket, de aztán kiszolgál. Finom a saláta és a kenyér, a malachús viszont kissé sótlan és íztelen. Azért elrágódunk rajta, csak azt sajnáljuk, hogy teljesen hideg, így a jól átsült bőre már ehetetlenné keményedett.
Szarajevóban még egyet szörnyülködünk az út melletti szétlőtt házakon, majd egy épülő autópálya már átadott szakaszán telnek tovább a kilométerek, jelképes díj ellenében. A tempó nagyon visszafogott, mindenütt rendőrök és sebességmérés.
Szinte alig kell megállnunk a horvát határon, a határőrnek tetszik a motor, egy pillantást vet útleveleinkre és már int is, hogy mehetünk. Egy unott vámtiszt félálomban megkérdezi még, hogy van-e nálunk alkohol, vagy cigaretta, de láthatóan a válasz már nem is érdekli, csak zavarjuk köreit.
Eszék körül (már teljes sötétben) okoz némi fennakadást a forgalomban a hosszan felbontott és újjá épülő út, de némi terelést követően már belátható közelségben Magyarország. Kezdek aggódni, mert azt gyanítom, hogy kiégett a tartalék üzemanyagjelző lámpa. Máskor már bőven tankolni kellett volna ennyi út megtétele után, de most jóval
Aztán a határ előtt úgy 30 kilométerre csak kivillan a sárga fény, én pedig elkönyvelem, hogy no lám, lehet egy vékettes, ezres motorral takarékosan is közlekedni. Udvaron, vagy Mohácson tankolunk, semmi vész.
Udvar, benzinkút, sötétség. No majd Mohácson itatunk. Ekkor a még megtehető távolság
Beérünk Mohácsra, első kút: zárva. Második kút: zárva! Harmadik kút: ZÁRVA!!!!
Fedélzeti okoska szerint a még megtehető távolság
Én még életemben nem húztam ilyen kis gázokat! Minden lejtőt kihasználok a gurulásra, nem húzatom túl 2500-on a motort, nincsen előzgetés. Igaz forgalom sem nagyon. Az utolsó kilométereket már úgy teszem meg, hogy minden pillanatban várom a „Bőőőőőőőőő” hangot, amikor nincs tovább se kép, se hang.
Aztán feltűnnek a „Talmás” benzinkút jól ismert zöld fényei, majd egy benzinkutas is. Közli, hogy nem tankolhatunk, mert ÁFA átállítás miatt központilag le van zárva az állomás. Itt állunk üres tankkal egy tengernyi benzin felett és nem tankolhatok. Kezdtem idegileg kicsit szétcsúszni. Erre a kutas közli, hogy próbáljam meg az osztrák tulajdonú kutat, nincsen két kilométerre és talán ők máshogyan működnek.
És lőn világosság: központi utasítás ide, áfázás oda, az „őemfao” kúton végre megitathatom drágaságomat. Aki ráadásul jól megtréfált, mert
A tankolással nyerek még egy kávét, ami nem is jöhetett volna jobbkor, kezdtem kicsit elálmosodni.
Kettő előtt pár perccel már nyitjuk a lakás ajtaját, örömmámorban úszó kutyánk díszkíséretében.
Nagyon nem bántuk meg, hogy a megszokott Nyugat-európai túra helyett most valami mást választottunk. Az Alpok, bármilyen szép is, már csak kirándulást jelent. Nincsenek megoldandó problémák, váratlan helyzetek. Minden kiszámítható és precíz. Ez nem jelenti azt, hogy ne mennénk újra és újra szívesen vissza oda, de kaland nem igen van benne. Ez az út semmiben sem hasonlítható össze egy nyugati kirándulással. A titokzatos Balkánról lerángattunk pár leplet, de éppen csak annyit, hogy a többi, még fel nem fedett titkára még kíváncsiabbak legyünk. Fogadni mernék rá, hogy látjuk mi még a napsütötte Durmitort.
A Honda Varadero remek választásnak bizonyult motorozási szokásainkhoz. Jól pakolható-terhelhető, elég az ereje, hogy a változatos körülmények között se jöjjön zavarba. Kényelmes, akár napi 7-
Habár mindig a magányos túrázás pártján voltunk, egyáltalán nem bántuk meg, hogy erre az útra társakkal mentünk. Nem állítom, hogy az alkalmazkodás kényszere nem állított néha feladat elé, de ezt egyáltalán nem éreztük terhesnek. A közösen szerzett élmények értéke sokszorozódik, főleg később, a baráti összejöveteleken elhangzó közös beszámolók által. Bízom benne, hogy nem ez volt az utolsó közös kalandunk!
Hiszen elég, ha ránézek egy térképre és máris számtalan hely hívogat. Ott vár türelmetlenül minket Afrika és talán, valahol a ködösen messzi távolban integet Izland is. Tervek tehát vannak, a vészesen közelítő téli esték nem telnek unalmas semmittevéssel, az biztos!
Végszó gyanánt pedig engedtessék meg nekem egy kis személyeskedés.
Ez az út (és még remélem sok-sok jövőbeli másik) nem jöhetett volna létre a Kaposvári Kaposi Mór Oktató Kórház Baleseti Sebészetén tevékenykedő, fantasztikus csapat nélkül. Önzetlen segítő szándékuk híján nem hiszem, hogy ilyen gyors és eredményes lett volna a felépülésem.
KÖSZÖNÖM NEKIK!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Jó írás, köszönjük
Nagyon szívesen olvastam a sorokat, kár, hogy vége. Köszi 🙂
Kivártam, hogy egyszerre olvashassam el a teljes beszámolót, tetszett!
A sorokat olvasva a nyári kalandok jutottak eszembe… Tervezni, és útra kell kelni, amint az időjárás engedi, már alig várom! 🙂
Nincs ám még vége a túrának!!
Csak Macko apránként szerkeszti ide az anyagot.
Ez csak a hatásszünet, a vége még hátravan.
egyszer elmegyek oda szép lehet..Dubrovnikl…Adria…tavasz:(
azér a szerb határőr köcsög volt…mondani kellett volna neki kaján mosollyal hogy
“de kérem hagyjuk ezt, mi már most is szerbiában vagyunk nemde?:D”
Csabi, vége van!
Az utolsó két részedet ugyanis összevontam.
Tényleg!!
Nagyon álmos lehettem, de nem vettem észre, hogy van tovább is.
Most akkor (csak hogy igazam legyen) írjak hozzá még egy napot?
Macko és Onroad!
Köszönöm a lehetőséget !!
Mindenkinek bátran és szívből ajánlom, hogy tegyen egy próbát Montenegróval.
Már leülepedtek az út élményei, párszor átbeszélgettük a történéseit, de egyre inkább úgy gondoljuk, hogy nagy kár lett volna ezt kihagyni.
Közel van (persze ez relatív), gyönyörű a környezet (tényleg vetekszik az Alpokkal!!), élvezetes látványutak mindenütt, barátságos emberek és rendkívül olcsó árak. Mi kellhet még, egy remek túrához??
Talán csak egy hiányérzetünk volt, nem találtunk igazán jó kempinget. De a panziók árai sem voltak égbekiáltóak.
Mindenkinek jó túratervezést a télre!
Nekem már jár az agyam!
Szép hely Montenegro. Jó lett a túraleírás. Volt szerencsém találkozni vele egy másik oldalon is. Ha komoly túrákat terveztek még a balkáni országokba, hát lécci Makedóniát ne hagyjátok ki. Én ott 3szor voltam, igaz, nem motorral, de amerre mentünk, az utak mind motorozhatóak voltak. Nem kell kemping sem. Mi két kis falu között egy kaszálón felállítottuk a sátrakat egy kis patak mellett (fürdés megoldva!) és állat volt. Minden nap elmentünk onnan valamerre, simán ott lehetett hagyni a sátrakat. Ha pedig egy városba megy az ember, nagyon könnyű szállást találni. Ja, és ők törekednek arra, hogy megértsék a túristákat. Angolul, németül nagyon sokan beszélnek már. Amilyen szállásokon voltam, meg voltunk elégedve vele. Igaz, hogy Makedóniának nincs tengere, de Európa legtisztább tava az övék (Ohrid-tó). Valami elképesztő környék. Rengeteg lehetőség van arra sokmindent csinálni.
Szóval ha éppen nem túrázom, nagyon szeretek túraleírásokat olvasni.
Csabi, inkább mi köszönjük.
Ezúton én pedig arra szeretnék bátorítani mindenkit, hogy amennyiben van érdekes túraleírása, azt előzetes egyeztetés után küldje el nekünk, és ugyanilyen formában megjelentetjük.
Jómagam is nagy terveket szövögetek egyébként 2010-re: szeretnék egy túrán 4 tengert felkeresni: Fekete, Égei, Földközi és Adria.
Ha tudom, beillesztem Makedóniát is a túrába, köszi az ötletet Moto-Cat!
Már megérte megemlíteni Makedóniát. Hidd el, nem bánod meg.
Egyébként, szerintem, azért jó a Balkánra menni túrázni, mert oda nem sokan mennek a múltjuk miatt. Nincs kiforrott vendéglátásuk, és pont ezért nem fut az ember össze úton-útfélen ezer túristával. Ami jó. Szerintem. Makedónia egy kicsit ellentétes ország. Rengeteg hely van, ahova nem mennek túristák ott, de van pár, ahol azért vannak páran. Németek és olaszok. Például Ohridban. De abszolut elenyésző a lakosok számához képest. És tényleg, ahogy Csabi is írta, itt este kezdődik az élet. Minden nyitva van, utcai árusok, fincsi helyi csemegék, remek hangulat. Ááááá. Menni akarok!!! A fővárosukban a főteret és a régi hidat felújították azóta.
Ja még szállás ügyben. Feltűnő, központi helyen érdemes megállni, mert előbb-utóbb felfigyelnek a külföldi rendszámra és tolongnak majd értetek, hogy ilyen jó meg olyan jó magánszállás, apartman stb. van ahova el tud vinni. És alkudni is lehet. 🙂
Egyébként Makedónia szinte teljes területe hegység, ami azért nem semmi. Van mezőgazdaságuk is, Kavadarci környékén. De a hegyek! Na jó, befejezem, mert elsírom magam… 🙂
“…egy túrán 4 tengert felkeresni: Fekete, Égei, Földközi és Adria.”
Fekete – Égei – Jón – Adria lesz az a 4 tenger.
Földrajzilag kettő, azaz Fekete és Földközi.Akarom mondani földrajzilag 4, és geológiailag 2Bocsi, hogy belevau
Most nem azért, de a Fekete és az Égei tenger között ott van még a Márvány is. Szóval tök mindegy, értettük, hogy Mackótestvér merre gondolta.
Valóban ott van a Márvány tenger is, de oda nem mennek. Legalábbis a mostani állapot szerint nem.
Tudom, hogy érted, hogy Mackó hogy gondolta. – Gondolom Mackó meg érti, hogy én hogy gondoltam 🙂
“De vajon ő tudta, hogy mi tudjuk, hogy ő tudja, hogy mi…”
A lényeg, hogy mindenki tud mindent. Majdnem mindent.
Éljen a motoros túrázás.
Szóval te otthon vagy földrajzilag és geológiailag is? Ajánlhatnál pár helyet!
Szerintem Csabus ebben a sorozatban egész jó helyeket ajánlott.
Akkor az lesz, hogy elindulunk, és annyi tenger lesz, amennyi lesz! :o)))
Tengernyi…
“Makedóniát ne hagyjátok ki.”
hát erre a görögök nagyon csunyán néznének rád:)
ugyanis MaCedónia amiről te beszélsz, az egy ország MaKedónia meg egy Gör. tart…..OFF..megy is a vita a névről
amugy szépnek tűnik, a táj legalábbis az. egyszer átutaztam rajt. bár aszondják Skopje elég szocreál…nem túl régies.
a szóban forgó névproblémát. Én egy makedón embert kérdeztem meg, hogy melyiket használják. Na mindegy. Szkopje valóban nagyrészt szocreál. De az óváros a várral nagyon aranyos. Érdemes megnézni, főleg akkor, ha Szerbia felől vagy felé megy az ember autópályán, mert útba esik.
Ma-k-c-edónia foevör.
A köz okulására meg dokumentációs céllal egy google maps útvonalat kaphatnánk?
Köszi
érdekes. amugy azért mert azt hiszik hogy a (egyébként görög) makedónok leszármazottai de ez nem igy van:) kb mint a románok = Római+dák elméletük….
azok egyszer csak ott termettek a semmiből. Sztem tiszta keverék nép itt minden, tudja fene, ki honnan jött. A görögöknek persze van bizonyítható történelmük. Itt meg az sem tuti, hogy Árpád apánk létezett-e. De majd egy okos egyszer bizti kitalálja.
De egy kicsit eltértünk a témától sztem. Eredettől függetlenül Románia is, Makedónia is, Görögország is meg még az osszes ország is érdemes arra, hogy egyszer felkeressük. Már akinek fussa.
Jó jövő évi tervezgetést mindenkinek!
Sajnos nem találtam olyan útvonaltervező programot, ami kezelné Bosznia-Hercegovina, Albánia és Montenegro útjait.
A Google-Map-ben néhány helyet megtudnék jelölni, de csak töredékét annak, amit kellene.
Az olyan alsóbbrendű utak, mint pl. a Durmitoron átvezető csodaszép látványút, nem is szerepelnek rajta!!
Nincs más hátra, kézbe kell venni a jó öreg papírtérképet (a túraterv is azon készült a fenti probléma miatt) és azon csemegézni.
Elég sok érintett település nevét beírtam a napi szakaszok vázlataihoz, össze lehet őket vadászni a térképen.
Jó szórakozást hozzá!
ps: ha valaki ismer olyan útvonaltervezőt, amin lehet térképpontok megjelölésével dolgozni az érintett országokban, akkor legyen szíves ide feltenni.
Ha van ilyen, akkor nagyon szívesen csinálok egy útvonal-vázlatot.
http://www.viamichelin.com/
Sajnos a Map24 a balkánon szintén használhatatlan.
Köszi, de már kilőve.
Érthetetlen etapokat sző bele ötletszerűen és alig hagy betenni pár köztespontot.
A GPS-en az IGO-8 is csak amolyan csökkent üzemmódban volt “odalenn” életképes. Sokszor fehér területeken vezetett és időnként teljesen megkeveredett, mint a kiszántott egér.
Olyankor megáll, újraindít.
Gondolom, ez nem alapvetően szoftverhiba, csak kevés az információ a területről.
Marad a papírtérkép, én azt is nagyon szeretem forgatni.
Bár a szakmámhoz tartozik a térképek mellett a GPS használata, de én még a mai napig jobban szeretem a papírtérképeket. Nem tudom, miért.
A balkáni részről egyhamar nem lesz sem útvonaltervezőben, sem GPS-ben használható adathalmaz. Nem olcsó mulatság a papírformát digitálisba átvinni. Románia keleti felén sincsenek utak a digitális adatállományokban. A Balkánon ráadásul sokáig katonai tevékenységek folytak, amik erősen akadályozták az ilyen jellegű munkákat. Ma már katonai műholdfelvételekről is lehet térképeket készíteni, de nem hinném, hogy ezt az adott ország meg tudja fizetni.
Jelenleg folyik egy nagy katonai projekt (többet nem mondok róla, mert lelőnek), de hogy ez mikor kerül az utca emberének a kezébe, azt senki nem tudja.
Szóval a balkáni részre marad a papírtérkép, és a vonalzós lépték lemérése. Sok sikert mindenkinek.
A Garmin térképeit néztétek már?
Konkrétan Albániát nem tudom, milyen részletességgel tartalmazza (nekem pillanatnyilag arra a részre csak az általános Európa-térképem tervez), de Romániát például maximálisan lefedi, még a keleti részt is.
Persze erre a 4 (vagy ki tudja hány…) tengeres túrára alapvetően én is papírtérképekkel fogok felkészülni!
jöbő év..hm…
Szlovénia, Ausztria, Adria..talán…
de olyan istenhátamögötti helyekre is elmennék mint Moldova vagy mondjuk Lamberg(Lviv), Wroclaw ami aszondják szép mint Prága..
en is csak papirterkepet tudom ajanlani, mi is olyat hasznaltunk iden a Balkanban – mellesleg arra sem volt eleg utvonal feltuntetve. a montenegroi-alban hatar mellett meg a Tara-kanyon kornyeken is rengeteg masfel-savos ut van jobb-rosszabb aszfaltfelulettel, keves utjelzotablaval. de ha az ember elkeveri az iranyt kellemes meglepetesben (is) lehet resze.
Csabus, nagyon jó a beszemáló. Kétszer is elolvastam és neki állok harmadszor is! Nagyon jól el lehet vele ütni a téli estéket, amikor a moci a garázsban pihen.
Gratulálok!
péter
Gratulálok a túrához!
A Balkán nekem is a szívem csücske, nagyon vágyom már a hegyek közé!
Mikor lesz már május?