Bizonyára sok kedves olvasónk hallotta már a \pitbike\ szót. Különösen azok hallhatták gyakrabban, akiknek a krossz műfaj közel áll a szívéhez. A többiek kedvéért néhány szóban összefoglalnám miről is van szó.
A pitbike-ozás napjaink talán legolcsóbban űzhető motorsportja. Ennek és a hihetetlen élvezetet nyújtó motorozási élménynek köszönhetően, rohamosan terjed a sportág művelőinek tábora. Elsősorban természetesen az amerikai kontinensen látványos leginkább ez a fejlődés, ahol óriási tömegeket megmozgató sorozatokban mérik össze tudásukat a riderek, amatőr szintektől a legfelsőbb profi összecsapásokig.
Így van ez mára kontinensünk nyugati régióiban is: Franciaországban, Németországban, de a briteknél és a skandináv országokban is viharos gyorsasággal tett szert óriási népszerűségre a műfaj. Szerencsére a mi házunk táján is megjelentek már az úttörők, akik felismerve e sport nagyszerűségét, lelkesen igyekeztek és igyekeznek meghonosítani itthon is a pitbike-ozást. Oly eredményesen teszik mindezt, hogy 2009-ben már a második hivatalos szezonját kezdi meg a magyar pitbike MX országos bajnokság, illetve kupasorozat, hiszen ez a széria hivatalos neve. Mindezt köszönhetjük a Team Pitbike.hu szakértő és elhivatott csapatának, akik maguk is rajthoz állnak a versenyeken olyan neveket felvonultatva soraikban, mint például a kimagasló tehetségű Déczi Balázs, aki világbajnoki futamon is öregbítette már hazánk hírnevét a motorsportban. Számos „felsőbb” kategóriákban aktívan versenyző nagy név űzi egyébként kiegészítő sportként a pitbike-ot, mert elmondásuk szerint sokban hasonlít a nagyobb kategóriákban megélt élményekhez, mégis kicsit más. Különösen igaz ez a kisebb méretű „Mini10” kategóriára, amelyek vezetése már-már a BMX kerékpárok akrobatikus élményeit idézi, szemben a nagyobb méretű, ezáltal talán valamivel népszerűbb „Midsize12” kategóriával, amely ténylegesen a krosszmotorok vezetési élményét adja.
Itt el is érkeztünk a motorokhoz és a kategóriákhoz. Maguk a pitbike-ok tulajdonképpen kis méretű krosszmotorok, amelyek a figyelmetlen szemlélő számára gyermek-motornak tűnhetnek. Vigyázat, a legkevésbé sem azok! Komoly meglepetést képes okozni egy ilyen „kis játékszer\ annak, aki nem kellő tisztelettel közeledik hozzá. A motorok majdnem mind egy ősi kis féldecis, a négyütemű Honda CRF 50 blokkjából lettek továbbfejlesztve, a kezdetek óta azonban lényegesen megnőtt a lökettérfogatuk. Először 110, majd 125, később a 140-150 köbcentis blokkok jelentek meg, a legújabb és legmodernebb erőforrások pedig már szériában 160 köbcentinél járnak. Ezek kivétel nélkül négyütemű, fekvőhengeres és levegő-olaj hűtésű masinák, melyek teljesítménye nagyjából 8-18 lóerőig terjed. Szerviz igényük és egyéb karbantartási szükségleteik minimálisak, így könnyen elérhető mindenki számára e máskülönben sem túl macerás sport.
A motorok átlagos méretei jó rátekintést adnak a dolog komolyságára. A súlyuk általában 60 és 80 kiló közé tehető, az ülésmagasság átlagosan 800 milliméter, ami a legtöbb nagy utcai motorkerékpárénál magasabb. A futómű (első teleszkópok és a hátsó villa a rugóstaggal) olyan erősek, hogy egy akár mázsa körüli motorossal is képesek a nagy krosszgépek ugrásait teljesíteni, ami – lássuk be – igen komoly teljesítmény. Mint feljebb említettem, két fő kategóriába sorolják a pitbike-okat. Alapvetően a kerékméretük alapján különböztetik meg őket, ez adja a vezetési élményükben is tapasztalható különbséget. A Mini kategória maximum 10 collos hátsó, és 12 collos első kerékmérettel, míg a Midsize kategória legfeljebb 12-es hátsó és 14-es első kerékátmérővel felel meg az előírásoknak.
Az itthoni bajnoki sorozat idén először már négy kategóriában kerül lebonyolításra, ezáltal igazolva a műfaj hazánkban is rohamosan növekvő népszerűségét. Az eddigi junior, – amelyben a résztvevők maximum 15 éves korig állhatnak rajthoz –, a felnőtt (15 és 35 év között) mini és a felnőtt midsize kategóriák mellett, idén először megjelenik a senior osztály is, amely a kissé korosabb, de magukat még mindig ifjoncnak érző, 35. életévüket betöltött sportemberek részére lett meghirdetve.
Az élvezkedésnek csak a pilóta tudása szabhat gátat
Most pedig következzen a legjobb rész. A versenyeken bárki (!) részt vehet, aki elég kedvet és bátorságot érez magában, valamint az előírásoknak megfelelő motorkerékpárral és védőfelszereléssel rendelkezik. Ha ez mind megvan, elegendő elmenni a verseny helyszínére, ahol a nevezési díj leszurkolása után (ez maximum 5000 Forint futamonként) már rajthoz is állhat. A versenyek helyéről és időpontjáról, valamint minden egyéb részletről a szervező honlapján lehet információkhoz jutni. Mindenkinek jó szívvel ajánlom e sport kipróbálását aki vonzódik a terepmotorozáshoz illetve a krosszhoz, hiszen nagyon kevés embernek adatik meg, hogy igazi mélységében élhesse át egy krosszverseny hangulatát, mint versenyző. Ha esetleg nem akar az ember rögvest a mélyvízbe ugrani, akkor is érdemes kipróbálni, mert akár hétvégi élményszerzésre, vagy időnkénti néhány órás kikapcsolódásra is kiválóan alkalmas a műfaj.
Ami még nem hangzott el, de igen lényeges momentum, hogy a pitbike kizárólag sport célú eszköz, közúti használatra nem alkalmas. Semmilyen, a KRESZ által megkövetelt berendezéssel nem rendelkezik, és nem is lehet forgalomba helyezni. Elsősorban krosszpályára való, bár az igazi pitbike pályák nem azonosak a nagy gépeknek szánt nyomvonalakkal. Kicsit koncentráltabbak, azaz rövidebb távon sűrűbben következő ugratók, asztalok, mosódeszkák, és lényegesen szűkebb ívű kanyarok jellemzik az igazán jó pitbike pályát. Ha egy szóban kéne jellemeznem a műfajt, talán a minikrosszt találnám a leginkább kifejezőnek, de felhívnám újra a kedves olvasók figyelmét, hogy a mini szó még véletlenül se sugallja azt senki számára, hogy itt csak valami gyerekes kis mókázásról van szó. Komoly kondíció és nem kevés technikai képzettség is szükséges ahhoz, hogy ezt a sportágat verseny szinten űzhessük. Hobbi szinten természetesen kevesebb is elég, de garantálom, ha valaki egyszer belekezd, abban biztosan felébred a vágy, hogy versenyen is kipróbálja magát. Végezetül még annyit, hogy természetesen a pitbike-nak is van már supermoto sőt, jégmotor verziója is, amelyek még tovább tágítják e nagyszerű sport határait és rendkívül széles teret biztosítanak mindazok számára, akiknek eddig akár anyagi, akár más ok miatt nem volt módja magát kipróbálni a motorsportban.