Bár a technológia a személygépkocsi tulajdonosok számára régen elérhető, a motoros társadalom eddig kénytelen volt nélkülözni a piacon most megjelent, vadonatúj fejlesztésű, műholdas alapú lopásvédelmi rendszert. E rendszerek eddig viszonylag nagy költséggel beszerezhető és magas üzemeltetési díjakkal terhelt szolgáltatásnak számítottak, és bár az új, motorosoknak kínált rendszer sem kimondottan olcsó, mégis sok értékes vagy egyedi motorkerékpárt birtokló társunknak érdemes lehet megfontolni a megvásárlását.
További információk a Skyguard weboldalán, Hortobágyi Zsuzsánál a 06 30 678 1546 számon, vagy az email címen kapható.
Kérünk, hogy érdeklődéskor jelezd, hogy az Onroad.hu-n olvastál a termékről!
Miniatűr motorőrProblémát jelentett eddig a készülékek relatíve nagy súlya és terjedelme, valamint a viszonylag magas áramszükséglete, amelyek egy személygépkocsiba való beszerelés esetén bőven a tűréshatáron belül voltak, viszont egy motorkerékpár kis méreteinél már ellehetetlenítették alkalmazását. A rendszer igen lényeges eleme, hogy rejtett legyen, így mindenek előtt megfelelően kis méretűre kellett zsugorítani az eszközt, hogy beépíthetővé váljon egy motorkerékpár méretű járműbe. A kisebb eszköznek természetszerűleg kisebb az áramszükséglete is, de a rohamosan fejlődő elektronikai háttér segítségével ez a vívmány amúgy is könnyebben megvalósulhatott az új készülék esetében.
Így néz ki a teljes készlet
Maga a komplett szett, egy központi egységből, egy rejtett antennából, az ezeket összekötő kábelekből, valamint egy pici jeladó egységből áll, amelyek együtt nagyjából 150-200 grammot (!) nyomnak. Úgy képzeljük el, hogy az egész szett, két nyitott tenyérben bőven elfér. Áramfelvétele készenléti üzemmódban pedig nagyjából megfelel egy GPS áramfelvételének, míg \alvó üzemmódban\ – azaz amikor a jármű hosszabb ideig parkol (pl. téli üzemszünet) –, mindössze 5 milliamper.
A készülék egy akkuőr funkcióval is bír, amely például éppen a téli üzemszünet alatt jöhet jól, hiszen képes arra is, hogy az akkumulátor töltöttségi szintjéről értesítést küldjön a tulajnak mielőtt a motor indításképtelenné válik. Ez megítélésem szerint bőven kárpótolja motorosunkat, a hasznos üzemidőn túli áramfelhasználásért. Használata végtelenül egyszerű, mivel a fejlesztők igen nagy figyelmet fordítottak az egyszerű és problémamentes kezelhetőségre.
A szettel kapott két jeladó egyikét elég egyszerűen zsebre vágni, és már futhat is a paripa. A vevő egység azonosítja a folyamatosan érkező jeleket, és biztosítja a védelmi rendszert arról, hogy a használat az arra jogosult személy által történik. Álló helyzetben a rendszer a motor indítását blokkolja az önindító letiltásával, de jelez emeléskor, az oldalsztender felhajtásakor, vagy egyéb a motor elektromos rendszerét ért támadáskor is. Amennyiben motorosunkat már járó motornál éri támadás – magyarul megpróbálják elrabolni a járművet – a motor akkor is azonnal értesíti az operátor központot, bár érthető okok miatt, az erőforrás működésébe nem avatkozik be. Sokan gondolhatják, hogy ez így nem helyes, de reálisan átgondolva be kell látni, hogy egy nagy sebességgel menekülő motor lefullasztása, katasztrofális következményekkel járhat minden a jármű környékén tartózkodó személyre nézve is, tehát balesetvédelmi okból ez a funkció az autóktól eltérően nem elérhető.
Szervizigénye is minimális. Átlagosan évente szükséges egy elemcsere a jeladóban és ezzel vége is. Karbantartást egyáltalán nem igényel az eszköz.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért jobb ez a védelem, mint például egy teljes körű casco biztosítás? A válasz egyszerű: Ez a szolgáltatás nem egyenértékű a cascóval. Amennyiben egy biztosított járművet ellopnak, a tulajdonos legfeljebb a járművének az önrésszel csökkentett kárkori értékének megtérítését remélheti. Lényeges momentum, hogy ezt az ún. kárkori értéket a biztosító állapítja meg, és az ebből következően általában lényegesen alacsonyabb lesz, mint a pórul járt gazda elképzelése szeretett kedvencének értékéről. Sok motoros felextrázza vagy akár átépítéssel teszi egyedibbé járművét, ezeket a biztosító kizárólag külön díj esetében hajlandó figyelembe venni egy esetleges kárrendezés esetén, de a tapasztalatok szerint ezeket is jelentősen avultatja az idő múlásával még abban az esetben is, ha azok semmiben nem térnek el újkori állapotuktól…
Mit nyújt ezzel szemben a műholdas védelem? Nagy valószínűséggel ellehetetleníti a motor eltulajdonítását, de ha ez mégis megvalósul, lehetővé teszi annak gyors felkutatását a hatóság számára. A műholdas lopásvédelmi rendszer lehetővé tesz még egy sor szolgáltatást, amelyet semmilyen biztosítás nem pótolhat. Terjedelmi okok miatt csak egyet emelnék ki: Nagy divat lett manapság a távoli, egzotikus országokba való utazás. Gondoljunk csak például a Budapest-Bamakó ralira, de rengetegen indulnak sokkal kevésbé felkészülten, más hasonlóan vadregényes, ámde ugyancsak sok veszélyt rejtő célpontok felé. A műholdas technika lehetővé teszi a motoros nyomon követését bárhol a földön, ahol van GSM hálózat, de az ún. „szörfös” technológiájú antennarendszernek köszönhetően, az egyébként lefedetlen területeken is még sokáig biztonsággal felderíthető a jeladó egység helyzete.
Megállapítható, hogy éppen mozgásban van-e, vagy esetleg már hosszabb ideje egy helyben tartózkodik. Ebből következtethetnek egy esetleges balesetre akkor is, ha a motoros például egy sérülés miatt képtelen a pozíciójának közlésére, és a lehető legpontosabban meg tudják határozni a motor helyzetét, késedelem nélkül a helyszínre küldve a segítséget. Mint mondtam ez csak egy példa a technológia hasznosságával kapcsolatban, de van számos, a hétköznapokban is jól kamatoztatható egyéb funkció is, amelyek semmilyen biztosítási módozattal nem elérhetőek.
További információk a Skyguard weboldalán, Hortobágyi Zsuzsánál a 06 30 678 1546 számon, vagy az email címen kapható.
Kérünk, hogy érdeklődéskor jelezd, hogy az Onroad.hu-n olvastál a termékről!
Végül, de nem utolsó sorban essen néhány szó a költségekről. Mint említettem, ez nem egy kifejezetten olcsó rendszer, de vigasztalódjunk a népi bölcsességgel, miszerint ami olcsó az . . . . nem jó. Tehát meg kell egyszer vásárolnunk a szettet, ki kell fizetnünk a beszerelés költségét, majd minden hónapban fizetnünk kell egy fix díjat, hiszen a rendszert üzemeltető cég operátorai az év minden napjának, minden egyes percében rajta tartják vigyázó szemeiket kedvencünkön. Lássuk be, ezt meg kell fizetni. A készülék két évig garanciális, és bizonyos szintű assistance szolgáltatás is jár hozzá.