Mint fentebb írtam, olyan negatív előítélettel vettem át szegény ezerötös Intrudert a kereskedésben, hogy szinte már szégyellem magam. A motorozáshoz a mindennapi használat, a praktikum, a közlekedési-eszközség oldalról közelítek, ezek a macsó, villantós, életérzős gépek soha nem tartoztak az álmai közé. Ezt az alapot csak tovább rontotta, hogy beszélgetés szinten két másik motoros médiumtól is leszóló hangokat hallottam tesztünk alanyáról. Aztán az udvaron ott terpeszkedett előttem ez a 330 kilós állat, én meg azon gondolkodtam, hogy akinek egyharmad tonnára és ezerötszáz köbcentire van ingerenciája, az miért nem jár valami négykerekű járművel.
Hihetetlen, hogy ekkora fenevad ilyen együttműködő tud lenni. Legalább annyira hihetetlen, minthogy kimondottan megszerettem
Beletörődve felültem, akarom mondani, leültem a motorra, hiszen az ülésmagasság kimondottan alacsonynak mondható. Beröffentettem a vékettőt, és elindultam. Mivel konkrétan a Keeway 125 Speedről ültem át, eltartott egy darabig, míg megszoktam a háromszoros tömeget és a tízszeres teljesítményt. Furcsamód az első kilométerek sokkal kevésbé voltak szokatlanok, mint számítottam, megdöbbentően hamar megtaláltam a hangot az Intruderrel.
Az üléspozíciója annak ellenére kényelmes, hogy már sok ízben értekeztem az előre nyújtott lábbal történő motorozás téves mivoltáról. Fixa ideám, hogy ha nem kb alattunk van a lábunk motorozás közben, az rendkívül kényelmetlenné teszi a kilométereket, hiszen minden gödröt a hátsó futóműre és a gerincoszlopunkra bízhatunk, nem beszélve arról, hogy a motor kezelése szempontjából sem szerencsés, ha nem tudunk lábra terhelni. Az Intruderben is ott lappang ez a negatívum természetesen, de a jól eltalált hátsó futómű, no meg a hatalmas tömeg sokat javít a kényelmen.
A kormány eléggé elöl van, úgy éreztem 176 centimmel határeset vagyok. Aki nálam rövidebb, annak már kényelmetlenül nyújtózkodnia kell, nekem még pont jó volt. Összességében elmondható, hogy az üléspozíció megélve sokkal kevésbé extrém, mint ránézésre, így pozitív csalódást jelentett.
Nem vagyok híve az előrenyújtott lábbal történő motorozásnak, de az Intruder nyergében nem olyan vészes
Feleségem sem az ilyen motorokhoz van szokva utasként, így kissé megszeppenve számolt be a terpeszben-guggoló motorozás különös élményéről. A pozitúra által keltett sztereotípiát inkább most nem vetném „papírra”. De összességében jól érezte magát, tetszett neki, hogy átlát a fejem felett, illetve rá is hatással volt ez a számunkra szokatlan kategória.
Nagy, de brutálisnak nem mondanám. Pont hozza azt, amit elvárok
A szív közel 1500 köbcentis, V2-es erőforrás, 80 lóerővel és 126 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. Az első szembetűnő tulajdonsága, hogy alacsony fordulaton nem nagyon szeret üzemelni, ellenben magasan sem. Alapjárat közelében gázadásra éktelen rázkódással reagál. Ez igaz akkor is, ha ötödikben, azaz a legmagasabb fokozatban 80 körül gyorsítani szeretnénk. A rázkódást követően egy meggyőző nyomatékú gyorsulás következik, aminek azonban a leszabályzás vet véget, viszonylag hamar.
Lehet, hogy ez így leírva nem túl bizalom gerjesztő, de a valóságban kimondottan élveztem a V2-es motor minden rezdülését, hangját, dinamikáját, azt gondolom, hogy kiválóan megvalósítja azt, amit egy ilyen stílusú motor nyergében elvárhatunk.
Számomra a 80-120 kilométer/óra utazósebesség tűnt kellemesnek. Mivel a menetszelet jórészt izmos mellkasunkkal hárítjuk, efölött haladni inkább extrém sport, mintsem közlekedés. Nem csak egyenesben, hanem kanyarban is világossá válik, hogy az Intruder nem a fürge cselle ivadéka. Az alacsony súlypont és a széles gumik miatt kis sebességnél is mélyre kell dönteni a motort, lassított felvétel érzése van az embernek. De ezt sem negatív éllel írom, kimondottan feelinges kanyargós úton közlekedni, és ha nem is megyünk gyorsan, de tényleg minden métert élvezhetünk, és ez biztosan nem mondható el a kategória összes résztvevőjéről.
A kezelhetőséghez érve szeretném csodálatomat explicite is hangsúlyozni. A 328 kilós száraz tömeg ijesztően hangzik, de ami a legszebb, és a legszerethetőbb ebben a motorban, hogy ezt bámulatos mértékben hazudtolja meg. Nem csak arról van szó, hogy valamilyen tempónál már könnyű vele kanyarodni, hiszen ma már talán nincs is olyan motor, amivel tényleg küzdeni kell, ha már egyszer halad. A lenyűgöző, a lépés tempóban tapasztalható kezelhetőség. Nem vagyok egy vezetéstechnikai instruktor mágus, de ezzel a motorral pár perc gyakorlás után koppra alátekert kormánnyal és karcoló lábtartóval fordultam meg a motor méreteihez mérten igen szűk körben. Megdöbbentően jól kezelhető kis sebességnél, amihez bizonyosan hozzájárul az alacsony tömegközéppont, a jó felépítés, és a jól kezelhető kuplung és hátsó fék egyaránt.
Kezelhetőség tekintetében nagy megdöbbenés volt számomra a kis Intruder
A nagytesón nem ültem, de, hogy őszinte legyek valahogy nem is hiányzik. Az M1500 majdnem telitalálat, vagyis ami hiányossága, az valószínűleg a nagyon sem jobb. Mondták páran, hogy az ezernyolcasnak érezhetően magasabban van a súlypontja, amivel az 1500-ös véleményem szerint legnagyobb előnye vész el.
A tesztnapok végére a kezdeti tartózkodás kezdett határozott rajongásba átcsapni. Arra lettem figyelmes, hogy nagyon boldogan ültem fel erre a motorral, és minden nehézség nélkül közlekedtem vele városban, és városon kívül egyaránt. Nem tudom elképzelni, hogy valakinek, akit egyébként vonz a stílus, csalódást okozna a kis Intruder.
MŰSZAKI ADATOK | Suzuki Intruder M1500 |
Motortípus | 54 fokos, V2-es elrendezésű, folyadékhűtésű, benzinmotor |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1462 |
Furat x löket (mm) | 96×101 |
Sűrítési arány | 9,5:1 |
Teljesítmény (kW(LE)/min) | 59(80)/4800 |
Forgatónyomaték (Nm/min) | 126/2700 |
Szekunder hajtás | kardántengely |
Sebességváltó | 5 fokozatú |
Első fék | 290mm, dupla tárcsafék |
Hátsó fék | 275mm, tárcsafék |
Első gumiabroncs | 120/70ZR18 |
Hátsó gumiabroncs | 200/50 ZR 17 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2410/870/1100 |
Tengelytáv (mm) | 1690 |
Ülésmagasság (mm) | 716 |
Saját tömeg (kg) | 328 |
Megengedett legnagyobb össztömeg(kg) | 550 |
Üzemanyagtartály térfogata (l) | 18 |
Alapár (2009. május) | ? |