A II. világháború után Olaszországban a robogók, majd később a háromkerekűek az olcsó közlekedés, szállítás egy racionális alternatíváját jelentették. A jelenlegi gazdasági helyzetben az ilyen járműveknek újra nagy piaca lehet.
Ez járhatott az Automoto alkotóinak fejében, amikor egy gazdaságos blokk felhasználásával ezt a háromkerekű öszvért megalkották. Az időjárás viszontagságaitól határozottan jobban véd, mint egy hagyományos robogó, bár ebben a formájában sem ad akkora kényelmet, amit egy autóban megszokhattunk. Akárhogy is, a BMW C1-et idéző félig zárt „kabin” határozottan vonzóbbá teheti a két (három) keréken közlekedést az autósok számára. Egy ilyen váltás oka pedig nagyon is prózai, az Automoto ideális olcsó és kis költséggel üzemeltethető városi jármű.
A nagy szélvédőhöz ablaktörlő is jár
A mutáns robogót egy nem túl szervízigényes, Honda GY6 típusú, léghűtéses, négyütemű 150 köbcentiméteres motor hajtja fokozatmentes automata váltón keresztül. A hatékony erőforrásnak és a kis tömegnek hála a fogyasztás nagyon kedvező. Az alig 8 literes tank nagyságrendileg 250-260 kilométer megtételére elegendő, ami száz kilométerenként 2,8 literes névleges fogyasztást jelent – ez nyugodt vezetési stílussal akár a 2,4 literes értékig csökkenthető. Ez messze nagyobb hatékonyságot jelent, mint amit jó néhány hibrid jármű hasonló adatai mutatnak. A csúcssebességgel sincs gond, a maximálisan elérhető 100 kilométer per órás tempó (az Egyesült Államokban) akár az autópályán közlekedést is lehetővé teszi.
A Piaggio MP3 megoldásával szemben az Automoton a hátsó tengelyen van két kerék, és nem ezek, hanem az egész kabin dönthető, parkoláskor pedig a középen elhelyezett forgástengely mozgása lezárható. A jármű helyigénye sem álló helyzetben, sem menet közben nem nagy, mindössze egy 220 centiméter hosszú, 98 centiméter széles és 178 centiméter magas teret foglal. Így az átlagos motoroktól egy kicsit szélesebb, ám még elég keskeny a sorok közötti furikázáshoz. A könnyű, de tartós műanyag kabin két személy és egy viszonylag nagy csomagtartó számára ad helyet, de szó van már egy egyszemélyes, nagyobb csomagterű változat készítéséről is.
Az egészben a legszebb, hogy ez a jármű nemcsak egy terv, vagy éppen prototípus. A robogó már tömeggyártásba került, miután a gyártók az amerikai szabványoknak megfelelő bizonyítványokat beszerezték. Újabb előnyt jelenthet, hogy a legtöbb államban autókra érvényes vezetői engedéllyel vezethető. A tavalyi és idén nyáron várható benzinárak miatt egy ilyen jármű nagy népszerűséget szerezhet az ingázók körében. Az egyesült államokbeli vételár 3800 dollár. Alapfelszereltségében tartalmazza az összes kényelmi kiegészítőt is: beépített akkutöltő, zárható tárolórekeszek és csomagtartó, ablaktörlő, metálfényezés, ABS (!) és egy négy hangfalas MP3 lejátszó.
Nagyon reméljük, hazánkban is forgalomba kerül ez a szimpatikus öszvér!