A szépség és a szörnyeteg egy testben
Az első Yamaha V-Max 1985-ben jelent meg. Az 1198 köbcentiméteres, 140 lóerős V4-essel hajtott meztelen izommotor hamar kultikussá vált, a továbbfejlesztés azonban elmaradt, így lett belőle örökre legenda. Most, több mint húsz évvel később azonban a legenda feltámadt, és immáron hivatalosan is bemutatkozott a 2009-es Yamaha V-Max! Hetek óta jelennek meg az Onroad.hu hasábjain is bizonytalan eredetű fotók, legutóbb pedig a hivatalos gyári bemutató időpontja is biztosnak tűnt. Június negyedikén, tegnap este valóban publikussá váltak az új modell fotói és technikai paraméterei.
A Yamaha hivatalos tájékoztatása szerint az új V-Max project céljai a nagy motorerő, a brutális gyorsulás és a precíz vezethetőség, az egyedi vonalak és természetesen az Euro III normák betartása voltak. (Mit mondjak, nem aprózták el.) Az eredmény egy 310 kilogrammos motorkerékpár, amelyet 1697 köbcentiméteres V4-es blokk hajt 200 lóerős teljesítménnyel (9000-es fordulaton) és 166,8 newtonméteres nyomatékkal (6500-as fordulaton). A motort telezsúfolták elektronikával: elektronikus gázkar, motorvezérlés és üzemanyag-befecskendezés gondoskodnak arról, hogy uralható legyen a 65 fokos hengerszögű V4-es blokk rettenetes ereje. A fejlesztő-mérnökök ígérete szerint az elektronika figyelemmel lesz a vezető képességeire is, így kezdők is nyugodtan felülhetnek a motorra. Mindez a GENICH rendszernek köszönhető, amely a Genesis (létrehozás) – Electronic (elektromosság) – New (új) – Innovative (innovatív) – Control (ellenőrzés) – Human (emberi) szavak kezdőbetűiből állt össze. (Ez utóbbiról technikai részleteket nem hoztak még nyilvánosságra, pedig roppant érdekes lenne tudni, hogyan valósítják meg ezt az elgondolást.)
A vadállat
Mr. Max 18 colos kerekeken gördül, amelyek közül a hátsó mérete érdemel komoly figyelmet: 200/50R18. A váz teljesen új, alumíniumból készült „Diamond” típusú, amelyet a rendkívül kis súly és a nagy szerkezeti merevség jellemez. A váz központi, gerinc-része, valamint a hátsó segédváz más szerkezetből készültek, hogy mind a kettő a saját funkcióit a lehető legjobban el tudja látni. A különböző területeken eltérő szerkezetű alumíniumot használnak, így az egész szerkezet merevsége optimális lesz. A hatalmas V4-es blokk sem csupán egy nagy tömeg a váz közepén: maga is teherviselő elemként funkcionál.
Az első villák 52 milliméter átmérőjű, fordított titánium teleszkópok, amelyek előfeszítése, húzó- és nyomócsillapítása egyaránt állítható. A hátsó központi rugóstag ugyanígy, minden szempontból teljes mértékig testre szabható. Az első fékek 320 milliméter átmérőjű hullámos tárcsák, amelyekbe radiális, hatdugyattyús féknyergek harapnak lassításkor. A hátsó, 298 milliméteres tárcsához egyetlen dugattyús féknyereg is elegendőnek bizonyult. A V-Max megkapta a Yamaha legújabb fejlesztésű blokkolásgátló-rendszerét is, amely minden útburkolaton igyekszik a lehető legkisebbre csökkenteni a monstrum fékútját. Az előzetes technikai paraméterek alapján ez a futómű már alkalmasnak tűnik a motor teljesítményének kezelésére, így remélhetőleg felülmúlja a nagy előd ezen a téren mutatott gyengeségeit.
Lehet, hogy nem kellene tuning-kipufogó rá?
A 2009-es Yamaha V-Max végsebességét elektronika szabályozza le 220 kilométer per óránál. Végre egy olyan ötlet, amelyet maximálisan tudok támogatni! Kár, hogy a piacon minden bizonnyal hamar megjelennek a „megoldások” erre is, hogy a további turbófeltöltőkről, kompresszorokról és nitrókról ne is beszéljünk.
A magyar ár 4 998 000 forint lesz, a motor július 1-től rendelhető Magyarországon is. Az európai piacra csupán 1500 motor fog érkezni, így aki még idén szeretne V-Maxot, az jobb ha siet! De nem egyenesen egy márkakereskedésbe, ugyanis a motor kizárólag online lesz rendelhető. (Az oldal megtekintését mindenkinek javaslom, remek kisfilmek találhatók rajta a motorról!) A kereskedőnél csupán a piszkos anyagiakat, no meg az örömteli átvételt kell intézni. (A fentiek folyományaként legnagyobb sajnálatunkra tesztmotor sem lesz, csupán üléspróbát vehetünk majd az újdonságon.)