A jogosítvány megszerzése előtt minden motoros tanfolyamra jár, hogy ott szakképzett oktatóktól sajátítsa el a motorkezelés alapjait. (Ideális esetben legalábbis így kellene lennie.) Azonban még azok sem jutnak el a biztonságos motorkezelés alapszintjére, akik valóban lelkiismeretesen részt vesznek az összes tanórán.
Mi ennek az oka? Az oktatók éppen csak azt tanítják meg, ami a rutinvizsga abszolválásához szükséges. Futószalagon megy az oktatás, aki magától is végre tudja hajtani a feladatokat valahogy, azzal már nem is kell foglalkozni, a gyengébbeket is csak annyira hozzák fel, hogy a vizsgán átmenjenek. Ez a tudás pedig az utcai motorozáshoz édeskevés. A gázt persze mindenki tudja húzni, de hogy a motorkerékpár mitől és hogyan áll meg, vált irányt, kanyarodik be, ezekről sajnos a közúton hosszabb-rövidebb ideje motorozók jelentős részének fogalma sincs. Egy részük ösztönösen többé-kevésbé jól kezeli motorját, egy vészhelyzetben azonban ennél többre van szükség: tudatosan kell irányítani a kétkerekűt, hogy elkerülhessük a balesetet.
Megfordulás szűk helyen nagy motorral
A Yamaha Hungária a sokéves motoros utánképzési tapasztalattal rendelkező Wenson Vezetéstechnikával közösen hozta létre a Yamaha Mesterkurzust, amely a hangvillás motorok tulajdonosainak egyedülállóan alapos felkészülést tesz lehetővé a fent említett tudatos és biztonságos motorozás irányába.
A Mesterkurzus lényege, hogy az úgynevezett utcai motorok (külön kategóriát képeznek a cruiserek és a robogók, tekintettel azok némileg eltérő felépítésére) kezelését két lépcsőben sajátíthatják el a résztvevők. Az első szinten a motor fizikáját kell megérteni és az irányítást kis sebesség mellett átültetni a gyakorlatba. Az Euroring versenypályán alacsony tempóval körözve gyakorolják be a tanulók a helyes kormányzást, a különböző kanyarodási stílusokat. Ezen kívül természetesen kis és közepes sebességről megtanulják a helyes vészfékezést – a helytelen fékhasználat számos motoros baleset forrása, és a motorkerékpár korrekt lassítása a legbonyolultabb feladatok egyike –, valamint néhány szűk manőver végrehajtását, hogy az országúton a túrák során ne Y-ban, „százlábúként”, hanem egy íven legyenek képesek megfordulni.
Amennyiben valaki az alapszintet elvégezte, lehetősége nyílik a megszerzett tudást továbbfejleszteni a haladó, nagyobb sebességű tréning elvégzésével. Itt ugyanazokat a dolgokat – kanyarodás és fékezés – gyakorolják a résztvevők, azonban nagyobb sebességről. A fékgyakorlatoknál már komolyabb tempóról kell megállni, illetve fékezés közben akadályt is kell kerülni. A kanyartechnika csiszolásánál nő a tempó, illetve van olyan feladat is, ahol tilos a fékek használata. Utóbbival mindenki rákényszerül arra, hogy be merje engedni a motort a kanyarba nagynak tűnő tempóval is, és ne kezdjen fékezni a kanyar bejáratánál.
Némileg eltérő tematika alapján vesznek részt a képzésen a cruiser- és a robogó tulajdonosok. Az ő motorjaik eltérő súlyelosztása, a robogók esetében a hiányzó motorfék ugyanis néhány gyakorlat elvégzését más módon teszi optimálissá. Ezért őket külön osztják be a Mesterkurzus képzéseire, hogy csak hasonló motorokkal legyenek együtt. Így hatékonyabban sajátíthatják el a biztonságos motorozáshoz fontos fogásokat.
Majd átültetjük a gyakorlatba is. Ezzel a technikával remekül megérthetjük a motorkerékpár irányítását
A Mesterkurzuson történő részvétel a Yamaha tulajdonosok számára igen egyszerű és gyakorlatilag ingyenes. Mindössze jelentkezni kell a legközelebbi Yamaha kereskedésben, és egy jelképes, 10000 forintos összeggel helyet foglalni. A képzések minden alkalommal hétfői napokra esnek, a pontos dátumot a kereskedők egyeztetik le a központtal, és ők is viszik el ügyfeleiket az Euroringre, Örkénybe. A képzésen természetesen mindenki a saját motorjával vesz részt, hiszen azt a járművet kell megtanulnia tökéletesen kezelni, irányítani.
A tanfolyam természetesen elérhető azok számára is, akik nem rendelkeznek Yamaha motorkerékpárral. Az Onroad.hu és a Wenson Vezetéstechnika motoros tréningjei is a fenti tematika szerint zajlanak. Ezek részvételi költsége tréningenként 20000 forint, amely az Euroring délutáni 13000 forintos sima pályahasználati díjához képest még mindig nagyon kedvezőnek mondható. A márkafüggetlen tréningekre jelentkezni szerkesztőségünkön keresztül lehetséges.
Aki pedig szeretne többet olvasni a motoros képzésekről, azoknak ajánljuk korábbi cikkeinket: