A 2008-as motorkerékpáros újdonságokat már tavaly ősszel folyamatosan prezentálták a gyárak a nagy nemzetközi szakkiállításokon. Ezeket azonban még csak megcsodálni lehetett, merengeni technikai paramétereiken, elképzelni, milyenek lesznek valós használat közben. Bár a motorok tesztelésére felesküdött újságírók jó része télen sem teszi le legalább saját kétkerekűjét, az újdonságok kipróbálásának terén azért akad néhány hónap uborkaszezon.
Keresi a fészket
A 2008-as hazai tesztelési lehetőségek sorát a Yamaha nyitotta február 6-án. Aszfaltra a hideg idő és a bármikor csúszóssá váló utak miatt még nem lett volna célszerű kilátogatni, ezért a téli motorozás legkellemesebb formáját választották: 2008-as terepmotoros és főként quados újdonságaik jelentős részét felvonultatták a nyáregyházi krosszpályán, hogy a leghitelesebb környezetben lehessen ismerkedni velük.
Nagyon bölcsen két részre osztották a számomra ismeretlen, azonban nagyon hamar megkedvelt létesítmény nyomvonalát. Egyik oldalán a motorokkal ismerkedő zsurnaliszták bontogathatták szárnyaikat, a buckák másik részén ellenben a négykerekűeké volt a terep. Azon belül is a sportquadoké, a haszonjármű kategóriába eső ATV-k számára a zárt pálya melletti földutakon jelöltek ki egy remek szakaszt.
Az YZ250-es krosszmotor az új fejlesztésű WR250 alapja, így némi elképzelésünk lehet az újdonságról, ha ezt kipróbáljuk
A Yamaha 2008-as újdonsága a WR250R endúró. Az utóbbi időben egyre nagyobb népszerűségnek örvend a négyütemű 250 köbcentiméteres kategória a krosszosok és a tereptúrázók körében. Ez érthető is, hiszen a 450-es gépek sok egyszerű, vagy még csak szárnyait próbálgató motoros számára túl erősek, így nyergükben nem tudjuk a motorozást felhőtlenül élvezni. A négyütemű 250-es blokkok ellenben remekül ötvözik az „elegendő ám nem túl sok” elvét. A WR250-es még nem érkezett meg, azonban közúti használattól eltiltott testvérét, az YZ250 krosszváltozatot kipróbáltuk, 450-es „bátyjával” egyetemben.
A „nagyvas”: az YZ450F potenciáljának kihasználásához nagyon komoly motoros tudásra van szükség
A 250-es nagyon kezes, könnyen vezethető motor, bár a 450-essel összehasonlítva kissé nyomatékszegény az alsóbb fordulatszám-tartományban. Ez egyébként nem válik a hátrányára, sőt a kezdő versenyzők vagy a köznapi mű-krosszosok esetében inkább előnnyé kovácsolódik. A kanyarokban nagyon jól fordul, nem akar kitörni, mindenütt jóindulatúan viselkedik. Egyenletesen épül fel a nyomaték és az erő, amikor gázt ad az emberfia, nem éri olyan sokk, mint a 450-es esetében, amely csak haladóknak, vagy még inkább profik kezébe ajánlott. A tapadása rendkívül kiegyensúlyozott, az átlagos krosszversenyzőkét jóval meghaladó súlyú motoros alatt is kiszámítható, sőt fel sem vette ezt a megpróbáltatást. Kellemesen, lágyan, mégis meggyőző határozottsággal tette a dolgát. A rumplis – mosódeszkás szakaszokon is jól uralható, pontosan irányítható, hála a jó fogású és pozícionálású kormánynak. Az olajos kuplung lágyan dolgozik, a váltó pontosan és precízen veszi a fokozatokat, ez különösen jól érezhető a szűk mandinerek előtti visszaváltások alkalmával. Nem tiltakozik, sőt igen jól viseli a kuplung nélküli váltásokat is, és az egyenesekben félelmetes gyorsításokat produkál. A hangja nem olyan visszafogott, amit a Yamaha WR endúrói szolgáltatnak, ám ez versenypályára fejlesztett motor esetében nem is annyira elvárás.
A rövid menetpróba után alig várjuk a WR utcai használatú verzióval tett hosszabb kirándulást! Ami nem lesz lehetetlen, különös tekintettel az új modell talán egyedülálló, 10000 kilométeres szervizciklusára.
2008-as újdonság a 250-es Raptor rovarszerű, de nagyon vonzó „arca”
Természetesen nem arról van szó, hogy autóval mentünk volna be a krosszpályára, bár valószínűleg azzal ott nem is jutottunk volna messzire. Nem úgy mint a Raptorokkal, amelyek a Yamaha sportolásra szánt négykerekűi. A 2008-as évre újdonságként az YFM250R névre hallgató szöcskéjét dobja piacra a japán gyár. Talán itt is igaz, hogy nem a legnagyobb a legmegfelelőbb egy kezdő kezébe. Quadosként pedig nagyságrendekkel inkább ide kell magamat sorolni, mint terepmotorosként, hiszen ez a remek alkalom immár a második volt életemben, hogy „négy keréken motorozhattam”.
A 250-es Raptorról az első benyomásom az volt, hogy nem az én testalkatomra tervezték. Úgy is mentem ki a pályára, hogy megteszek egy, maximum két kört, fényképezek, majd irány a kétkerekű szekció. Ehhez képest az első, nagyon lassú és bizonytalan ismerkedő kör után, amikor is annyit megállapítottam, hogy csigaszerű tempóban is könnyedén boldogulok minden emelkedővel és lejtővel, saját magam számára is meglepő módon élvezni kezdtem az apró járművet. Ráadásul egyre jobban.
A krosszpályán igazán nagy móka a hátsókerék-hajtású gépekkel csapatni
Az új hengerfejjel szerelt 250-es blokk minden helyzetben bőséges erőt szolgáltat, bár nyilván többet kell az ötsebességes váltóval dolgozni, mint például egy 700-as Raptor esetében, hogy ne rángassa a motor a meghajtásért felelős láncot. Ugyanakkor egy kanyar utáni kigyorsításnál a buckán véletlenül megugró gázra nem áll olyan veszélyesen keresztbe, mint sokkal erősebb nagytestvére. Az általam próbált példányt ráadásul az összes kapható Yamaha kiegészítővel felszerelték, körben acélcsövek- és rácsok óvták a technika sérülékeny részeit, valamint egy csodálatos hangú sportdob javította a quadozás akusztikai élményét. Végül aztán a tervezett legfeljebb két kör úgy elhúzódott tízen-valamennyivé, hogy majdnem lemaradtam a munkagépek kipróbálásáról. Ami pedig nagy hiba lett volna.
A nap fénypontja számomra ugyanis akkor következett, amikor felülhettem a 700-as Grizzly kényeztetően puha foteljébe. A hatalmas ATV ugyan nem idei fejlesztés, mérhetetlen erejével és kényelmével, szervókormányával talán még mindig etalon a kategóriájában. Vezetése káprázatosan egyszerű. Érezhető, hogy fejlesztése során arra törekedtek a mérnökök: a lehető legkevesebb dolog vonja el használója figyelmét környezetéről. A fokozatmentes automata váltó előválasztóján csupán azt kell beállítanunk, előre- vagy hátra szeretnénk elindulni, illetve hogy előrefelé normál tempóban vagy a különösen járhatatlan helyekre szánt lassú áttétellel. Innentől csupán a gázt kell nyomnunk jobb hüvelykujjunkkal, a két- illetve négykerékhajtás között gombnyomással, bármikor menet közben választunk. Hihetetlenül könnyedén és puhán kel át a hatalmas monstrum minden utunkba kerülő akadályon. Amikor azt érezzük: „Na ez már sok lesz!”, utólag hátrafordulva nem értjük, miért problémáztunk az akadály előtt. A 274 kilogramm saját tömegű, első és hátsó csomagtartóján összesen 130 kilogrammot cipelni, maga mögött pedig akár 550 kilogrammos utánfutót vontatni képes jármű hatalmas, ballonos kerekeivel észrevétlen puhasággal halad át szinte mindenen, ami az útjába kerül. Egyenes, nyílt szakaszokon a 80-as tempó fölötti száguldás pedig ugyanilyen könnyedén megy. Nyergében úgy érezzük, tényleg miénk a világ.
A Grizzlyvel járni az erdőt-mezőt ritka élvezetes dolog! Jól látható, milyen védett helyen van a teljes első hajtás
A Grizzly technikájára épülő „miniterepjáró”, a Rhino valóban megújult a 2008-as évre. Az erdészek, vadászok számára hasznos kis teherszállító vezetése igazán jól ötvözi az autókat és a quadokat. Első ránézésre olyan, mint egy kis triálgép. Az oldalra nyíló ajtókon, vagy azok felett jutunk be a fémből és műanyagból építkező, teljesen vízálló, slaggal tisztítható belső térbe. Az erőátvitel hasonlóan pofonegyszerű, mint a Grizzly esetében, bár itt kormánnyal irányítjuk a járművet, és pedálokkal gyorsítunk-lassítunk. Tehát még annyi „motoros” tudás sem kell, mint a nagymedve terelgetéséhez. Igaz, az élmény sem olyan. A 479 kilogramm száraz tömegű Rhino tekintélyes platóján 181 kilogrammnyi terhet szállíthat, utasai protektoros ruha és bukósisak nélkül juthatnak el hasonlóan nehezen megközelíthető helyekre, mint a Grizzly nyergében. Cserébe az elérhető végsebesség számottevően alacsonyabb, ám ennek a járműnek és tulajdonosainak bizonyosan nem a száguldozás lesz a célja.
A remekül sikerült Yamaha krossznap keretén belül számos hasznos és érdekes újdonságról, a céget, a termékeket és a magyarországi forgalmazást érintő változásról is tudomást szereztünk. Ezek ismertetése azonban túlnyúlik jelen élménybeszámoló keretein, így néhány nap múlva külön cikkben fogjuk kedves olvasóink információigényét kielégíteni.
Jó, ha használjuk a biztonsági övet!