A BMW G 650 Xcountry az újonnan született hármasikrek közül a középső testvér, hiszen az Xmoto többnyire aszfalton és pályán teljesít, az Xchallenge pedig kimondottan a terepre termett. Mivel az Xmotot már volt szerencsém tesztelni, úgy gondoltam, hogy az alapjaiban megegyező Xcountry nem okozhat meglepetést. Ennek ellenére sorra jöttek a meglepetések, olyanok, amikre próbáltam lélekben felkészülni, azonban nem mindig sikerült. A BMW mindennapos használatra és könnyebb terepekre is ajánlja ezt a típust. Úgy döntöttem hát, jól beviszem az erdőbe, és ott meglátjuk ki a nagylegény. Az, hogy kinek fogyott el a bátorsága és az ereje, nekem vagy a motornak, kiderül a teszt végére.
Ahogy az ikrek másik két tagját, az a G 650 Xcountryt is az F650-ből származó Rotax blokk átdolgozott változata hajtja. A motor itt is 39 kilowatt (53 lóerő) teljesítményt és 60 newtonméter nyomatékot ad le 7000, illetve 5250 percenkénti fordulaton. Az átalakított négyszelepes hengerfejnek köszönhetően sikerült két kilogrammot lefaragni a blokk súlyából. Az üzemanyag-befecskendezést és a kettős gyújtást is a BMS-C II elektronikus vezérlés felügyeli. Lambda-szonda és háromutas katalizátor biztosítja, hogy a BMW könnyedén teljesíti az Euro 3 környezetvédelmi követelményeit.
Alapjáraton alig érezhető a vibráció, ami egyhengerestől szép teljesítmény. Jók a gázreakciók, nincs hirtelen rántás. Ereje inkább középtartománytól érződik, viszont onnantól már folyamatos a nyomaték. Aszfalton minden körülmények között megfelel a normál közlekedésben való dinamikus részvételhez. Az első sebességfokozat megfelelően hosszú a terepre merészkedéshez, nem pörög le túl gyorsan, viszont elég erő van benne a meredekek meghódításához. Fogyasztása 3,5 és 5 liter között mozog száz kilométeren, felhasználástól függően.
A váz – a praktikusság jegyében – szerelhető alkatrészekből áll össze, melyek különféle anyagokból készültek. A fő rész hegesztett acélcső, ezt alumínium-öntvény elemekkel egészítették ki. A segédváz kovácsolt alumínium, ami könnyű, ugyanakkor erős is. Szintén alumínium öntvény a lengővilla, amely ugyancsak erős, de ránézésre pille könnyűnek tűnik. Előre 45 milliméteres fordított teleszkópvilla került állítható húzó- és nyomófokozati csillapítással. A terepképesség érdekében 19 collos fűzött kerék került előre, hátul pedig 17 collos, szintén drótküllős kerék viseli a gödrös terep kihívásait. A benzintank az ülés alatti vázháromszögbe került, ami jót tesz a súlyelosztásnak. Térfogata mindössze 9,5 liter, ezért túl mélyen ne merészkedjünk az erdőbe!
Terelgetni sem túl nehéz az Xcountryt, hiszen menetkészen is csupán 160 kilogramm a tömege. Az elöl 240, hátul 210 milliméteres rúgóút mindenhol elegendőnek bizonyult, pedig még „repülőset” is játszottam vele. A megállás sem okoz gondot, elöl 300 milliméteres tárcsába harap a kétdugattyús féknyereg, hátul egy dugattyú préseli a betéteket a 240 milliméteres tárcsához. Kategóriájában egyedülállóan blokkolásgátló is rendelhető, amely igény esetén kikapcsolható.
Sokféle helyzetben próbáltam gyenge pontokat keresni az Xcountryn. Aszfalton százas tempóig semlegesen viselkedik, felette viszont elkezd instabillá válni. Jól manőverezhető, könnyedén kanyarodik, az üléspozíció miatt stabilnak érződik szűk fordulókban is. Kigyorsításkor nem akar kitörni a hátulja, ami kezdőknél bizony nagyon pozitív tulajdonság.
A BMW vegyes használatra szánta, mégis gumis lábtartóval szerelték fel, ami egy nedvesebb környezetben nagy hátrány. Ettől függetlenül bátran vágjunk neki az ismeretlennek! A G 650 Xcountry terepképességeinek sokkal inkább szab határt a motorhoz méltatlan Metzeler Tourance, mellyel gyárilag szerelik. Nedves aszfalton is hamar megadja magát az 53 lóerő nyomásának, de terepre sem ez a legjobb. Ettől függetlenül élvezetes volt vele felkutatni az erdő mélyét, vízmosásokon átcsapatni, hegyi felfutón megtapasztalni a szabadság érzését. Széles kormánya miatt jól irányítható, még lazább talajon is elégséges visszajelzéseket produkál. Összességében tehát off-road képességei révén talán még többet is tud, mint amit a gyár a modell bemutatásakor sugallt.
Szerencsére az Xmotoval ellentétben itt gondoltak a kényelemre is. Az ülés megfelelően széles, jó az üléspozíció, kényelmesek a lábtartók és még utast szállítani sem okoz gondot. A három testvér közül ennek a legalacsonyabb az ülésmagassága (840-870 milliméter között mozog), ezért a kisebb termetű motorosnak sem gond terepen megállni alkalomadtán.
Szélvédelem nincs, így talán az autópályázás, vagy a gyors tempójú hosszú túrázás nem élvezetes. Kisebb távokat országúton megtenni, kényelmes tempóban túrázgatni azonban tökéletes választás lehet. Jól áttekinthető műszerfal, jól kézreálló, ergonomikus kezelőszervek, gombok jellemzik az Xcountryt. Állva sem éreztem fárasztónak, emelkedőre fel, illetve lefelé is van hova helyezni a testsúlyt.
Némi hátrányt a túrázás során csak a csomagok szállítása okozhat. A műanyag "