Tavaly év végén egy véletlen folytán éppen született egy hírünk egy motoros bukás kapcsán, ahol a főhős motorversenyző életét jó eséllyel bukósisakjának különleges védelmi rendszere mentette meg. Persze, tiszta sor, hogy az igazából az amerikai Bell márka reklámfilmje volt – viszont akkor kiderült, miszerint hamarosan Magyarországon is megjelennek a cég méltán világhírű fejvédői, mégpedig az Euromotor és a Motostar Alpinestars kínálatában. Nos, úgy fest: ez az idő elérkezett.
Az 1954-ben Kaliforniában alapított vállalat 46 éve gyárt bukósisakokat motorosoknak. Amikor egy márka komoly nemzetközi elismertségre tesz szert, az általában ritkán véletlen – a Bell olyan sztároknak is köszönheti ismertségét, mint James Stewart (AMA Super-cross bajnok), Cameron Beaubier (Daytona 200 győztes), a legendás William Dunlop (Northwest 200 Superbike-győztes és Man TT versenyző), valamint Robbie Maddison főállású világrekord-halmozó motoros kaszkadőr. És ha már mi magyarok vagyunk, nem feledkezhetünk meg az egyik legnagyobbunkról, Drapál Jánosról sem!
Szóval a legfontosabb jó hír, hogy a high-tech és retró sisakok rajongóinak nem kell többé nélkülözniük az ECE szabványos Bell bukókat. Bő egy héten belül elérhető lesz az Euromotor üzletében az első szállítmány, amely az off-road, a gyorsasági, a túra-, a retró és a custom bukók elég széles palettájából áll majd. Ameddig tényleg kézbe – és fejre – vehetjük őket, addig viszont fontos megismerkedni azzal a két innovációval, amelyek jelenleg kiemelik a versenytársak mezőnyéből a Bell termékeit.
A bukósisak elsődleges funkciója baleset esetén fejünk megvédése – és itt ne csak a koponyatörésre gondoljunk, hanem az agykárosodásra is! Nagyon sok esetben a szemre sértetlennek tűnő fejben éri olyan mechanikai behatás legfontosabb (vagy talán legfontosabb) szervünket, hogy onnantól akár éveket élhetünk kómában – lásd Michael Schumacher esetét. A MIPS egy olyan rendszer, amely a forgó erőhatások mértékét, illetve az agyra mért ütés erősségét enyhíti.
A videó ugyan bringás bukókról szól, de kitűnően mutatja be a MIPS rendszer működését
Egy bukás esetén ugyanis nagyon sokszor nem merőlegesen, hanem valamilyen szögben éri az ütés a bukó külső rétegét. Ilyenkor a koponyát a sisak ugyan megvédi, de az agyunk folytatná útját a megkezdett szögben, az adott sebességgel. Ennek azonban a koponya gátat szab, és ez a hatás felelhet az agykárosodásokért. Ezt a fajta agyi sérülést lehet kivédeni – vagy legalábbis esélyét jelentősen csökkenteni – azzal, ha a bukósisak a forgó erőhatást is tompítja.
A második oldalon részletesen bemutatjuk a még biztonságosabb FLEX technológiát is. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »