A legnagyobb közösségi oldalon egy megtörtént motoros balesetről készült videó kapcsán indult a beszélgetés, amely jelen cikkünk – és videónk – megszületéséhez vezetett. Perjés Misi autójában éppen működött a fedélzeti kamera, amikor esőben elesett előtte egy robogós. A témától elkanyarodva aztán belemerültünk a vészfékezési technika kivesézésébe, ami átcsapott a különféle fékrendszerek összevetésébe is. Misi azt állította, hogy az ő Honda NC700S-e a Combined ABS rendszerével könnyebben használható, mint egy hagyományos kétkörös berendezés. Hogy eldöntsük, melyik motor hatékonyabb a vészfékezés terén, egy nem túl meleg, de szép napos vasárnap kiruccantunk egy néptelen útszakaszra.
Kezdésnek Misi – minden egyeztetés és elméleti eszmecsere nélkül – vészfékezett 50 kilométer/órás sebességről néhányat előbb a saját motorjával, majd az általam a tesztre hozott BMW F700GS-sel is (ennek teljesen hagyományos fékrendszere van). Megállási útjaiban túl nagy eltérések nem voltak. Ezután én is kipróbáltam mindkét motort ötvenes tempóról – és ismét ugyanezt állapíthattuk meg. Tökéletesen kivitelezett vészfékezés esetén mindegyik géppel sikerült nagyságrendileg szűk tíz méteren megállni a városi megengedett sebességről.
Ezt követően megdupláztuk a sebességet – és megnégyszereztük a fékutat. Százas tempóról sokkal izgalmasabb a vészfékezés, hiszen hatványozott fizikai erők hatnak az emberi testre. Itt minden elkövetett apró hiba már komoly hatással van a fékutunkra még akkor is, ha van ABS a motorunkon. A negyven méter közeli fékutak megint csak nem tértek el komoly mértékben: tökéletesen végrehajtott vészfékezés esetén mind az NC700S, mind az F700GS hasonló távon állt meg. De emeljük ki még egyszer: a fékút a sebesség növeléséhez képest NÉGYZETESEN emelkedik!
A második oldalon a fékrendszerek közti eltérésekkel folytatjuk, majd jön a tesztet bemutató videó. Nagyon tanulságos lesz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »