Régi vesszőparipám a megfelelő gerincvédelem. Ugyan a statisztikák szerint valójában közel sem ez a testrészünk sérül meg a leggyakrabban: a lábak és a koponya vezetnek. Azonban amennyiben egy baleset során testünk legfőbb tartóoszlopa – amely nem a motoros bukások és csattanások jelentette fizikai erőhatásokra van méretezve – bármilyen sérülést szenved, annak igen gyakran életre szóló és nagyon súlyos következményei lesznek. Hiszen ha az itt futó roppant sok idegpálya károsodik, annak végzetes mozgáskorlátozottság lehet a folyománya. A gerinc tehát védelemre szorul – pedig sokan nagyon félvállról veszik a dolgot.
Megelégszünk azzal, hogy még a középkategóriás motoros kabátokra is minden esetben ráírják, miszerint gerincvédővel is fel vannak szerelve. Jobban megnézve ezt azonban sajnos nagyon sokszor csupán egy darabka polifoam rejtőzik a beépített zsebben. Na most bármi komolyabb történik motorozás közben, ez tuti nem fog megvédeni minket. Marad tehát a kamuprotektor kihajítása és egy rendes gerincvédő beszerzése és viselése.
A közelmúltban megnyílt Alpinestars márkaboltban annak néztünk utána, hogy az olasz felső kategóriás gyártó – amelynek szakterülete a versenypályák világa, ahol viszont senki nem veszi félvállról ezt a kérdést – milyen megoldásokat kínál hátunk megóvására. Alapesetben minden kabátjukban – készüljön az bőrből vagy cordurából – található egy fent már emlegetett polifoam lapka, amely azonban a gyár tervei szerint kizárólag azt a célt szolgálja, hogy a kabát mégis megálljon valahogy a vállfán, és ne üresen fityegjen a protektor zsebe.
Videónkban egyesével bemutatjuk a védelmi módszereket – ugyanazon bőrdzseki segítségévelÚgy gondolják ugyanis, hogy egyéni habitus és felhasználási terület függvényében mindenki meg kell hogy keresse a számára megfelelő hátvédőt, és majd arra lecseréli az ideiglenes habszivacsot. Első lépcsőben azokra gondoltak, akiknek a kényelem a legfontosabb: a beépített zsebbe többféle, komoly védelemmel rendelkező betétet is árulnak. Van ütésre keményedő, a gerinc hatékony védelmére már abszolút alkalmas CE Level2 (a jelenlegi legmagasabb biztonsági besorolás) és még ennél is többet nyújtó kemény külső réteggel megtoldott protektor is. Fotóinkon és videónkban ez utóbbit látjátok.
A zsebbe tehető védelem egyetlen korlátja, hogy mivel a tartórekesz mérete behatárolja hosszát (nem tud kilógni a dzseki alól), a gerinc legalsó részét nem képes megóvni. Így aki többre vágyik, annak marad a nagy klasszikus, a hosszú ideje létező külön felvehető védelem, népi nevén a “teknőc”. Ezt mint egy hátizsákot magunkra vesszük az állítható gumipántokkal, derékpántját összehúzzuk hasunk előtt (fontos, hogy nem csúszhat fel a köldökünkhöz, csak így marad ugyanis helyén a védelmi eszköz), és innen folytathatjuk az öltözködést. Az Alpinestars arra is figyel, hogy a derékpánt bekötési pontja is állítható legyen – így minden testalkatra alkalmas lehet a cucc.
A fenti módszer egyetlen hátránya a viszonylagos kényelmetlenség. Minden öltözés-vetkőzés eggyel több fázisból áll, és amikor egy étteremben letesszük a cuccunkat – amiből motorozás során elég sokat kell elhelyezni, ha leszállunk és nekivetkezünk -, még a tekit is rakni kell valahova. Amikor már rajtunk van, a kényelmetlenség megszűnik: igazából nem is érezzük, ha rajtunk van. Sőt, teljesen meg is lehet szokni – én nélküle már szó szerint úgy érzem magam, mintha pucéran motoroznék. Ugyanakkor a védelmi képessége vitathatatlanul sokkal jobb a zsebbe tehető társához képest: egészen a farcsigolyánkig lenyúlik ugyanis.
Aki ugyanezt a biztonságot vágyja, de nem akarja állandóan rakosgatni valahova a gerincprotektorát, annak az Alpinestars kínál egy igen ötletes harmadik módszert. Gyártanak ugyanis a teknőccel teljesen megegyező hátvédőt, amelyről hiányzik a két vállpánt – ugyanakkor van egy patentszem a tetején. A megfelelően kialakított kabátjaikba ezt a testmagasságunknak megfelelő pontra be tudjuk pattintani – és innen a fel- és levétel során már nem kell vacakolni vele. Felkapjuk a kabátot, rögzítjük a derékpántot (erre azért szükség van), majd zárjuk a dzseki cipzárját, és gyí!
Az olasz gyártó tehát sok féle, esetenként tényleg felhasználóbarát- és ötletes védelmi módszert kínál a gerinc megóvására. Lehet persze mororgni, hogy ezek nem olcsó portékák – de szerintem a mozgásképességünk többet ér akármelyik bekerülési költségénél. (Halkan jegyzem meg, hogy nem is drágák, mert én több mint tíz éve a ma is hordott, szintén csúcsminőségű gerincvédőmet konkrétan többért vettem az itteni 2016-os átlagárnál…) A lényeg – és legyen ez a zárómondat -, hogy mindenki, aki motorra ül, gondoskodjon gerince megfelelő védelméről – mert most egy kis spórolásnak később nagyon nagy ára lehet!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »