Ahogy beköszöntenek a hideg napok, két út áll előtted. Vagy a motorosok többségéhez hasonlóan téliesíted a masinádat és remegve, elvonási tünetektől megkínzott testtel és lélekkel várod a tavaszt – vagy harckészültségben tartod a vasat, hogy amikor akad egy-egy elviselhető nap (amikor hidegnek hideg van ugyan, de szárazak az utak és sütöget a napocska) -, akkor nyeregbe pattanj és átmozgasd a dugattyúkat. Persze ez csak akkor igaz, ha nem motorozol az év minden napján, mint a futárok… Akárhova tartozol is, egy biztos: a téli motorozás megfelelő kesztyű nélkül reménytelen vállalkozás!
Hogy miért? Az ok egyszerű: a menetszélnek legjobban a két kezed van kitéve – még akkor is, ha kézvédős a motorod. A kezek átfagyása pedig élettanilag roppant káros: ahogy elgémberednek, egyre nehezebben tudod kezelni a kormányon levő gombokat és karokat – amelyek közül a fék pontatlan adagolásának következményeiről talán senkit nem kell hosszasan győzködni. A kezeket tehát melegen kell tartani, mese nincs! (Az arc védelmével már foglalkoztunk a közelmúltban.)
A videóban statikusan és menet közben is láthatjátok a kipróbált kézvédőketA tesztet még az október végi első hideghullám során rögzítettük, a szép napsütéses idő ellenére 9 fok körüli déli hőmérsékleten. Ez ahhoz azért már elég hideg volt, hogy az első próbakörön kiindulási alapnak felhúzott tavasztól kora őszig hordható, de a nyári kánikulában is kellemes Icon Overlord néhány száz méter alatt bebizonyítsa: ebben bizony nagyon hamar áthűlnek a motoros mellső végtagjai! Úgyhogy nagyon gyorsan egy melegebb kesztyű után kellett nézni.
A második kipróbált darab egy késő ősztől kora tavaszig viselhető, közepesen vízálló, de szemre kellemesen melegnek tűnő kesztyű, az Icon Citadel volt. Amint ezzel elindultam, azonnal sokkal kellemesebben éreztem magam: a szél nem jutott el a bőrömhöz, a meleg abszolút bent maradt. Az igazi az lett volna, ha enyhe mínuszban is ki tudom próbálni, mik lehetnek ennek a pofás kézvédőnek – amely egyébként a legkomolyabb motoros protektorozással is el van látva – a határai. Így látatlanban valahol nulla fok környékén lehet a viselhetőségének a legalja, amennyiben van markolatfűtés is a motoron.
Akinek ennél is melegebb kell, az kénytelen lesz igazán vastag cuccot húzni a kezére. Régebben próbálkoztam ilyen kesztyűkkel, de annyira megnehezítették a kezelőszervek működtetését, hogy inkább leszoktam róluk. A próba során mindenesetre vallatóra fogtam a MotoPartsShop kínálatából egy Arctiva Comp 7 névre hallgató, eredetileg főleg téli sportokhoz készített darabot, amely ugyan snowboardosok igényeihez lett fejlesztve, de azért motorozni is lehet benne. Ennek az egyik előnye az, hogy egészen kellemes az ára – a másik viszont, hogy abszolút tökéletes a legdurvább hidegben is. A videózás napján mért hőmérséklet szinte túl magas is volt a kesztyű képességeihez mérten – konkrétan melegem volt benne a tesztkör során. Ugyanakkor a mérleg másik serpenyőjében megjelent a várt probléma: a vastag anyag annyira merev volt, amely már szinte lehetetlenné tette a precíz fékezést. Amikor pedig eleve erősen csökkent tapadás mellett kell eltalálni, hogy mikor kezd el csúszni az első kerék, akkor ez bizony elég nagy luxus.
Van azonban megoldás erre a problémára is. Nem kell mást tenni, mint ránézni a legrutinosabbak, azaz a motoros futárok gépeire. Nekik, akik a leghidegebb napokat is nyeregben töltik, csak van elképzelésük róla, hogy védjék meg kezeiket a mínuszoktól! Mivel az ő motorjaikon kivétel nélkül ott figyel a kézzsák – népies nevén a motoros muff -, egy ilyet is kipróbáltam. A tesztelt Kwik tek kézzsák még nem is a legmelegebbek közül való volt, hiszen azoknak akár vastag műszőrme is lehet a belsejében. Ez csupán egy vastag cordura rétegből állt, azonban villámgyorsan fel lehet szerelni a motorra, és döbbenetesen hatékonyan védi kezünket.
A menetszelet ugyanis teljesen kizárja, ahol nyitott, onnan pedig a hideg nem képes beáramlani. Maga a kezünk fűti fel a belsejét, a muff anyaga pedig bent tartja ezt a hőt. Így a végeredmény valóban meglepően jó: akár az elsőnek próbált szinte nyári kesztyűben is kellemes kézhőmérséklettel motorozhatunk – hosszabb etapokat is. Csupán egy előfeltétele van a használatának: mielőtt felszereled, pontosan tanuld meg, mi hol van a kezeid környékén! Mert ha hirtelen nem tudsz valamit eltalálni hüvelykujjal, akkor soha nem fogsz rájönni, hol is van – hiszen a kézzsák a legteljesebb mértékig átlátszatlan.
A tesztből annyi egyértelműen kiderült, hogy a téli viszonyokhoz képest kellemesnek mondható napokon egy megfelelő kézvédelemmel igenis ki lehet gurítani a vasat a garázsból, és lehet motorozni egy jólesőt. Hiába mondják sokan, hogy húsz fok alatt nem tapad az aszfalt – dehogynem, legfeljebb kevésbé. Amennyiben nem léped túl a fizikai lehetőségek határát, a lelkedet anélkül fogod tudni feltölteni, hogy bármilyen komoly veszélynek kitennéd magad. Mert nagyon jól tud esni egy végtelenül laza karika is – sokkal jobb, mint a szobából vágyakozva nézni kifelé! Úgyhogy védd a kezed, és téli időben is vedd néha elő a kedvenc kétkerekűdet!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »