A nemzetközi autóipari beszállítóként ismert Continental igazi világméretű nagyvállalat: 49 országban 189’000 alkalmazottat foglalkoztat, akik a 2013-as pénzügyi évben 33,3 milliárd euró értékben hoztak létre és szállítottak le különféle berendezéseket a legkülönbözőbb gyártók járművei számára. A cég immáron több mint tíz éve fejleszt blokkolásgátlókat motorkerékpárokhoz – most pedig bemutatták legújabb fejlesztésüket, a Motorcycle Integral Brake (MIB) rendszert, amely még a kanyarban történő fékezést is sokkal biztonságosabbá teszi. Az újdonság jövő tavasszal a BMW S1000XR-ben jelenik meg először sorozatgyártású járművön. “Az optimalizált kanyarbeli fékezésnek köszönhetően a kanyarodás sokkal biztonságosabbá válik” – mondta Ronan Le Roy, a Continental biztonsági ágazatának motorkerékpár-fejlesztésekért felelős osztályának igazgatója. – “A MID rendszere figyelembe veszi a motorkerékpárok kanyarbeli viselkedésének minden részletét. A baleseti kockázat így jelentősen lecsökken, a biztonság pedig nő.”
A Continental optimalizált integrált kanyarfék-rendszere figyelembe veszi a jármű oldalirányú gyorsulását és a haladási sebességét is – ezekből pedig ki tudja számolni a bedöntési szöget. A MIB a fék meghúzásakor így mindig csak annyi fékerőt vezérel ki a kerekekre, amennyit azok valóban képesek is átadni a talajra. Így elkerülhetjük azt a kellemetlen – és hagyományos ABS-eknél bármikor előforduló – helyzetet, hogy túl sok hosszirányú erőt kap az oldalsó tapadással már nagyon megterhelt gumi, így hirtelen átlépjük a fizika határait (magyarul elesünk). Ráadásul a rendszer minden esetben pontosan olyan arányban osztja el a fékerőt az első- és a hátsó kerék között, amennyit a tapadási viszonyok optimálisan megengednek. Minél jobban be van döntve a motor, annál finomabban szabályoz az ABS is – szélsőséges helyzetben szinte észrevétlenül. A MID egyébként elég gyors: másodpercenként 100 (!) alkalommal kérdezi le valamennyi szenzorának az adatait és végzi el a szükséges számításokat. Így a felegyenesedési hajlam és az elcsúszás veszélye is minimálisra csökken.
Kiegészítő információ: független vizsgálatok szerint a motorkerékpáros balesetek bekövetkezésének valószínűségét 20-30 százalékkal csökkenti a legegyszerűbb ABS is. 2016 január 1-től az Europai Unio országaiban új fejlesztésű motorkerékpárt (azaz frissen megjelent típust) csak blokkolásgátlóval lehet eladni a 125 köbcentiméter feletti kétkerekűek között. Egy évvel később pedig már semmilyen új motor nem kerülhet forgalomba ABS nélkül.Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »