Sármos, lázadó, korszakának meghatározó személyisége, filmikon. Így ismerjük, de csak ennyi lenne? Hát nem! McQueen autó- és motorversenyző volt. Az enduró életérzés egyik úttörője, aki az egész világnak megmutatta: a scrambler nem csak az úton érzi jól magát.
Sokan ismerjük őt mint női szemmel sármos férfit, mint színészt, de a legtöbben nem tudják róla, hogy nagy motorsportrajongó volt. Igen, így egyben, hiszen mindkettő a nagy szerelme volt. Ha tehette és a rendezők nem tiltották meg neki, akkor minden autós és motoros jelenetet ő forgatott le, nem kért kaszkadőrt. A minden idők legjobb autósüldözésének kikiáltott epizód is a nevéhez fűződik a Bullit című filmben (magyarul ‘A San-Francisco-i zsaru’ címmel vetítették anno a mozik). Érdemes csak ezt az egy jelenet is végignézni, illetve meghallgatni a csodás V8-as dübörgését.
McQueen-nek nem volt egyszerű az életútja. Zűrös volt a családi háttere: hol az anyjával (aki alkoholista volt), hol a nagybátyával, hol pedig éppen nevelőotthonban nőtt fel. Az iskolában szenvedett, mivel nagyot hallott és diszlexiás volt. Ilyen háttér mellett szinte törvényszerű volt, hogy hamar lelépett otthonról, előszőr egy utcai bandával, majd egy cirkusszal élt együtt. Volt favágó, olajmunkás és sok más, majd belépett a sereghez, ahol tengerészgyalogos lett. Sokak szerint itt a raktárban végzett munkája során sikerült összeszedni a tüdőbetegséget, amihez sokat hozzátett még a dohányzása. Nehéz róla olyan képet találni ahol nem lóg a szájából a cigi…
A tengerészgyalogos életet nagyon élvezte, hiszen ez a fegyelem adta meg neki azt, ami mindig is hiányzott az életéből. Egy alkalommal egy északi-tengeri gyakorlatozás során öt társát mentette ki a széttörő jégtáblák közül. 1950-ben leszerelt a seregtől, majd pár év múlva egy kisebb színházi szerep után ösztöndíjjal elvégezte a színiakadémiát. Sorozatszínész lett, azután egyszer csak felfigyeltek rá Hollywoodban – innentől pedig igaz filmtörténelmet írt. A ‘Nagy szökés’ című filmben pedig először motorozott a filmvásznon.
Kipróbálta az autóversenyzést is. Előbb 12 órás versenyeken, majd Le Mansban is elindult. Motorral pedig off-road versenyeken jeleskedett: először egy kaszkadőr barátjával, Ekins-szel, majd önállóan is. Az első versenymotorja egy 500 köbcentiméteres Triumph volt. Rengeteg versenyen indult, többek közt a Baja 1000, a Mint 400 and the Elsinore Grand Prix (mindkettő természetesen mérföldben értendő). Több nemzetközi versenyen Ekins és McQueen képviselte az Egyesült Államokat. 1978-ban bekerült a Motorsport ki-kicsodába is. 1971-ben leforgatta az ‘On any Sunday’ (Bármelyik vasárnap) című filmet, ami mára hatalmas klasszikussá vált. Még ebben az évben a Sport Illustrated címlapján szerepelt egy Husqvarna motorkerékpáron.
Szenvedélyesen gyűjtötte a veterán- és az új motorkerékpárokat és az autókat, 1980-ban bekövetkezett haláláig több száz járművet szerzett meg. A Triumph az emlékére egy McQueen kabátot is kiadott, tisztelegve az egyik legismertebb versenyzőjének.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Nem akarok nyelvtannáci lenni, de a cikkben háromféle módon van leírva a színész neve. Tudomásom szerint Terrence Stephen McQueen-ként lett anyakönyvezve, ebből lett a Steve.
Egyébként kösz a cikket, nagy kedvenc. 🙂
Megvan DVD-n és minden percét élveztem.
Szinte az összes motorsport képviselteti benne magát 🙂
http://www.youtube.com/watch?gl=HU&v=ZeRwYKi3nws
Halálát tüdőrák okozta, ami -a cigaretta mellett- az azbesztből készült tűzálló maszk okozott…