Furcsa dolog a gyűlölet. Legtöbb esetben elmondható, hogy a félelem, a tudatlanság vagy éppen az irigység a kiváltó okok. Rosszabb esetben a dolog nem magyarázható racionálisan. A motorozás világában ugyan a technika központi elem, de legalább annyira, ha nem még jobban, az érzelmek is fontos szerepet játszanak. Az ok, amiért ezzel a furcsa bevezetővel kezdtem a hírt, egyszerű. A BMW a motorozás világának egyik leginkább megosztó márkája, az azt gyűlölők illetve fanatikusan imádók szinte vérre menő kommentháborúban képesek igazukat bizonygatni. Nehéz egy olyan, a bajor márkáról szóló hírt írni, amiben a gyártó eredményeit kis mértékben is méltató mondatba ne kötnének bele egyes olvasók, vagy éppen a (szerintük) nem megfelelő méltatást tennék szóvá mások. A BMW egyébként is az egyik legprofibb (ha nem a legprofibb) cég, amely a márkához kötődő híreket példaértékűen kommunikálja. A sok „érezd-jól-magad-egy-BMW-nyergében” üzenetű marketinganyag mellett persze ott vannak az „igazi” hírek is. Az abszurd az ilyen hírekben az, hogy a technikai tartalom mellett, vagy éppen annak ellenére, ezek még inkább megosztóak tudnak lenni. Jelen esetben ez duplán is igaz.
A BMW utóbbi években tett legmeglepőbb lépése a tavaly bemutatott robogó koncepciója volt. Ugyan a K1600-as modellekkel a néhány évtizeddel ezelőtti önmaguknak mondtak ellent, de ezen az ember könnyen napirendre tér. Változik a világ, változnak az elvárások, no meg persze az alkalmazott technika sem visszafele fejlődik. A bajorok nyitása a robogók szegmense felé inkább azért meglepő, mert legutóbbi ilyen próbálkozásuk, az évtizedes C1 robogók nem igazán nevezetők sikertörténetnek. Az előzményeket, illetve a robogók jelenlegi piacát tekintve talán nem véletlen, hogy a BMW piackutatói és vezetői a stratégiai üzletág prémiumkategóriáját, a maxirobogók szegmensét választották a visszatérés színteréül. Néhány napja a szériaállapothoz közeli masina ismét felbukkant a sajtóban, azonban a BMW párhuzamos elektromos fejlesztése, amelyet a tegnap megnyitott frankfurti autókiállításon hivatalosan is bemutatnak a nagyközönségnek, talán még érdekesebb.
Az elektromos meghajtású járművek, motorok a fejlesztések egy kurrens irányát képviselik. Igazság szerint a Concept C bemutatásakor a BMW kommunikációs anyaga is említette az elektromos változatot, jobb emlékezőtehetséggel rendelkezőknek pedig a tesztelésről szóló hír csak a részletek terén jelenthetett igazi újdonságot. A bajorok azonban nem aprózták el a fejlesztést, ambiciózus terveket tűztek ki maguk elé, amik a korábbi hírek szerint nem is voltak megvalósíthatatlanok. Nyilván a BMW sajtóoldaláról fontosabb európai nyelveken letölthető, terjengős ismertető bővelkedik a masina dicséretében, de még ha egy marketinganyagnak kijáró szkepticizmussal olvassuk is azt, maradnak a már korábban is megismert, megdöbbentő tények. Az elektromos motorok fejlesztésével a nagy cégek eddig csak ímmel-ámmal foglalkoztak, a fejlődő piaci szegmensbe sok kis gyártó igyekezett, igyekszik betörni illetve ott talpon maradni viszonylag szerény masinákkal. A bajorok azonban most egy olyan gépet alkottak, ami teljesítményében és használhatóságában valóban összemérhető egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt járművel. A forradalmi, a váz részét képező alumínium akkuház, a nagyteljesítményű elektromotor, ami utassal közlekedve is megfelelő sebességet és dinamizmust biztosít a járműnek, a viszonylag rövid töltési idő megfelelő hatótávval párosítva egy olyan kombinációt jelentenek, aminek a közelében sincsenek a konkurensek – a bemutatott koncepciómotor kétség kívül kiemelkedik a mezőnyből.
Az már csak hab a tortán, hogy a bemutatott eScooter koncepció urambocsá’ szépnek is nevezhető. Nyilván van a masinán jó néhány olyan kütyű, amit egy szériaváltozaton hiába keresnénk, de az egész jármű megjelenése az esztétika szubjektivitása és az alkalmazott futurisztikus, ugyanakkor funkcionális formaterv ellenére igencsak szemet gyönyörködtető. A divatot ugyan a nagyok teremtik, de legyünk őszinték: a bajorok legtöbb gépéről elmondható, hogy azoknak olyan arculata van, amit csak egy anya, vagy egy elvakult, fanatikus imádó nevezhet őszintén szépnek – mind a Concept C, mind az eScooter rácáfol erre a „gyakorlatra”.
A kiegyensúlyozott tájékoztatás érdekében a fenti, már-már rajongásnak is beillő leírást kiegyensúlyozandó valami negatívumot is illik említeni. Nincs sok, de azok annál fájóbbak. A masina szériagyártásáról a bajorok igencsak visszafogottan nyilatkoztak, a piaci sikeresesség egyik alapvető fontosságú eleméről, a lehetséges vételárról pedig szó sem esett.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Kisebbet nem bírtak rajzolni?
Meg honnan szedték ezt a tizenéves féldrogos telesz…rt búvárruha seggű Matildot a képekre?-)
A “tanksapka” mondjuk teli találat!
:-))))