Egy vallomással kell kezdenem. Az elektromos kétkerekűek mind a mai napig kétes értékűek számomra, azon megátalkodott motorosok közé tartozom, akiknek a motorozáshoz hozzátartozik egy belsőégésű, benzines erőforrás lágy duruzsolása vagy éppen vad üvöltése. A kísérleti, fejlődő vagy éppen piacérett próbálkozások között a Brammóról szóló hírek nem igazán ragadták meg a fantáziámat, mivel a cég alapvetően csak saját hazájára koncentrált: nem véletlen, hogy masináikról szóló hírek nálunk Mackó tollából születtek.
Az elektromos hajtás talán még mindig pionír fázisban van, azonban a jelentős fejlesztések miatt az elterjedésük gyakorlatilag kikerülhetetlen. Maga a Brammo pedig világméretű terjeszkedésbe kezdett: tavaly szeptemberben szerződést kötött a Flextronics-szal a masinák gyártására. Az egyezség részeként az európai piacra a szingapúri cég fogja előállítani az amerikaiak motorjait. Az OEM gyártó a tegnapi nap során hivatalosan is megkezdte a Brammo Enertia és Enertia Plus modellek gyártását egyik magyarországi termelő üzemében, Sárváron. A Brammo munkájának hála a termékeik kereskedelmileg teljesen érettek, a mérnökök már a tervezés során is figyelembe vették az előállítás szükségszerűségeit, az utóbbi nyolc hónapban pedig a Flextronics-szal együttműködve a gyártás folyamatának optimalizálásán dolgoztak. Az áldozatos munkának és a Flextronics termelési, minőségbiztosítási tapasztalatának hála a világ talán legfejlettebb, elektromos motorokra specializált gyártósora készült el Sárváron. A kapacitás jelenleg havi 660 darab, ebből a mennyiségből egyelőre az amerikai piacra is tudnak szállítani: az elektromos motorok iránti kereslet ugyan egyelőre nem túl nagy, de a Brammo rendelésállománya, a cég elmondása szerint idén jelentősen növekedett. Sárváron készült az első magyarországi nyomtatott könyv (az Új Testamentum 1541-ben), most 2011-ben, 36 év kihagyás után pedig ott indult újra a magyarországi motorgyártás. Azt, hogy az elektromos motorok gyártása jelent-e majd ekkora mérföldkövet történelmünkben, az idő megmondja.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
most hogy énekelné Feró?brrr…brr…brrr..mert a kipufogó füstje megcsapott.vagy nyekk…nyekkk..az aksitöltő feszültsége átb..szott..
Nekem alapvetően tetszik, el tudnám képzelni második motorként, olyan ide-oda, jövök-megyek intézkedek gépnek (könnyű, fordulékony, gyors masinának tűnik).
Szívesen kipróbálnám életben is. (tesztnapok lesznek?)
Gyakorlati kérdéseim lennének inkább (és ez lett volna az igazán fontos információ számunkra):
-Magyaroszágon készül, tehát a hazai, (uniós, európai és világ-) piac összes hatósági elvárásainak megfelel a gép?
-Járműkategóriai besorolása? (milyen feltételekkel vehet részt a forgalomban, rendszámos, műszaki vizsgás, stb.?)
-Vezetői engedélyköteles?
-Kötelező biztosítása (milyen kategóriába sorolható és hány Ft.)?
-Mikortól lehet megvásárolni, hol, mennyiért, garanciális és időn túli szervizek…?
-Gyakorlati oldalról: mennyire gazdaságos az üzem, töltés feszültség és áramigénye (mert eltérő piacokon más a vill. energia hálózat feszültsége), hatótávolság, mindez forintosítva, stb. Akkumulátoregység várható élettartama (hány töltési/kisütési ciklus), ára (mert, ha pl. bármilyen okból 4-5-6 éves korában új egységet kell venni, jelentősen megdrágítja az üzemet).
ui.: hogy “a mérnökök már a tervezés során is figyelembe vették az előállítás szükségszerűségeit” (piacérett, gyártási folyamat optimalizált termék esetében), ez ilyenformán értelmezhetetlen.