Elérkezett egy új naptári év eleje, és ahogy megszoktuk, ilyenkor útnak indul a világ legnagyobb tereprally versenye. A Dakar immáron harmadik alkalommal Szaúd-Arábiában kerül megrendezésre, ami adja az igazi sivatagi körülményeket. Az idei futam indulóit végigböngészve azt látjuk, hogy igen sok “átigazolás” történt a futam előtt. Amelyeknek egy része persze nem jelent annyira igazi csapatváltást. Mert amikor valaki a nagyágyúk közül átmegy a legnagyobb riválishoz, az komoly dolog. Mint ahogy a 2021-es Dakar Rally győztese, Kevin Benavides elhagyva a Hondát az idén már egy gyári KTM gázkarját húzza – na az nem kis dolog! Amikor Sam Sunderland sok-sok KTM-es esztendő – és egy abszolút győzelem – után idén a GasGas színeiben versenyez, az kevésbé sokkoló. Hiszen a GasGas is a KTM konszernhez tartozik – ennek az “átigazolásnak” tehát valószínűleg inkább marketing céljai lehettek…
A 2021-es viadallal nem vártak túl sokat: mindjárt január elsején elkezdődött a Dakar Rally. Igaz, az első nap nem véletlenül kapta az 1A nevet (logikusan január 2-án volt az 1B), ugyanis ez csupán egy prológ volt. A teljes hossza ugyan ígéretesnek tűnt: a 614 kilométerre elismerően csettinthettünk volna a nyelvünkkel. Azért nem tehettük, mert ebből pontosan 595 kilométer volt a közúti összekötő, és mindössze a befutó előtti 19 a speciál szakasz. Amely ráadásul a verseny végső értékelésébe sem számított bele. A tétje csupán annyi volt, hogy az első 15 befutó eldönthesse a másnapi rajtsorrendet. A befutó után pedig sor került a hivatalos rajtceremóniára: ekkor álltak fel az idnulók a rajtdobogóra. Vagyis megvolt annak az esélye, hogy valaki már eddig sem jut el… Szerencsére a motorosok mezőnyében senki nem volt ilyen peches – csupán egy francia duó autója nem jutott el eddig. Ők már a prológ közúti részét sem tudták megkezdeni.
Január másodikán az előző napi befutó fordított sorrendjében vágtak neki a versenynek a motorosok. Vagyis a 144. pozícióban befutó pilóta nyitotta a napot. Amely már tényleg “rendes” versenyszakasz volt. A 333 kilométernyi speciál mellé 181 kilométernyi összekötő jutott. Ráadásul a gyorsasági kimondottan trükkös volt: akadt benne kő- és homoksivatag, utóbbiban pedig jellemzőek voltak a nem túl nagy, de annál trükkösebb (hirtelen letörő) dűnék. Ezek pedig igen csak meg tudják tréfálni a motorosokat – jól át lehet lépni a kormányt annak, aki nem figyel eléggé.
Ráadásul komoly navigációs nehézségek is akadtak. Volt olyan szakasz, ahol a pillanatnyilag vezető top-pilóták is elbizonytalanodtak – annyira, hogy egyetértésben vissza is fordultak a 270-es kilométernél. Amikor jöttek szembe a többiek, akkor döbbentek rá, hogy kár volt… De addigra már bizony pozíciókat vesztettek – és rengeteg, szinte behozhatatlanul sok időt! Régi nagy igazság: a Dakar versenyzőinek nem csak gyorsan és biztosan kell tudni motorozniuk nehéz terepkörülmények között is, hanem tökéletesen kell tájékozódni. Amihez pluszban elengedhetetlen a figyelem nagy fokú megosztása az itiner, a műszerek és az előttük levő terep között!
Az elmúlt évekhez hasonlóan a román színekben versenyző Gyenes Mani és a szerb lobogó alatt rajtoló Saghmeister Gábor számára drukkolhatunk mi, magyar Dakar-rajongó motorosok a legjobban. Közülük Mani hozza a jobb eredményeket – ráadásul ő az Original by Motul kategóriában megy, ahol a motor szerelését is magának a versenyzőnek kell végeznie. Erre a szerelésre pedig az első igazi (amúgy második) napon szükség is volt! Mani a prológon saját bevallása szerint nagyon óvatosan ment – 19 kilométeren meg nem nagyon lehet óvatoskodni… Így ott az 54. helyen futott be. Tegnap pedig a 120. kilométerig szépen ment, sorban előzgette az előtte startoló pilótákat. Majd egy fura nyomást érzett a bal bokájánál – és lenézve kiderült, hogy eltört és kicsúszott a helyéről a hátsó lengővillát tartó tengely.
Innen a célig úgy kellett mennie, hogy lábbal tartotta a kilógó darabot, és erősen drukkolt, hogy ne törjön teljesen ketté a fém. Közben érte el a sokaknak nehézséget okozó útpontot, amelyet ő sem talált meg elsőre. A műszaki hiba miatt nem is erőltette, inkább a célba érésre koncentrált. A 12. Dakar Rally-ján induló magyar motoros számára ez volt az első kihagyott útpont egész pályafutása alatt!!! Mondjuk ez senkit nem hatott meg, a 15 perc büntetést simán megkapta érte.
Ennek köszönhetően a jó kezdés ellenére végül vissaesett a 83. pozícióba. Ez önmagában nem annyira nagy baj, a büntetéssel együtt összeszedett 2 óra és 50 perc lemaradás az összetett első helyezetthez képest azonban már inkább az. De ez van, drukkoljunk, és nézzük, mire jut Mani ebből a nem túl rózsás helyzetből. Hiszen a Dakar Rally vége még nagyon, de nagyon messze van! Saghmeister Gábor a prológon a 139, míg az 1B versenyszakaszon a 110. pozícióban zárt. Összetettben is ugyanitt áll.
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 4 | D. SANDERS | GASGAS | 4:38:40 | 0:00:00 |
2 | 7 | P. QUINTANILLA | HONDA | 0:03:07 | 0:00:00 |
3 | 52 | M. WALKNER | KTM | 0:11:06 | 0:00:00 |
4 | 42 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 0:12:46 | 0:00:00 |
5 | 43 | M. KLEIN | KTM | 0:14:34 | 0:00:00 |
6 | 3 | S. SUNDERLAND | GASGAS | 0:15:56 | 0:00:00 |
7 | 15 | L. SANTOLINO | SHERCO | 0:16:54 | 0:00:00 |
8 | 12 | X. DE SOULTRAIT | HUSQVARNA | 0:18:36 | 0:00:00 |
9 | 16 | R. BRANCH | YAMAHA | 0:19:21 | 0:00:00 |
10 | 5 | S. HOWES | HUSQVARNA | 0:25:12 | 0:00:00 |
Fotók: Dakar.com, Gyenes Mani Facebook
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »