Hétköznapi életünkben vannak olyan tárgyak, amelyek formáján nem gondolkozunk túl sokat. Rendeltetésüknek tökéletesen megfelelnek, a tervezéstől függően esztétikusak és/vagy ergonomikusak is. Nyilván a bukósisakok is ilyenek, hiszen az emberek fejformája túlságosan nem változott az elmúlt évtizedekben (sem), amióta a sisakok fejlesztése intenzívebben folyik. Persze a felhasznált anyagok korszerűbbek, a sisakoknak ma már komoly biztonsági szabályoknak kell megfelelniük, ergonomikusabbak, csendesebbek, no meg persze a szélcsatornákban is jobb eredményt produkálnak. Végső soron azonban egyetlen komoly funkciójuk van: a fejet védeni, legfőképpen egy baleset bekövetkeztekor. Feladatuk ezzel véget is ér. Vagy talán mégsem.
A baleset olyan dolog, amiről mindenki azt hiszi, vele nem történhet meg, és a bukósisak is csak a motorozás egy kötelező nyűgje. Azonban aki egyszer már odaverte buksiját az aszfalthoz, tisztában van a sisak jelentőségével. A Voztek új fejvédője pedig választ ad arra a cseppet sem egyszerű kérdésre is, hogy hogyan vegyük le egy balesetet szenvedett motoros sisakját. Ha komoly trauma éri a fejet vagy a nyakat, a mentősöknek eddig sok lehetőségük nem volt: vagy nagy-nagy óvatossággal kellett levenniük a sisakot, vagy egyszerűen kénytelenek voltak azt levágni. Persze mindkét módszer veszélyes és időigényes, ami egy balesetkor akár a delikvens életébe is kerülhet. Ezt a problémát a Voztek nagyon egyszerűen kezeli: szembemenve az eddigi koncepciókkal alkottak egy hátulról nyitható sisakot. A „kupak” zsanérja vészhelyzetben könnyen kioldható, és a fej, illetve a nyak további terhelése nélkül a fejvédő gyorsan eltávolítható.
A sisakot az ausztrál John Vozzo kezdte tervezni még 2005-ben, amikor is egy szerencsétlen ejtőernyős balesetben mindkét lábát eltörte. Gyógyulása idején alternatív biztonsági eszközökön törte a fejét, ekkor merült fel benne a hátulról nyitható sisak ötlete. Mark Bryant személyében üzleti partnerre is talált, az alternatív fejvédőt pedig most számos alkalmazási területen próbálják bevezetni. A motorosoknak szánt bukójuknak ez már az ötödik generációja, annak tesztelése jelenleg is folyik.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »