A túraendurók manapság az európai motorpiac favoritjai. A tavaly 30 éves évfordulóját ünneplő BMW R-GS sorozat kétségkívül etalonnak számít ebben a kategóriában. A három évtizednyi fejlesztés, amely a mindenkori piaci igényeknek és trendeknek megfelelően, német mérnöki precizitással folyt, nem volt hiábavaló. Időközben azonban versenytársakat is kapott ez a masina, bár a konkurens vasak általában összességében elmaradtak a bajoroktól: vagy túl súlyosak, és/vagy kevésbé terepképesek voltak ezek a motorok. A Honda Varadero, a Suzuki DL1000, a Triumph Tiger és a Moto Guzzi Stelvio után tavaly két komoly versenytárs is felbukkant. A Ducati Multistrada jóval inkább egy enduró megjelenésű túramotor: 150 lóerős teljesítményével és elektronikusan állítható futóművével is inkább a gyorsasági motorokat idézi. A Yamaha Super Teneréjé profilja szerint jóval inkább (jogosan) összehasonlítható a GS szelídebb változatával. Ugyan saját tesztünk szerint egyelőre a tavaly modellfrissítésen átesett GS megőrizte koronáját, azonban a Super Teneré komoly potenciált mutatott, aminek értékét tovább növeli, hogy azt hosszú évek kihagyása után, kvázi előzmény nélkül alkotta meg a Yamaha. A piacból jelentős részt szakítnak ki az egyre erősödő 800 köbcentiméteres hengerűrtartalmú vasak: amit a BMW az F800GS-sel elkezdett, azt jelenleg és a közeli jövőben a Triumph és a Husky folytatja. A nagyok között a legújabb kihívók pedig Olaszországból érkeznek.
A 2011-es modellévre a Moto Guzzi nagyköbcentis túraendurói (mind az alap Stelvio-, mind a terepre szánt NTX változat) komoly modellfrissítéssel készültek. A legújabb hírek szerint a szintén Piaggio csoporthoz tartozó Aprilia lehet a legújabb konkurens, az olasz Motociclismo virtuális hasábjain napvilágot látott az első kémfotó az új Caponordról vagy Tuaregről – a névválasztást egyelőre még homály fedi. Ugyan már évek óta hallani lehet erről a projektről, jól értesült források a tavaly bemutatott Dorsoduro 1200-zal egy időben várták a motor érkezését, ám végül arra nem került sor. Ki tudja, talán a Dorsoduro és az új Tuono, vagy éppen a csoporthoz tartozó Moto Guzzik frissítése elég munkát adott a mérnököknek. Vagy csak nem akartak minden rakétát egyszerre ellőni az olaszok.
Akárhogy is, a jelenlegi pletykák szerint az őszi EICMA-ra várhatjuk a motor hivatalos bemutatóját. A fenti kép azonban több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Az alapvetően Dorsoduro 1200-ra hajazó masina ma szokásos prémium alkatrészeket használ, mint a Brembo fékek, Öhlins teleszkópok. A kerekek 17 hüvelykesek (elöl is…) utcai gumikkal, ami erősen megkérdőjelezi a terepen használhatóság, illetve az alváltozatok kérdését. Ugyan sok minden egyelőre nem látható belőle, de a Dorsodurót idéző ülés is érdekesnek tűnik. Egy hosszú távú túra feltételez bizonyos kényelmi megfontolásokat, ezzel a formával ez legalábbis kérdésesnek látszik, bár nyilván csak egy üléspróbával, tesztmotorozással lehet eldönteni a dolgot.
Úgy tűnik, a túraendurók még sokáig az európai piac jelentős szereplői lesznek, remélhetőleg a legújabb játékosról hamarosan több információ is napvilágot lát.
Cimkék:
A nagy gyártók szenvednek, csökkennek eladásaik, de ez nem akadályozza meg újabb kis cégek megjelenését.
Elolvasom »Amikor azt hisszük, hogy mindenféle ostobaságot láttunk már, amit motorra ki lehet találni, bizony tévedünk. Az újdonság természetesen Amerikából érkezik...
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »