A háromkerekű Can-Am Spyder, a Bombardier aszfaltra tervezett hószánja, ahogy sokan csúfolják saját hazájában, 2007. óta gyakorlatilag változatlan formában van a piacon. Két éve ugyan megjelent a túraváltozat is, de a konstrukció nem ment át semmilyen módosításon, ugyanaz az egy literes, 106 lóerőre fojtott V2-es erőforrás hajtja a masinát a kezdetektől fogva, ami anno az Aprilia RSV-jét illetve a Tuonót is mozgatta.
Néhány hete hallhattunk a hírről miszerint a Bombardier a hibridhajtás kifejlesztésével foglalkozik, s most itt a legújabb információ. A kanadaiak ezt az öszvért a kor divatjának megfelelően dönthető kialakításúra tervezik átalakítani, vagy legalábbis egy ilyen változat megépítését is tervezik. A szabadalmi hivatalhoz még 2009. júliusában adták be igényüket, a szervezet tempójára jellemző, hogy csak most januárban hirdették ki az igényt, a szabadalmi jog elismerése pedig még csak a kanyarban sincs, hogy stílszerűek legyünk.
Koncepcionálisan ebben semmi újdonság nincs, mondhatják sokan, s ebben teljesen igazuk is van. A teljes szerkezetében, mindhárom kerékkel dőlő masina ötlete valóban nem új, a Can-Am ezért inkább az egyedi, fejlett futómű kialakításával próbálja pótolni az eredetiséget. A szerkezet a tervek szerint alacsony sebességnél bizonyos stabilitást biztosítana a járműnek, azt nem engedné dőlni, vagy legalábbis erősen korlátozza ezt a lehetőséget. Ugyan a jelenlegi változatban van egyfajta menetstabilizátor, de erre dönthető kialakítás mellett egyáltalán vagy csak kisebb mértékben van szükség.
Egy ilyen jármű teljesítményét nem is kell visszafogni, a motorokra jellemző menetdinamika két első kerékkel, nagyobb tapadással és stabilitással párosítva egy komoly sportélményhez juttathatja vezetőjét. Hogy mikor lesz kész ez a masina, még csak megtippelni sem merem.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Mennyivel jobb lenne, ha a kormánycső is dőlne.
XD
Én azt szeretném megtudni, hogy ezek a háromkerekűeknek miétr dől a kereke is.
Annak vannak előnyei, ha egy jármű kasznija dőlni tud.
A motoron azért van íves profilú gumi, hogy ennek a dőlésnek eleget tudjon tenni.
Miért nem olyan háromkerekűt csinálnak, aminek a kasznija dől, a kerekei nem, így lehetne rá rendes gumit tenni, ami sokkal jobban ki tudja használni a felületét?
Kérdés, hogy mennyire volna bonyolult egy olyat gyártani megfelelő attributumokkal. Gyakorlatilag kellene egy alváz, ami stabil maradna, meg egy mozgó felépítmény. Vagy legalábbis meg kellene oldani, hogy a hátsó kerék/kerekek szinkronban (ne) döljenek az első kerékkel. Két ember tömegét, csomagokat megtartó mozgó felépítmény sem éppen pehelysúly, de az azt megtartó szerkezet (dinamikus haladásra méretezve) kellően erős kell legyen. Könnyen megfizethető fémekben gondolva jóval nagyobb plusz tömegről beszélünk. Itt nem csak +10-20%-ot feltételezek… Nem volna egyszerűbb szerkezet, sőt.
Milyen előnye lenne a fentivel összehasonlítva? A kaszni mozgását biztosító és az azt megtartó szerkezet kompenzálja az autókerekek jelentette előnyt?
Több anyag, bonyolultabb szerkezet -> magasabb ár?! (A Can-Am, MP3 eleve nem két fillér.)
Mellékesnek tűnhet emellett az esztétika kérdése, de nem az. Nyilván technikai szemlélettel nem erre figyel az ember elsősorban, de nem elhagyagolható szempont.
Léteznek ezek a szerkezetek, sőt a legelső hazai szabadalom volt, csak nem meglepően a japán gépen tünt fel nagyon is régn, ez volt a Honda Gyro-X még mindig látok futkározni párat. Stabil dupla hátsó tengely ikerkerekkel, de persze ez még csak egy robogó.
De a mellékelt kép már kétszemélyes komoly szerkezet: